ایستگاه خبر

بلاکچین و تولد یک مکانیزم اقتصادی جدید

خلق ایده جدید از ترکیب چک کاغذی با فناوری نوین بلاکچین

بانک اسلامی امارات هفته پیش از یکپارچه سازی فناوری بلاکچین و به کارگیری آن به جای چک های کاغذی خبر داد. این مسئله می تواند باعث اصلاح اساسی بسیاری از مسایل پیچیده شود: اما واقعا چرا از چنین خلاقیت نوینی باید برای یک روش پرداخت سنتی استفاده کرد؟ مگر کارایی استفاده از چک کاغذی مربوط به قرن اخیر نیست؟ هرچند با بررسی عمیق تر، در می یابید که مسائل با آنچه که آن ها فکر می کردند، اندکی متفاوت است.

یکی از ویژگی های سیستم بانکی امارات متحده، روش ترجیحی امنیتی آن ها برای وام های بانکی است که با چک انجام می گیرد. روند کاری بدین صورت است که وام گیرنده چکی را به مبلغ وامی که دریافت کرده بعلاوه سود آن (و به تاریخ مشخصی در آینده) به وام دهنده می دهد. زمانی که موعد وام به پایان می رسد، وام دهنده به راحتی آن چک را تبدیل به پول نقد می کند. اگر بازپرداخت ماهیانه باشد، وام دهنده یک سری چک با تاریخ های ماهانه از وام گیرنده دریافت می کند تا در هر ماه آن را به پول نقد تبدیل کند.

با در دست داشتن برگه امضاء شده مسیر راحت تری برای امور مربوط به وام در پیش خواهد بود. وام دهنده از بررسی و تایید مرحله به مرحله پروسه، که کار سخت و ناراحت کننده ای ست رها خواهد شد.

همچنین بانک برای اعمال محدودیت ماهانه، قبل از واریز مبلغ وام به کارت اعتباری مشتری، نیاز به چک کاغذی امضاء شده دارد. اما سوال اینجاست که در تمام موارد فوق آن ها از کجا می دانند که چک برگشت نخواهد خورد؟

قاعده بازی

سوال جالبی ست.اگر چک شما به عنوان فرد حقیقی برگردد، ممکن است زندانی شوید. تا همین چند سال پیش، زمانی که چک های برگشتی در قبال ضمانت کل مبلغ وام (نه برای پرداخت های ماهیانه) برگشت می خورد حداقل امکان جرم زدایی داشت. سال گذشته، برگشت هرگونه چک مرتبط با مشاغل خرد و متوسط (هنوز شامل افراد حقیقی نمی شود) نیز مشمول همین قانون شد. با در نظر گرفتن مطلب فوق، فناوری بلاکچین می تواند ایده چک های کاغذی را جذاب تر کند.

پروژه توسعه یافته توسط بانک اسلامی امارات (بخشی از بزرگترین گروه بانکداری خاورمیانه NDB) با الحاق یک QR کد به هر چک، توانست آن ها را در پلتفرم بلاکچین ثبت کند. با اسکن کد مربوطه صحت آن قابل بررسی خواهد بود.

چک های قانونی به صاحبان حساب اجازه ضمانت و بازپرداخت می دهند، با پیشرفت حاصل شده اهمیت نقش این عملکرد در سیستم مالی آشکار می شود. در نتیجه اعتماد بیشتری در بانک ها یافته و به راحتی در بخش بانکی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

تاثیر عمیق تر

کاهش نگرانی بانک ها در مورد تقلب، باعث افزایش تمایل آن ها به پرداخت وام و در نتیجه تاثیر مثبت در فعالیت های اقتصادی خواهد شد.

در تحقیقی که اخیرا توسط صندوق بین المللی پول (IMF) صورت گرفت، نتیجه پیش بینی ها  در مورد سلامت نسبی آمار در امارات متحده امیدوارکننده بود، اما نکته مهم تر این است که تسهیل روند اختصاص وام می تواند چشم انداز مشاغل خرد و کلان را بهبود می بخشد. بخشی که بیشترین خسارات را طی چند سال گذشته بابت بحران قیمت نفت متحمل شده است.

با تغییر روش کاری بانک های امارات در کاهش اتکا به چک های کاغذی – که در نهایت عملی شد – جوامع سنتی تر نیاز به زمان بیشتری دارند. ایده بانک اسلامی امارات احتمالا راهکار کوتاه مدتی ارائه می دهد، در حالی که بخش های مختلف در حال درک پتانسیل این تکنولوژی هستند.

فرضیه ترکیب شبکه های دیجیتالی با قطعات کاغذی بسیار شگفت انگیز است و می تواند به مسیر خلاقانه جدیدی دست یابد.

به علاوه ضمانت های پرداخت فیزیکی از هر دو مورد، به کارگیری روش های شبیه سازی شده و استفاده از فناوری، مقاوم تر و مطمئن تر است. شاید ما در حال نگریستن به تولد یک مکانیزم کاملا جدید اقتصادی هستیم.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source Via: coindesk

Image Via: btcoin.info

https://coiniran.com/?p=7035
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x