ایستگاه خبر

آرامش قبل از طوفان؟ مسکوت ماندن Segwit2x همزمان با احتمال انشعاب بیتکوین

“این قضیه درست مانند آرامش قبل از طوفان می باشد.”

این جمله ای است که آقای Jean-Pierre Rupp، یکی توسعه دهندگان کیف پول بیتکوین وبسایت Blockchain، نظرش را درباره انشعاب Segwit2x  بیتکوین با آن بیان می کند.

با کدی که از آن به عنوان “کد آماده بهره برداری” یاد می شود و تلاش همکارانی چون آقای Rupp که تقریبا به مرحله نهایی این بروزرسانی نزدیک شده اند، تنها قدم باقی مانده به فعالسازی کد، برای آخر ماه نوامبر برنامه ریزی شده است. به این ترتیب، تصور می شود که با این به روزرسانی بحث بر سر افزایش سایز بلاک های بیتکوین به سر می آید.

روش Segwit2x که برای اولین بار در جلسه ای خصوصی بین افراد تاثیر گذار صنعت ارزهای رمزنگاری شده در ماه می مطرح شد، به عنوان راه حلی برای کاهش بحث و درگیری بر سر مبحث مقیاس پذیری بیتکوین معرفی شد. با این وجود هنوز هم به دلیل رویکرد خود برای ارتقاء هسته نرم افزاری bitcoin، مخالفان زیادی دارد. مهم ترین عامل نگرانی منتقدان این روش، انشعاب کاملا متفاوتی از کدهای اصلی بیتکوین می باشد (هارد فورک) که با افزایش اندازه بلوک آن، می تواند منجر به ایجاد دو نسخه رقیب و متضاد از بیتکوین شود که در این صورت، به احتمال زیاد یکی از این دو ارز اطمینان سرمایه گذاران و کاربران را از دست داده و از بین خواهد رفت.

 

در حالی که  مخالفان Segwit2x در شبکه های اجتماعی در حال انتقاد زیادی از این روش هستند، اظهارنظر خاصی از سوی توسعه دهندگان اصلی بیتکوین بر روی این موضوع مطرح نشده است. تا جایی که نه تنها کاربران بسیار کمی در سایت CoinDesk عضو خبرنامه مطالب مرتبط با Segwit2x شده اند، بلکه حتی در GitHub نیز تغییرات کدهای مرتبط با Segwit2x در مقایسه با سایر پروژه های فعال ارزهای رمزنگاری شده (حتی پروژه های کوچکتری چون MimbleWimble یا  btcd) نیز بسیار کمتر گزارش شده است. اما به گفته توسعه دهندگان این پروژه، این موضوع ماهیت این روش است و در صورتی که هیچ مشکلی پیدا نشود، تنها اقدام باقی مانده انتظار برای روز بزرگ اعمال این تغییرات است.

 

آقای Rupp می گوید:« تا تاریخ اعمال تغییرات اصلی بر روی کد، هیچ چیزی تغییر نمی کند و همانطور که در آخرین اسناد منتشر شده نوشته ایم، بیتکوین در حال حاضر در یک دوره آرام و بدون گذار قرار دارد و تا زمانی که انشعاب اصلی و تغییرات اصلی کد در ماه نوامبر اتفاق بیافتد، ما نه در مورد آینده توسعه و نه در مورد مسائل فنی صحبت خاصی نخواهیم کرد».

 

تغییرات بسیار کوچک

در حالیکه در حال حاضر در مرحله انتظار قرار داریم، ولی این موضع به بدان معنا نیست که برای اطمینان از درست پیش رفتن تغییرات نهایی، دست از آزمایشات مختلف و همیشگی خود بکشیم.

 

بنابرگفته های آقایMike Belshe،  بنیانگذار و مدیر عامل شرکت BitGo و یکی از مهم ترین افراد توسعه دهنده پروژهSegwit2x، با وجود اینکه در حال حاضر هیچ ویژگی جدیدی در حال توسعه نیست، آزمایش های مختلف برای بررسی سازگاری تغییرات آتی با کتابخانه ها و برنامه های فعلی بیتکوین ادامه دارد

آقای Rupp نیز گفت که او بخشی از کد هایی که هارد فورک را فعال می کنند، جهت آزمایش این سازگاری ها بازبینی کرده است. علاوه بر این، او یک سایت توزیع مجانی بیتکوین (فاست)، را برای آزمایش کیفیت تراکنش های بیتکوین بر بستر Segwit2، در اختیار کاربران مختلف قرار داده است. او در این سلسله آزمایش ها ۳,۵۰۰ سکه را در طی  ۵,۰۰۰ تراکنش مختلف، در شبکه آزمایشی (testnet) به کاربران مختلف فرستاده است. با این حال، از آنجا که برخی از طرفداران پروژه Segwit2x از توسعه آن دست کشیده اند،  مشخص نیست که کدام گروه از توسعه دهندگان در حال استفاده از این فاست برای تست کردن هستند.

 

آقای Chris Pacia، عضو ارشد تیم توسعه دهندگان OpenBazar، در بیانه ای اعلام نمود که اخیرا از تیم توسعه دهندگان Segwit2x خارج شده است.  همچنین Sergio Demian Lerner، توسعه دهنده RSK Labs، نیز با وجود اینکه یکی از مقالات او جرقه شروع پروژه Segwit2x را زده بود، در ایمیلی به سادگی اظهار داشت : “من اکنون به هیچ وجه در Segwit2x دخیل نیستم.”

