ایستگاه خبر

نگاهی دقیق به چگونگی اغفال شدن سرمایه گذاران در سه شرکت بزرگ کلاه بردار در زمینه رمزارزها

 

ماهیت ذاتی بیتکوین و نوسانات شدید و لحظه ای قیمت آن و روند رشد قیمت آن زمینه ساز به وجود آمدن رمزارزهای مشابه دیگری شد که تنها هدف از ایجاد بسیاری از آنها به پول رسیدن عده ای خاص بوده و همین موضوع زمینه را برای کلاه برداری های بزرگی در بازار رمزارزها مساعد کره است. تاکنون کلاه برداری های زیادی در دنیای رمزارزها صورت گرفته است که درس گرفتن از آنها برای کاربران دنیای رمزارزها بسیار ارزشمند خواهد بود. در دنیای رمزارزها عده بسیاری از سرمایه گذاران، پول فیزیکی و با ارزش خود که حاصل سخت کوشی و درآمدشان هست را به راحتی به امید چند برابر شدن در اختیار سازندگان رمزارزهای جدید قرار داده و در ICO ها یا رمزارزهای نوپایی که هیچ تضمینی در قبال موفقیت و حتی خوش قولی آنها وجود ندارد، سرمایه گذاری می کنند. این موضوع می تواند زمینه ساز ظهور بسیاری از کلاه برداران و افراد سودجو در این حوزه باشد و به همین دلیل باید با احتیاط و بررسی بسیار زیادی وارد این سرمایه گذاری ها شد.

کلاهبرداری و نقض ارزش های اخلاقی

کلاهبرداری و سو استفاده از اعتماد افرادی که سرمایه حاصل از سخت کوشی خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می دهند، به هیچ وجه قابل قبول نیست. با این حال، کلاهبرداری خود یک هنر شمرده شده و علم و مهارت های خاص خود را می طلبد. کافی است گذر بسیاری از سرمایه گذاران و افراد مشتاق در حوزه بیتکوین، یک بار به افراد شرور و کلاهبردار بیافتد تا اعتماد خود را نسبت به بازار رمزارزها به کل از دست دهند.

ما در این مقاله بسیاری از تکنیک های آنها را رو می کنیم و با انتشار این تکنیک ها و ایجاد آگاهی در سرمایه گذاران، قصد داریم تا قوت تشخیص و شناسایی کلاهبرداران را به سرمایه گذاران اعطا نماییم.

نگاهی دقیق به چگونگی اغفال شدن سرمایه گذاران در سه شرکت بزرگ کلاه بردار در زمینه رمزارزها

تصویر بالا متعلق به چارلز پانزی می باشد. وی یکی از بزرگ ترین کلاهبرداران تاریخ و اولین کسی بود که با استفاده از روش منحصر به فرد خود (روش پانزی) سرمایه گذاران بسیاری را فریب داد.

در روش پانزی، با وعده سودهای بسیار بالا، سرمایه گذاران جذب می شوند ولی سودی که به سرمایه گذاران وعده داده می شود تنها از سرمایه سرمایه گذارانی که بعد از آنها سرمایه گذاری می کنند پرداخت می شود و هیچ کار مفیدی با پول انجام نمی شود و در اصل یک سرمایه گذاری کاذب است. این روش عضو گیری زیرمجموعه ای و هرمی بسیاری از سرمایه گذاران را تشویق
می کند تا افراد دیگر را تشویق به سرمایه گذاری نمایند تا سود خود را که حاصل از پول آنها هست بیشتر و بیشتر نمایند. معمولا سرمایه گذاری های پانزی بسیار سودده هستند ولی این سود تا جایی ادامه دارد که افراد جدید به این سیستم ملحق شوند. کافی است تا هیچ سرمایه گذار جدید دیگری وارد بازی نشود تا عملکرد کل این سیستم به هم بریزد و آخرین نفری که عضو شده نیز بیشترین ضرر را می کند؛ به همین دلیل اعضای جدید در این نوع از سرمایه گذاری ها همیشه به دنبال متقاعد کردن دیگران برای پیدا کردن عضو جدید هستند.

بسیاری از کسب و کارها و بنگاه های سرمایه گذاری دنیای رمزارزها نیز امروزه از این روش برای جذب سرمایه گذاران استفاده می کنند.

