آموزش ترید، سرمایه‌گذاری و تحلیل بازارروش‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

راهنمای کسب درآمد از بازار آلتکوینها یا ارزهای دیجیتالی – بخش اول

کسب درآمد از معاملات بازار آلتکوینها

ارزهاى دیجیتالى یا به عبارت دیگر ارزهاى رمزنگارى شده که به آن آلتکوین (Altcoin) نیز می گویند یکى از هیجان انگیزترین بازارهاى معاملات رو به خود اختصاص داده است.

نوسانات بازار آلتکوینها بسیار بالا و پر سرعت است.  همین امر می تواند موجب سودهاى بسیارى در مدت زمان کوتاه شود.  دقت داشته باشید که خرید و فروش در این بازار داراى ریسک بالا است اما پتانسیل دریافت سود در این بازار بسیار بالاتر از اکثر بازارهاى موجود در زمینه هاى مختلف است.

در این مقاله سعى میشود به برخى از دانستنی هاى ضرورى در این بازار پرداخته شود.

واژه شناسى بازار معاملات آلتکوینها یا ارزهاى جایگزین:

  • ICO: مخفف “Initial Coin Offering” است، درواقع بهعرضه اولیه سهام یا سکهاشاره دارد. زمانى که یک شرکت خصوصى قصد ورود به بازار بورس را دارد، ابتدا اقدام به پیش فروش و عرضه سهام خود می کند. در بازار ارزهاى دیجیتال این امر قبل از اتصال شبکه و راه اندازى نسخه نهایى صورت می گیرد و معمولا درصد مشخصى از تعداد کل ارزها در مرحله پیش فروش عرضه می شود. این امر به جمع آورى هزینه هاى توسعه پروژه کمک می کند. اصطلاح دیگرى که براى عرضه اولیه سهام به کار میرود ITO مى باشد که مخفف “Initial Token Offering” است.
  • Market capیاارزش بازاریک آلتکوین به مجموع ارزش سکه هاى آن اطلاق می گردد. معمولا براى انجام محاسبه ارزش بازار یک آلتکوین تعداد سکه هاى موجود در بازار را در نظر می گیرند اما تعداد سکه هاى استخراج نشده را در محاسبه نمى آورند. در نتیجه براى محاسبهارزش بازاریک آلت کوین باید تعداد سکه هاى موجود در بازار آزاد را در ارزش یک سکه از آلتکوین مورد نظر ضرب کرد.
  • Premine: معمولا قبل یا در حین راه اندازى نهایى شبکه، بخشى یا تمام سکه هاى ابتدایى بصورت خودکار توسط تیم توسعه دهنده و بنیانگذار تولید می شود. این تولید سکه قبل از لانچ شدن سیستم را pre-mine مى نامند. پریماین براى اهداف مشخصى انجام می شود، برای مثال جمع آورى سرمایه اولیه می تواند برای راه اندازى و یا توسعه یک پروژه یا همان ICO باشد. این سرمایه براى حفظ و نگهدارى پروژه نیز می تواند کمک خوبى باشد. البته این امکان هم وجود دارد که بعداز فروش سکه هاى پریماین شده و جمع آورى سرمایه، توسعه دهندگان و بنیانگذاران پروژه اقدام به کلاهبردارى کنند و ناپدید شوند. در نتیجه دقت در انتخاب پروژه بسیار مهم است.
  • Insta-mine: با توجه به امکان کلاهبردارى در پروژه هایى که pre-mine دارند، افراد به راحتى به این پروژه ها اعتماد نمی کنند. در نتیجه برنامه نویسان یا همان توسعه دهندگان به دنبال راهکارهاى بهترى براى جلب اعتماد مردم می گردند که یکى از این راه هااینستاماین” است. در این روش بعد از لانچ شدن شبکه و انتشار آن، ابتدا براى مدت کوتاهى کار استخراج را بسیار ساده می کنند و توسعه دهندگان می توانند بصورت فورى و آسان اقدام به استخراج تعداد بالایى سکه نمایند، بعداز این دوره کوتاه “Difficulty” یا سختى استخراج بصورت دائمى و آهسته بالا مى رود. گاهى این دوره کوتاه و سودآور قبل از معرفى عمومى سکه صورت می گیرد. این روش را insta-mine  مى نامند.
