ایستگاه خبر

تراکنش های غیرقابل ردیابی در زی کَش

zcash مانند بیت کوین یک پول رمزنگاری شده است اما چند امکان متفاوت دارد و مهمترین آن امکان ایجاد تراکنش های ناشناس است. در مورد بیت کوین، اگر شما آدرس بیت کوین کسی را داشته باشید، می توانید مسیر تراکنش های وی را دنبال کنید و ببینید که وی چقدر پول ارسال یا دریافت کرده است. برای کسانی که از همگانی بودن تراکنش ها ناخشنود هستند و می خواهند در اینترنت، تراکنش های گمنام و ناشناس داشته باشند، Zcash می تواند یک راهکار جایگزین باشد.

Zcash این کار را با ویژگی اثبات دانایی صفر (zero-knowledge proof) انجام می دهد. به این ترتیب هیچ کس نمی تواند پول را دوبار خرج کند و در عین حال پرداخت وی کاملا مخفیانه باقی می ماند. روش اثبات دانایی صفر، یک روش در رمزنگاری است به طوری که طرف اثبات کننده می تواند صحت گزاره یا فاکتی را به طرف دیگر ثابت کند بدون اینکه اطلاعاتی درباره آن گزاره به طرف بدهد. به این ترتیب، اطلاعات تراکنش مخفی باقی می مانند. نام روش رمزنگارانه zcash برای مخفی نگاه داشتن تراکنش ها ZK-Snarks است. در این پلاتفرم دو گزینه شفاف یا محافظت شده وجود دارد. حالت شفاف مانند بیت کوین است و تراکنش ها قابل ردیابی هستند و همه می توانند تراکنش ها را در دفتر کل مشاهده کنند. در حالت محافظت شده، آدرس مقصد دو کلید عمومی به نام های کلید پرداخت (paying key) و کلید ارسال (transmission key) خواهد داشت. از کلید دومی یعنی کلید ارسال برای رمزنگاری کردن تراکنش انجام می شود به طوریکه هیچ کسی به جز دارنده کلید خصوصی نمی تواند اطلاعات مرتبط را رمزگشایی کند. به کلید خصوصی viewing key هم گفته می شود و از آنجایی که این کلید خصوصی است کسی نمی تواند اطلاعات مربوط به تراکنش را ببیند. به این ترتیب تنها دارنده این کلید است که می تواند تراکنش را در دفتر کل اسکن کرده و بفهمد که از کجا ارسال شده است.

Zcash قرار است که ۲۸ اکتبر امسال با پولی با علامت اختصاری ZEC راه اندازی شود. شرکتی تحت مالکیت زوکو ویلکوکس (Zooko Wilcox) راه اندازی این پروژه با پلاتفرم متن باز را در دست دارد. وی یک متخصص رمزنگاری ۴۱ ساله است و انتظار دارد که ده درصد از سکه ها صرف تامین مالی پروژه شود و یک درصد هم برای سازمان های غیرانتفاعی کنار گذاشته می شود.

قرار است به مانند بیت کوین از zcash، در نهایت بیست و یک میلیون واحد وارد شبکه شود. آزاد شدن بلاک آن ۲٫۵ دقیقه طول خواهد کشید و پاداش آن چهار برابر بیشتر بیت کوین خواهد بود، اما مقداری از پاداش ها برای تیم Zcash کنار گذاشته می شود.

برخلاف بیت کوین، پروژه zcash توسط یک شرکت راه اندازی شده و نه توسط یک جامعه متن باز. همین اختلاف باعث شده که آنها مجبور شوند هزینه پرسنل شرکت و سود سرمایه گذاران را با مالیاتی که روی پاداش های استخراج بسته می شود، بپردازند و اسم آنرا Founders reward گذاشته اند.  این پروژه از این جهت که یک شرکت یک محصول متن باز ارائه می دهد، امری تازه است. بنابراین به جای استخراج اولیه که معمولا پاداشی است برای راه اندازان و سرمایه گذاران اولیه، این پاداش برای تیم zcash در نظر گرفته شده است و بیست درصد از پاداش بلاک ها را شامل می شود.

دو ملاحظه درباره آینده این پروژه وجود دارد. اول اینکه باید مقداری از استخراج آن بگذرد تا نقدینگی لازم برای مبادله و خرید و فروش در صرافی ها را پیدا کند. دوم اینکه این یک فن آوری است که هنوز به محک آزمون گذارده نشده و ممکن است کارها مطابق دلخواه راه اندازان پیش نرود. به خاطر عدم ردیابی تراکنش ها ملاحظات قانونی نیز وجود دارد که ممکن است مانعی برای گسترش آن باشد.

در حال حاضر، هیچ راهی برای خرید پول zcash وجود ندارد و باید منتظر راه اندازی آن بمانید. با این حال، یک شبکه آزمایشی به صورت رایگان در اختیار کاربران است تا بتوانند با این پول و شبکه آشنا شوند. جهت اطلاع از نحوه استخراج آن به اینجا رجوع کنید.

https://coiniran.com/?p=3660
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x