ایستگاه خبر

نگاه پنتاگون به تکنولوژی بلاکچین بیتکوین به عنوان سرپوشی بر امنیت سایبری

نگاه پنتاگون به تکنولوژی بلاکچین بیتکوین به عنوان سرپوشی بر امنیت سایبری

بیتکوین، پول آنلاین سایه مانند، که توسط تروریست ها، دلالان مواد مخدر و پول شویی کنندگان استفاده می شود ممکن است به زودی توسط پنتاگون به عنوان روشی برای مخفی کردن تکنولوژی، ارتباطات و خرید های نظامی رسمیت یابد.
تحلیل گران شخصی معتقدند استفاده از بلاکچین یعنی همان زیرساخت تکنولوژی بیتکوین می تواند به طرز چشمگیری امنیت ارتش آمریکا را ارتقا دهد و از هک های بسیار گسترده، اخلال یا ربایش ابزار های جنگی، هواپیما یا ماهواره جلوگیری کند.

اخطار ها و هشدار هایی که متوجه تحلیل گران دفاعی آمریکاست مشخصا از سوی سیستم های جاسوسی چین است که با اهداف تراکنش های مالی عملیات جمع آوری اطلاعات را انجام می دهند و همواره به عنوان یک خطر رو به افزایش برای امنیت ملی آمریکا به شمار می رود. افراد نظامی، تصمیم گیران امنیت ملی و موسسات زیر بنایی و مهم از اهداف این عملیات هستند. نویسنده مقاله تحقیقاتی منتشر شده بوسیله بنیاد دفاع از دموکراسی ها در واشنگتن در بخشی از آن نوشته است:

“وابستگی ما روی زنجیره تامین خارجی واقعیتی است که سیاستمداران با رشد اقتصاد باز جهانی با آن درگیر هستند”.

برای مقابله با این تهدید ها، ارتش شروع به انجام آزمایشاتی روی بلاکچین نموده است، به طور مشخص شامل یک سیستم دفتر کل غیر متمرکز یا همان دیتابیسی است که اطلاعات آن در چندین نسخه بین گروهی از کاربران ذخیره شده است.

سرمایه گذاران، اطلاعیه هایی در زمینه علاقه مندی ارتش آمریکا روی تکنولوژی بلاکچین دریافت کرده اند. یک تحلیلگر گفته است ارزش بازار فروشندگان تکنولوژی بلاکچین در سال گذشته ۷۵ میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۱۹ پیش بینی می شود این رقم به ۱۰۸ میلیارد دلار برسد.

نکته کلیدی امنیت در بلاکچین: هر تغییر اعمال شده در دیتابیس به طور آنی برای همه کاربران ارسال می شود تا یک رکورد اطلاعات امن ساخته شود. چون نسخه های یکسانی در دست همه کاربران است حتی اگر تعدادی از آنها هک شود، دیتابیس همچنان امن خواهد ماند.

این امکان غیر متمرکز ضد دستکاری باعث فراگیر شدن بلاکچین شده و این امر فراتر از کارکرد اولیه آن یعنی پشتیبانی از تراکنش های دیجتال بیتکوین است. به عنوان مثال بسیاری از شرکت های پیشرو در زمینه های مالی با به کارگیری بلاکچین فرایند ها را سرعت بخشیده و بدون خدشه دار کردن امنیت، هزینه ها را کاهش داده اند.

در استونی، که محل اصلی Skype –پیشرو در مکالمات تصویری- آنجاست، گزارشات رسمی مبنی بر استفاده از بلاکچین برای دنبال کردن رکورد های پزشکی در طرح سلامت ملی وجود دارد. در روسیه، آزمایشاتی در حال انجام است تا بلاکچین را وارد اقتصاد عمومی –حوزه پرداخت- نماید.