  • Ninja Launch: اصولانینجا لانچیک روش براى اجرا و انجام insta-mine است. در این روش بنیانگذاران پروژه بدون اطلاع قبلى، همزمان با اعلام عمومى اقدام به استخراج می کنند، و تا زمانى که افراد بخواهند شروع به استخراج نمایند احتمالا تیم بنیانگذار تعداد سکه  مورد نظر خود را استخراج کرده است. روش دیگرى که در نینجا لانچ استفاده مى شود به این ترتیب است که ابتدا اطلاعات کلى و محدودى در مورد پروژه داده مى شود و پس از اینکه بنیانگذاران پروژه تعداد سکه مورد نظر خود را استخراج کردند اقدام به انتشار اطلاعات بیشتر و جذاب تر در مورد پروژه می کنند.
  • FUD: مخفف سه کلمه “Fear, Uncertainty, Despair”به معناىترس، عدم اطمینان، نا امیدى” است. این اصطلاح در دنیاى ارزهاى دیجیتالى زمانى به کار مى رود که کلام و نظر منفى بر روى یک سکه وجود داشته باشد و بیشتر هم در انجمنها استفاده می شود. به طور مثال این نوع از FUD مى تواند نتیجه یک ترس عمومى میان تعداد زیادى از دارندگان که یک سکه مشخص از این باشد که ارزش آن سکه به شدت درحال سقوط است. دلایل مختلفى بر این موضوع می توانند تاثیر گذار باشند از جمله عرضه زیاد سکه در بازار براى پایین آوردن قیمت یا تاثیر رقابت دیگر سکه ها و یا هجوم دلالان براى ایجاد هیجان در بازار و غیره.
  • PoD: برخى از سکه ها بنیانگذاران و برنامه نویشان ناشناس دارند. دلایل خوبى براى این موضوع وجود دارد و شاید بتوان گفت که تاثیر منفى در موفقیت سکه نمی گذارد مثل بیتکوین، هویت واقعى خالق بیتکوین (ساتوشى ناکاموتو) هرگز افشا نشد. اما از طرفى اگر هویت خالقین و دولوپرها مشخص نباشد هر لحضه ممکن است که این فرد یا افراد ناپدید شوند و بروند. این ریسک زمانى بیشتر می شود که در پروژه pre-mining صورت گرفته باشد و این افراد قبل از ناپدید شدن براى دستیابى به یک سود راحت اقدام به خالى کردن پشتوانه سکه کنند. براى جلو گیرى از این اتفاق شرکتهایى بوجود آمده اند که هویت دولوپرها را بررسى و تایید میکنند. این را به عنوانتایید توسعه دهنده” (Proof of Developer) مى شناسند و با حروف اختصاری PoD نمایش می دهند.
  • Ponzi Scheme: در یک طرح اسکم یا کلاهبردارى، سرمایه گذاران اولیه از محل سرمایه گذارانى که پس از آنها وارد شبکه شده اند تغذیه میشوند. در این طرح نیاز به ورود سرمایه گذاران جدید همواره از الزامات است و زمانى که میزان جذب سرمایه با پرداخت آن برابر یا کمتر باشد، طرح سقوط مى کند و به پایان مى رسد که منجر به ضرر مالى افراد تازه وارد می گردد. پیش بینى زمان سقوط طرح بسیار سخت است چرا که در هر مرحله از طرح ممکن است این اتفاق بیافتد.
  • Whales: وال یا نهنگ به افرادى گفته میشود که مبالغ قابل توجهى از ارز یا سکه را دارا هستند و می توانند تاثیرات زیادى را در بازار معاملات و قیمت ارزها بگذارند.
  • Bagholders: زمانى که ارزش یک سکه به مقدار زیادى کاهش پیدا می کند به افرادى که براى حمایت از آن سکه باقى می مانندبگ هولدرمی گویند. این افراد به امید سود در آینده سعى می کنند با حمایت خود از سقوط بیشتر آن سکه جلو گیرى کنند.
  • Bots: یک اصطلاح رایج که اشاره به نرم افزارهاى خودکار براى انجام معاملات دارد.

