ایستگاه خبر

آیا بلاکچین برای ارزهای سنتی آماده است؟ چرا بانکها در پولهای رمزنگاری شده وعده های بزرگی را می بینند

بانکهای مرکزی به زودی با موجی از فناوریهای پیشرفته مواجه خواهند شد – این گفته ای از عضو جدید پروژه USC درباره این پروژه است.

این پروژه بعنوان راهی برای کاهش نقش  بخش تهاتر بانک ها و پرداخت مستقیم شرکتهای مالی به همدیگر بوسیله توکنهای وثیقه دار، طراحی شده بود که پیامد آن می تواند تاثیر گسترده ای داشته باشد. از آنجایی که این توکنهای با پشتوانه، توسط بانکهای مرکزی نگهداری خواهند شد، این پروژه گامی رو به جلو درجهت  چگونگی انتشار ارزهای جاری یا سنتی در دنیای ارزهای رمزنگاری شده می باشد.

اما این بهینه سازی، بالقوه بسیار فراتر از سرعت بخشیدن به تراکنش هایی با ریسک کمتر برای معامله گران است، این نظر بعضی از اعضای این پروژه می باشد.

بحث بر سر این است که اگر یک دارایی و نیز ارزی که برای آن پرداخت  میشود هر دو بر بستر یک بلاکچین ایجاد  شود،  نتیجه آن محصولات مالی کاملا نوینی خواهد بود.

Lee Braine از موسسه سرمایه گذاری Barclays  به  CoinDesk   گفت :

” با توجه به این که ارزهای دیجیتالی تضمین شده، با عمده ارزهای سنتی مرتبط شده اند، پروژهUtility Settlement Coin    می تواند بصورت بالقوه ابزار پولی دیجیتالی جدیدی که با پشتوانه مالی حمایت می شوند را بر پایه فناوری بلاکچین (دفتر کل توزیع شده)  ایجاد نماید.”

Julio Faura رییس بخش تحقیقات و توسعه بلاکچین، Banco Santander ، دراین مورد بسیار مشتاق است.

Faura در مصاحبه ای با  CoinDesk، با تاکید بر قدرت استفاده از دفاترکل توزیع شده در اجرای توافقات رمزنگاری شده و خود-اجرا، از زاویه دیگری به این مزایا نگاه می کند:

” ایده داشتن یک نماینده که دارای پشتوانه ارزیِ بانک مرکزی بوده و بر اساس صدورقراردادهای هوشند، شرکتهای مالی  بتوانند با تکیه براین ها حجم مالیشان را بصورت جهانی جابجا کنند، یک راه کار بسیار قوی به نظر می آید.”

رفع خطر

ایده استفاده از ارزهای سنتی بانکهای مرکزی بر بستر بلاکچین، همچنین نظر Emmanuel Aidoo رییس برنامه بلاکچین و دفاتر توزیع اعتبار سوییس را جلب کرد که گفته است: “این تغییر، کاری بیش از پردازش ساده مرحله پسا- تجارت می تواند باشد.”

Aidoo گفت که برای اجازه دادن بانک برای ورود به این پروژه، ۱۸ ماه USC را زیر نظر داشته است.  به باوراو این پروژه توانایی تاثیر فوق العاده بر ثبات مالی در مقیاس بزرگ را دارد که تحت عنوان حمایت، آنها را در این پروژه کمک کرد.

او به  CoinDesk  گفت :

“گستردگی برنامه های USC فراتر از پرداختها می باشد و می تواند باعث بهینه سازی بهره وری در زمینه سود ناخالص و تعهدات ضمانت دار شود  و ریسک سیتماتیک را کاهش دهد.”

هم اکنون بسیاری از بانکهای مرکزی در سراسرجهان در حال بررسی چگونگی استفاده از فناوری بلاکچین در دامنه وسیعی از برنامه ها هستند.

در مرکز این وعده های گوناگون ونسبتا زیاد، قابلیت به حداقل رساندن ریسک طرف های درگیر در یک توافق فی مابین، نهفته است.

برای مثال در حال حاضر ریسک قابل توجهی در مبادله ای به نام ” تحویل در برابر پرداخت ” وجود دارد که این روش برای ایجاد امنیت در زمان مبادله اوراق بهادار و پایین آوردن احتمال ضرر به خاطر تغییرات ناگهانی قیمت، به این صورت که زمان تحویل اوراق و دریافت پول را تا آنجا که امکان دارد کم کنند ، طراحی شده است.

دیگر عضو جدید USC، مدیر تولیدات دیجیتال شرکتِ راه حلهای پولی ، Swen Werner، در State Street Bank  گفت:     ” حصول اطمینان از ایجاد توافق در روند تحویل در برابر پرداخت از اهمیت حیاتی برای این صنعت و موفقیت دفاتر توزیع شده برخوردار است .”

بطور مشابه ،  Kaushalya Somasundaram رییس همکاری و استراتژی فین تک در HSBC  توضیح داد که چگونه راه حل توسعه داده شده با کمک بلاکچین در استارت آپ Clearmatics  ، به کاهش ریسک در هنگام چنین معاملاتی کمک کرده است.

” متصل شدن دارایی بانک مرکزی به ارز دیجیتال بخاطر قابلیت انتقال سریع و جهانی آن، بسیار کارآمد تر خواهد بود.” او درادامه می افزاید:  “تضمین ثبات وایجاد اطمینان ازعدم تغییر قیمت نقدی برای همه اعضای شرکت کننده در معامله، یک بار و در یک لحظه (و نه چندین بار و در قیمتهای مختلف) نیز از مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال می باشد.”

ایجاد قابلیت تعمیم وهمکاری

در حال حاضر، بستر USC طراحی شده است و ارزش این توکن بر اساس وثیقه این توکن که در بانکهای مرکزی توسطاعضا ذخیره شده نشات می گیرد – اما استفاده از این بستر منوط به پذیرش آن توسط بانک مرکزی نمی باشد.

با این حال همانند هر فناوری دفاتر توزیع شده، قدرت این راه حل بسته به تعداد اعضایی است که آنرا بپذیرند. اگر در هر نقطه از مبادله مابین یک دارایی مبتنی بر بلاکچین و یک دارایی متمرکز، عنصر ریسک افزایش یابد، باعث به حداقل رساندن سود و مزایای آن به علت یک اجرای ناقص خواهد شد. این نظر Hyder Jaffrey، رییس بخش استراتژی سرمایه گذاری و نوع آوری فین تک در UBS است.

به منظور به حداقل رساندن این آسیبها ، Jaffrey همانند دیگر همکارانش در USC معتقد است که استفاده از ارزهای سنتی در بلاکچین ضروری است. برای افزایش شانس پذیرش،  خیلی از اعضا گفته اند که از عضویتشان بعنوان راه تعامل مستقیم با بانکهای مرکزی استفاده خواهند کرد.

او گفت: ” برای اینکه مزایای آن را شاهد باشیم، نیاز به همکاری ارزی بانک ها درهمان چارچوب زمانی مشابه هستیم.”

با این حال با یک نظر محتاطانه نتیجه گیری کرد:

” برای مشاهده نتیجه آن، ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشیم.”



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source : coindesk

https://coiniran.com/?p=8218
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x