 

سایر توسعه دهندگان و افراد دخیل در پروژه نیز از اظهار نظر و ارائه توضیحات بیشتر صرف نظر کردند.

 

نظرهای متعصبانه

با این حال، دلایل زیادی برای سکوت توسعه دهندگان Segwit2x وجود دارد. در دنیای بیتکوین، بحث Segwit2x به یک موضوع سیاه و سفید تبدیل شده است و توسعه دهندگان، عملا به دو دسته مخالف کامل و موافق متعصبی Segwitt2x  تقسیم می شوند.

با رشد روز افزون شبکه بلاکچین بیتکوین، افراد دخیل در سرنوشت این ارز به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. دسته ای که درصدد پایین آوردن هزینه های تراکنش های بیتکوین برای جذب مشتری (یا افزایش سود شرکت هایی که به دنبال ارائه خدمات مبتنی بر بیتکوین و مصرف کنندگان آن هستند) می باشند و دسته دیگری که می خواهند با بالا بردن هزینه تراکنش ها، هزینه نگهداری یک رکورد کامل تمام تراکنش ها را سهولت ببخشند.

هنگام صحبت با توسعه دهندگان، این متعصب بودن کاملا نمایان می شود. آقای John Heathco، یک توسعه دهنده که به تازگی در پروژه Segwit2x حضور پر رنگی داشته است، اعلام کرد که به نظر او هنوز هم اکثریت جامعه توسعه دهندگان بیتکوین از ایده افزایش سایز بلاک ها برای بهبود ظرفیت شبکه استقبال زیادی می کنند. وی افزود : ” اکثریت افراد فقط می خواهند بدون پرداخت هزینه های گزاف، از بیتکوین استفاده نمایند.”

داده های جمع آوری شده از Statoshi.info در طولانی مدت، نشان می دهد که هزینه تراکنش ها تنها در طی دو سال گذشته افزایش اندکی داشته اند. (در اکتبر سال ۲۰۱۵ متوسط کارمزد معاملات ۵۵ ساتوشی به ازای هر بایت بود، هرچند که در اوایل سال جاری به ۴۱۰ ساتوشی به ازای هر بایت و دوباره به ۱۲۰ ساتوشی به ازای هر بایت رسید).

برخی بیتکوین معتقدند با اعمال سگویت (SegWit)، تغییراتی در کد بیتکوین که در ماه آگوست در شبکه اعمال شد،  در نهایت هزینه ها کاهش پیدا خواهند کرد و راه برای انجام معاملات با هزینه کمتر فراهم می شود.

هم اکنون نیز شرکت هایی چون BitGo و GreenAddress، که از اولین ارائه دهندگان کیف پول با قابلیت تراکنش های برپایه SegWit هستند، از نصف شدن هزینه تراکنش ها خبر می دهند.

 

بررسی احساسی

با وجود تمام این مسائل، به نظر می رسد که کاربران و توسعه دهندگان در به کارگیری و استفاده از Segwit2x بسیار کند عمل می کنند.

با وجود اینکه ۱۴۴ شرکت ادعا کرده اند که در نهایت خود را برای پشتیبانی از SegWit بروزرسانی می کنند، درصد تراکنش های با استفاده از SegWit هنوز هم بسیار پایین و عددی تک رقمی می باشد. با اینکه دلیل این استقبال بسیار کم دقیقا مشخص نیست، به نظر می رسد که طرفداران Segwit2x با تکیه بر اطلاعات آماری استفاده از Segwit، از فراگیر شدن Segwit2x نیز ناامید شده اند.

با این حال، موضوع مهم و قابل بحث این است که نظر چه کسانی بیشترین اهمیت و تاثیر را دارد. توسعه دهندگان اغلب این ایده را مطرح می کنند که “کاربران” و “جامعه بیتکوین” عامل اصلی عدم فراگیری این روش هستند. به نظر آقای James Hilliard، یکی از توسعه دهندگان بیتکوین و یکی از منتقدین سرسخت توافق Segwit2x ، این مردم هستند که روی خوشی به استفاده از Segwit2x   نشان نمی دهند.

البته جامعه آماری درستی برای بررسی نظر مردم وجود ندارد و در حال حاضر از رای گیری ها مردمی در توییتر، به عنوان منبع آماری برای درک نظر مردم و جامعه بیتکوین استفاده می شود.

با این حال از بین افراد اصلی این توافقنامه، تنها تعداد اندکی کنار کشیده اند و بیشتر استخراج کنندگان و ۵۶ شرکت اصلی که این توافق را امضا کرده بودند، هنوز نیز از این طرح حمایت می کنند. با این حال هنوز نیز بر سر این موضوع که آیا نظر استخراج کنندگان و استارتاپ های بیتکوینی برای تصمیم گیری درباره آینده این پروژه، تاثیر گذار است یا خیر، بحث می شود.

به نظر می رسد، که سکوت  شرکت ها و توسعه دهندگان، تنها محتاط بودن آنها را در برابر واکنش های شدید استفاده کنندگان بیتکوین در صورت موفق نبودن این طرح در آینده نشان می دهد. لذت بردن از آرامش قبل از طوفان !



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source : coindesk

https://coiniran.com/?p=8451
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x