 

آلتکوینها: “سهام پِنىدر قرن ٢١

در بسیارى از موارد بازار معاملات آلتکوین ها بسیار شبیه به سهام پنى (Penny Stocks) است. اما تفاوتهاى عمده اى نیز وجود دارد.

سهام پنىبه سهام شرکتهایى گفته می شود که در مراحل اولیه کارى خود مى باشند و ارزش هر سهم آنها بسیار کمتر از ارزش سهام معمول در بازار معاملات بورس است. این سهام نوسانات بسیار شدیدى دارند و پُر ریسک میباشند. رشد ١٠٠٪در عرض یک روز یا سقوط کامل یک شبه از خصوصیات این سهام است.

برخى از مواردى که می توان از بازار سهام پنى یاد گرفت و در بازار معاملات آلتکوینها استفاده کرد:

  1. همه تخم مرغها را دریک سبد نگذارید: اولین نکته اى که باید یاد گرفت و رعایت کرد این است که در سهام پنى نباید همه سرمایه را بر روى یک سهم گذاشت. بهتر است که سرمایه خود را روى چند سهم مختلف تقسیم کرد تا در صورت ورشکستگى یک شرکت همه سرمایه خود را از دست ندهید. برخى از شرکتهاى نوپا پس از یکى دوسال اعلام ورشکستگى می کنند و این به معناى آن است که ارزش سهام آنها صفر می شود. این واقعیت در مورد آلتکوینها نیز صادق است، پروژه بسیارى از ارزهاى جدید در همان چند سال ابتدایى خود با شکست مواجه می شوند. اما راههاى بسیارى وجود دارد که شما بتوانید انتخاب بهتر و درستى را انجام دهید و با شناخت و بررسى، پروژه هایى با آینده روشن را براى سرمایه گذارى برگزینید. گاهى سود وسوسه انگیز و رشدهاى ١٠٠٠ درصدى یکشبه افراد را ترغیب به سرمایه گذارى هاى اشتباه می کند و نتیجه عکس می دهد.
  2. به هایپها hype و یا FUD ها توجه نکنید.  هرچه بازار کوچک تر باشد مانیپولیت یا دستکارى در آن راحت تر است. بازارهاى سهام پنى همیشه هدف بسیار خوبى براى طرح هاى کلاهبردارى و برنامه هاى هایپ بوده است. متاسفانه این موضوع در حال حاضر در دنیاى ارزهاى دیجیتالى بسیار رایج است. تبلیغ کنندگان حرفه اى یک ارز را به شدت تبلیغ می کنند تا افراد فعال در بازار تحت تاثیر اخبار آن قرار گیرند و با هجوم به خرید آن قیمت را افزایش دهند. در برخى موارد نیز این تبلیغ کنندگان مبالغى را از طرف توسعه دهندگان آن ارز دریافت می کنند یا خود این افراد در زمانى که ارزش این ارزها پایین است مقادیر قابل توجه اى از آن ارز را خریدارى می کنند و با ایجاد هیجان در بازار و بالا رفتن قیمت (دامپ) اقدام به فروش می کنند.  افرادى که بدنبال این اخبار وارد معامله شده اند با سقوط قیمت یا دامپ مواجه مى شوند. این عمل را در اصطلاح پامپ و دامپ( Pump و Damp) یا در اختصار P&D مینامند. FUD نیز مى تواند بصورت عمدی و مصنوعى قیمت ارز را بسیار پایین بیاورد تا افرادى که پشت FUD هستند بتوانند ارز موردنظر را با قیمت پایین خریدارى کنند. در بازار معاملات  ارزهاى دیجیتالى یا آلتکوینها همیشه تحقیقات خودتان را داشته باشید و به آسانی به اخبار هیجانى دیگران توجه نکنید. مطالب و اخبارى که می خوانید را به دقت بررسى کرده و از صحت آنها اطمینان حاصل نمایید.