پنتاگون و متحدان آمریکا در ناتو در ماه های اخیر به طور سرسختانه ای مشغول توسعه اپلیکشن های مرتبط با حوزه نظامی با قابلیت های به کار گیری روی بلاکچین هستند. ناتو در نظر دارد از این تکنولوژی برای بهبود عملکرد فرایند های سنتی از قبیل خرید و فاینانس استفاده نماید.
حرکت آژانس پروژه های پیشرفته تحقیقات دفاعی (DARPA) در این مسیر در آمریکا، آژانس DARPA سال ها محلی برای خلاق ترین و نو آور ترین مهندسان در دنیا بوده است. یکی از پروژه های به ثمر رسیده توسط این آژانس در دهه های گذشته، شبکه اینترنت است.

در حال حاضر این مهندسان مشغول کار بر روی بلاکچین برای ایجاد یک سرویس انتقال پیغام امن بین دپارتمان های خود هستند که نهایتا برای استفاده سربازان در میدان نبرد به کار خواهد رفت. یک فراخوان عمومی نیز برای بهترین روش پیاده سازی این سرویس اعلام شده است.

به گفته این آژانس: “اگر قسمت های مشخصی –حوزه های اداری- از زیرساخت وزارت دفاع بتواند غیر متمرکز شود، مستندات و قراردادهای هوشمند امکان مبادله آنی خواهند داشت و این اتفاق، ابتکار عمل را از هکر ها گرفته و حمله های سایبری مثل DoD کاهش می یابد”.

DARPA همچنین در حال توسعه یک کد غیر قابل هک – با قابلیت کار روی بلاکچین – است زیرا پیشرفت تکنولوژی به هکر ها امکان خواهد داد به دیتابیس های امن نفوذ کنند.
Michael Hsieh و Samantha Ravish یادداشتی در بنیاد دفاع از دموکراسی ها با عنوان “توانمند سازی تکنولوژی بلاکچین برای محافظت از پایه های صنعتی امنیت ملی (NSIB)” نوشته اند. در این یادداشت به جزئیاتی در خصوص حملات خرابکارانه به زیرساخت های صنعتی امنیت ملی اشاره شده است.

این زیرساخت ها شامل تحقیق و طراحی سیستم های تسلیحات نظامی، زیرسیستم ها و متعلقات آنها، زیرساخت پشتیبانی و لجستیک سربازان، نیروی اتمی و صنایع ملی حساس است. در بخش دیگری از این یادداشت آمده :”امن سازی زنجیره تامین NSIB چالش هایی در سیستم های مهندسی در ابعاد غیر قابل پیش بینی دارد. یک نمونه از اینها نحوه کنترل مجموعه ای از فعالیت های تجاری است که اگر تنها روی وزارت دفاع حساب شود می تواند به بیستمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل گردد”.  آنها معتقدند انتظار از بلاکچین این است که گستره وسیعی از اپلیکیشن ها را در خود جای دهد.

“از آنجایی که بلاچین تکنولوژی جدیدی است، خطرات و ریسک های غیر عادی برای آن محتمل است. همچنین انتظارات فراتر از حد تصوری برای آن وجود دارد که می تواند به عنوان ابزاری منحصر به فرد برای مشکلات ریز و درشت و پیچیده به کار گرفته شود”.

به عنوان یک مثال ملموس به ارزیابی یک بازرس عمومی بر روند تلاش های آمریکا در بازسازی افغانستان اشاره میکنند. در این ارزیابی مذکور مشخص گردید دربازسازی دادگاه مرکزی در ولایت پروان یک سلول ساخت بمب به آن نفوذ کرده و سازندگان این بمب ها برای دو روز کنترل محل بازسازی را در اختیار خود گرفته بودند. آنها معتقدند که قرارداد های مبتنی بر بلاکچین می تواند این افراد را در لیست سیاه قرار داده و از بروز چنین رخداد هایی جلوگیری کند.

 



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source & Image

https://coiniran.com/?p=8042
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x