اینکه رمزارز یا پروژه ای از دید شخص شما عملکردی مشکوک از خود نشان دهد، دلیل محکمی برای کلاه برداری آن نیست. با اینکه این ادعا تا حدی درست است، ولی تنها شرط لازم و کافی برای برچسب کلاهبردار زدن به یک شخص یا شرکت نمی باشد. می توانید حدس بزنید افرادی که داخل اکوسیستم و مقالات حوزه رمزارزها فعال هستند، روزانه چندین بار کلمه کلاهبرداری به چشم شان می خورد ؟

توجه داشته باشید مثال هایی که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم ضمنی بوده و تنها روش های کلاهبرداری استفاده شده توسط آنها در این مقاله منتشر شده و به همین دلیل ممکن است روش های کلاهبرداری بسیار دیگری نیز وجود داشته باشد که در این مقاله گنجانده نشده اند. همچنین ذکر این نکته نیز حایز اهمیت است که در بسیاری از موارد تعداد بالایی از افرادی که در روند این کلاهبرداری ها نقش داشته اند، خود از نقش خود آگاه نبوده اند و تنها با تلاش و تعصب زیاد در جهت موفقیت مجموعه ای که در آن فعالیت داشتند، کار می کردند.

نگاهی دقیق به چگونگی اغفال شدن سرمایه گذاران در سه شرکت بزرگ کلاه بردار در زمینه رمزارزها

گردش مالی شرکت Bitconnect

شرکت Bitconnect

آیا امکان دارد یک شرکت بسیار معتبر و شناخته شده در رسانه ها با گردش مالی چند میلیارد دلاری کلاهبردار از آب در بیاید؟ بله می تواند وجود داشته باشد؛ شرکت Bitconnect مصداق بارزی از این موضوع است. تنها پس از یک سال فعالیت، نام رمزارز bitconnect و همچنین پلتفرم سرمایه گذاری این شرکت در تمام خبرها دیده می شد، اما نه بخاطر محبوبیتی که بنیانگذاران و مسئولان این شرکت درصدد آن بودند! فعالیت و وعده های شرکت Bitconnect به گونه ای است که گویی نوادگان چارلز پونزی بنیان گذاران آن بوده اند و دقیقا راه وی را پیش گرفته اند. سود تضمینی دو رقمی ماهیانه چیزی است که بسیاری را به خود جذب کرده ولی کمی غیرمنطقی و مشکوک به نظر می رسد.

bitcoin scam

نکته جالب اینجاست که به دلیل افزایش شدید قیمت بیتکوین و شیب رو به رشد قیمت آن، ممکن است پرداخت این سود در کوتاه مدت امکان پذیر باشد ولی تنها فاجعه نهایی ای که سرانجام گریبان گیر Bitconnect خواهد شد را به تاخیر می اندازد.

شاید دلیل موفقیت و بقای آنها تا به حال، ساخت یک روبات هوشمند معاملاتی باشد که توانسته شرایط عجیب بازار رمزارزها را در سال ۲۰۱۷ پیش بینی کند و با توجه به آن عمل کند. شاید واقعا الگوریتم هوشمند خاصی پشت ادعای وبسایت آنها وجود داشته باشد ( آنها در وبسایت خود ادعا کرده اند که نرم افزار ما کاملا بدون ریسک است، آن را دانلود کرده و اجرا کنید و به تماشای عملرد جادویی آن بنشینید و سود خود را دریافت کنید ). ادعای آنها بر این است که اگر مبلغ کف سرمایه گذاری شما در یک دوره چهار ماهه ۱۰۰۰۰ دلار باشد ، سود ۲۵ درصد برای شما تضمینی بوده و این ادعا یعنی حدود ۹۰۰۰ دلار تنها در طول ۴ ماه به سرمایه شما اضافه می شود.

سیستم افزایش درآمد برای عضوگیری هرمی و درختی نیز که در این سایت استفاده می شود خود گواه دیگری بر متقلب بودن این سایت و استفاده این سایت از روش پانزی می باشد. تنها روش منطقی پرداخت تضمینی سود مشتریان در این سایت می تواند این باشد که سود هر نفر توسط سرمایه نفر بعدی یا زیرمجموعه وی پرداخت شود. قیمت های فزاینده بیتکوین در ماه های اخیر نیز فاکتور مهم دیگری هست که باعث بقا و سوددهی فعالیت های Bitconnect تا به این لحظه شده است. به همین دلیل افراد بی گناه و کم تجربه ای که در اوایل راه اندازی سایت Bitconnect جذب وعده سودهای سرشار آن شدند و به عضویت آن درآمدند، ماهیت واقعی عملکرد این سایت را نمی دانند. شاید تا به این لحظه این سایت برای آنها بسیار پر سود بوده ولی در نهایت سرنوشت چنین سیستم های سرمایه گذاری ای نابودی است.

onecoin scam

کلاهبرداری Onecoin بر همگان اشکار است و به همین دلیل توضیح زیادی نیاز ندارد.

