مقالات بیت کوین

کاهش یا افزایش اندازه بلاک بیتکوین؟

بحث بر روی اندازه بلوک یکی از بحث ها و چالش های طولانی در جامعه بیت کوین است که در ماه گذشته دچار یک چالش جالب شد.

مذاکره بر سر چگونگی ایجاد بهترین راه برای کارایی شبکه اقتصادی ۱۵بیلیون دلاری، سرانجام مذاکره کنندگان را به دو دسته تقسیم کرده است. گروهی که اعتقاد به بالا بردن کارایی بلوک های ۱مگابایتی از طریق راهی به نام سگویت دارند و گروه دیگری که معتقد به تغییر اندازه بلوک به ۲مگابایت یا بیشتر هستند.

جالب است که هیچ کدام از این دو گروه تابحال درباره کاهش اندازه بلوک فکر نکرده اند.

اما این دقیقا موضوعی ست که به عنوان “پیشنهاد بهبود بیت کوین” در گروه ایمیلی bitcoin-dev با نام “سه هاردفورک مرتبط با بهبود کارایی بیت کوین” توسط Luke Dashjr که یکی از توسعه دهندگان هسته اصلی بیت کوین است منتشر شد.

طرح Dashjr به طور اخص پیشنهاد کاهش اندازه بلوک به ۳۰۰کیلوبایت را (با وابستگی به زمان فعال شدن این طرح) ارائه می دهد که به صورت سالانه تا ۳۱مگابایت در سال ۲۰۴۵ افزایش می یابد.

زمان ارائه طرح پیشنهادی مصادف با ۲۷ژانویه بود. در این زمان تعداد تراکنش های نیمه تمام تایید نشده تا بیش از ۶۰۰۰۰ تراکنش بالا رفته بود.

Dashjr به حجم دیسک مورد نیاز برای بلاک چین (که در حال حاضر چیزی حدود ۱۰۰گیگابایت است) به عنوان یک موضوع بازدارنده برای کسانی که می خواهند نود راه اندازی کنند اشاره می کند.

او در این باره می نویسد:” بسیار دیده می شود که کاربران جدید از طول مدت زیادی که برای راه اندازی یک نود نیاز است گله مند هستند. حتی کاربران قدیمی جامعه بیت کوین نیز تغییر نود خود به یک نود غیر کامل برای کیف پول نرم افزاری را به یکدیگر پیشنهاد می دهند. این موضوع باعث می شود که کاربران جدید بیت کوین را به عنوان یک واحد پولی، بدون توجه به اهمیت امنیت آن در نظر بگیرند. در نتیجه امنیت کلی شبکه که با استفاده وسیع آن تامین می شد به خطر بیافتد.

توسعه دهندگان نگرانند که بدون حضور شبکه ای پویا از نودها، فعالیت لجر بیت کوین در دست گروه کوچکی از اپراتورهای بزرگ بیافتد که این خود متناقض با هدف اصلی شبکه بیت کوین یعنی شبکه پرداخت غیرمتمرکز می باشد.

پذیرش همگانی

گرچه این پیشنهاد کاهش توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، اما این طرح افزایش ۱۷درصدی اندازه بلوک را به صورت سالانه پیشنهاد می دهد که با توسعه پهنای باند در سال های اخیر همسو می باشد.

اما منتقدان این بحث بر این باورند که روش پیشنهادی بیش از حد محافظه کارانه است. چرا که تکنولوژی به صورت خطی پیشرفت نمی کند، مخصوصا که این پروژه برای آینده برنامه ریزی شده است.

در کل این طرح پیشنهادی توجه کمی از کاربران جامعه بیت کوین را به خود جلب کرده است.

طرح پیشنهادی Dashjr به هاردفورک احتیاج دارد. راهی برای بروزرسانی بلاک چین که اگر همه کاربران آن را نپذیرند ممکن است باعث چند دستگی شبکه شود.

آقای Johanson Lau از افراد هسته بیت کوین بر این باور است که نه کم کردن و نه اضافه کردن اندازه بلاک مطلوب نیست. او می گوید:” برای من هر دو دیدگاه نشان دهنده ضعف در خلاقیت و ضعف در وظیفه شناسی است.”

او در ادامه می افزاید که به دلیل آنکه هاردفورک نیاز به توافق جمعی تمام شبکه دارد و این امر بسیار سخت است، اجرای این طرح در حال حاضر بسیار خطرناک است.

حمایت کنندگان

Dashjr با اشاره به یک نظرسنجی توییتری نشان داد که ۲۰% از کاربران با کاهش اندازه بلوک موافق هستند، هرچند که این عدد بسیار پایین تر از اکثریت قاطع است، اما عددی ست که شایسته توجه می باشد.

در نهایت خود Dashjr نیز با توجه به اینکه تغییر اساسی در شبکه نیازمند پذیرش اکثریت قریب به اتفاق نیرو و کاربران حاضر می باشد، در بیانیه ای اعلام کرد:”در کل به نظر می آید که با وجود آنکه گروه زیادی از کاربران فکر می کردند سالهای زیادی تا نیاز به افزایش اندازه بلوک باقی مانده است، بررسی ها نشان می دهد که اکثریت قاطع هرچه زودتر به آن احتیاج دارند. اما همین بررسی نشان می دهد که ۱۰% از شبکه مخالف هرگونه هاردفورک برای افزایش اندازه بلوک هستند که این موضوع به طور کلی هرگونه احتمال ارائه پیشنهادی مبنی بر تغییرات را غیرممکن می سازد. چرا که هیچ طرحی با این مظمون با اجماع کامل روبرو نخواهد شد.”

شاید طرح Dashjr با شکست مواجه شده باشد اما اگر واقعا ۲۰% از شبکه موافق ایده کاهش اندازه بلوک هستند، میتوان پیش بینی کرد که شاهد ایده هایی بر پایه طرح Dashjr خواهیم بود.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source & Images via Coindesk

https://coiniran.com/?p=4800
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x