  3. براى جبران ضرر، سریع و براى گرفتن سود با حوصله اقدام کنید: یکى از اشتباهاتى که افراد در بازارهاى سهام پنى مى کنند این است که در هنگام سود از ترس پایین آمدن قیمت سهام، براى خارج شدن از معامله عجله به خرج می دهند و برعکس در زمان ضرر و پایین آمدن ارزش سهام به امید برگشت ارزش سهام در معامله باقى مى مانند تا زمانى که آن سهام ارزش خود را کاملا از دست می دهد. این اتفاقى است که به دفعات در بازار معاملات آلتکوینها اتفاق مى افتد. هنگامى که یک تریدر در زمانى کوتاه مثلا ٢۴ ساعت به سودى ۵٠٪و ١٠٠٪یا حتى بالاتر می رسد بسیار محتمل است که تحت تاثیر احساست تصمیم گیرى منطقى و عقلانى را کنار بگذارد. ممکن است  در این موارد شما احساس کنید که بالاترین سود ممکن را از معامله دریافت کرده اید یا شاید از ترس از دست دادن این سود اقدام به خروج کنید و یا ممکن است که دچار هیجانى شوید که مانع از تشخیص صحیح شما در بررسى روند صعودى ارزش ارز شود. با توجه به این که در بازار سهام پنى و بازار آلتکوینها امکان ضررهاى بزرگ وجود دارد، شما باید در تلاش باشید که در هنگام بالا رفتن ارزش یک ارز، نهایت استفاده را ببرید و بیشترین سود ممکن را بکنید. پس در نظر داشته باشید که شاید ١٠٠٪سود، بیشترین میزان بهره بردارى از یک ارز درحال رشد نباشد. عکس این موضوع زمانى اتفاق مى افتد که تریدر یک ارز را خریدارى کرده و بعد در زمان سقوط از فروش آن خود دارى کند، حتى زمانی که مشخص و معلوم باشد که ارزش آن ارز همچنان سقوط خواهد کرد. این شرایط می تواند به از دست دادن تمام یا بخش اعظمى از سرمایه معامله گر شود، در حالى که این فرد مى توانست بسیار زودتر با یک رویکرد درست و منطقى از ضرر بیشتر خود جلوگیرى کندیک تفاوت عمده میان بازار سهام پنى و بازار آلتکوینها در مدت زمان سوددهى است. در بازار معاملات آلتکوینها سوددهى و نتیجه بسیار سریع است. تریدرها در بازارهاى سهام پنى هر چند ماه یکبار براى بررسى ارزش سهام خود به آن سهام مراجعه می کنند. در واقع در بازارهاى سهام پنى ارزش سهام یک شرکت در طول یک ماه ممکن است تنها چند درصد رشد یا افت داشته باشند. شاید انجام این کار در بازار ارزهاى دیجیتالى ایده خوبى نباشد. براى ورود به این بازار شما باید آمادگى سپرى کردن ساعتها جلوى مانیتور کامپیوتر یا موبایل را داشته باشید و به صورت مرتب حرکت قیمتها و آخرین اخبار را دنبال کنید و معاملات خود را بر اساس آنها پیش ببرید.

 

https://coiniran.com/?p=3077
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x