این پروژه که حاصل همکاری بین تیمی در دوبی و تیمی که در دورترین نقطه جغرافیایی از آن یعنی آمریکا قرار دارد می باشد نیز روش کاری مشابهی با روش های پانزی دارد. این پروژه در قالب یک پروژه با اهداف آموزشی ظاهر شده و پس از جذب افراد بسیاری، سعی در جدب سرمایه آنها نمود.

شرکت Onecoin توکن های خود را با قیمت های مختلفی از ۱۰ دلاری تا ۱۰۰۰ دلاری عرضه نموده و افرادی که آنها را تهیه کنند بعدا می توانند با آنها به استخراج Onecoin بپردازند. ولی در عرضه و فروش این پکیج ها به نوعی از روش های حیله گرانه استفاده می شود.

این شرکت وجهه خود را طوری نشان می دهد که گویی خدمات دیگرش برای آنها ارزش بیشتری از فروش رمزارزشان دارد. ولی آن طور که از میتینگ های داخلی این شرکت مشخص شده است، تنها نیت آنها رسیدن به اهداف مالی خود و فروش رمزارزهایشان است؛ رمزارزهایی که مدتی در بازار سیاه و بازارهای خصوصی با یورو مبادله می شد. از آنجا که استخراج رمزارزهای Onecoin تنها با تهیه پکیج توکن های این شرکت میسر بوده و به نوعی کنترل استخراج رمزارزهایشان کاملا دست خودشان هست، با کمیاب نشان دادن Onecoin و تبلیغ اشباع شدن بازار آن، آنها را به طور واهی با ارزش و کمیاب نشان دادند و باعث گران تر شدن آنها شدند. چندین بار نیز بازارهای خرید و فروش خود را به بهانه تعمیر و نگهداری مدتی تعطیل کردند و وقتی دوباره بازارها را به حالت آنلاین برگرداندند، بسیاری از سفارشات و اطلاعات تراکنش ها ناپدید شده بودند. همچنین بعضی از حساب های کیف پول ها نیز دچار اختلال شدند. مسئله ای که باعث شد بسیاری از بنیانگذاران و سهامداران اصلی با سودهای کلانی که از این پروژه کرده بودند، این پروژه را ترک کنند.

در زمان نوشتن این مقاله، بسیاری از دولت های جهان Onecoin را غیرقانونی دانسته و به دنبال سران آن هستند. متاسفانه این نوع از پروژه های کلاهبرداری باعث می شوند تا دولت ها به بازار رمزارزها به چشم یک بازار غیرقانونی و خطرناک نگاه کرده و تنها این نمونه های منفی را به عنوان مثال در جلسات تصمیم گیری خود برای قانونی کردن فعالیت صرافی ها و دیگر مراکز سرمایه گذاری رمزارزها معرفی کنند.

لزومی نیست یاداور این نکته شویم که دولت ها حتی بدون این موارد کلاه برداری نیز با رمزارزها رابطه خوبی ندارند، که دلیل آن نتاقض بازار رمزرازها با سیستم بانکی دولت ها و همچنین رقابت شدید این دو حوزه است.

شرکت Bitpetite

شرکت Bitpetite

اخیرا شرکتی به نام Bitpetite با دردست داشتن سرمایه بسیاری از مردم به ناگهان ناپدید شد و در نتیجه آن سرمایه بسیاری از سرمایه گذاران نیز ناپدید شد.

این شرکت که وعده سودهای سه رقمی تا ۱۴۷ درصدی را به مشتریان خود داده بود، بعد از شکست در تحقق وعده های خود به طور کلی ناپدید شد. وعده سود ۱۴۷ با اینکه ممکن است از نظر عده ای بسیاری جذاب و حتی منطقی به نظر برسد ولی در واقعیت، خود نشانه بارزی از کلاه برداری است. وبسایت این شرکت چندین بار از سرویس دهی خارج شد و دوباره به کار خود ادامه داد ولی در گذر زمان تمام اکانت های شبکه های اجتماعی این سایت از بین رفتند که این نشانه بزرگی بر کلاه برداری این شرکت بود.

این سایت تمام نشانه های تشخیص کلاهبرداری را به طور یکجا در خود داشت؛ وعده هایی چون سود بالا، بازدهی سریع و عبارت سود تضمینی. از تمام این سه نشانه می شود به راحتی نتیجه گیری کرد که این سایت و سایت های مشابه با این وعده ها کلاهبردار هستند.

بهتر است زودتر چنین دروغ هایی بر ملا شود تا افراد دیگری فریب این حقه ها را نخورند و بتوانیم سریع تر با چنین نیرنگ هایی آشنا شویم تا از آن ها درس گرفته و برای دفاع از خود استفاده کنیم.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.


source

https://coiniran.com/?p=15659
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x