ایستگاه خبر

برنامه ریزی برای هاردفورک بلاکچین اتریوم (Metropolis)

سریع تر، سبک تر و امن تر. اینها تنها بخش اندکی از فواید ارتقاء متروپلیس (Metropolis) –هاردفورک بزرگ بعدی بلاکچین اتریوم- است که وعده داده شده در زمان نهایی شدن آن معرفی گردد. پس از بحث و کنجکاوی طولانی مدت، از فاز سوم یک نقشه راه چهار مرحله ای که برای اولین بار درسال ۲۰۱۵ معرفی شده بود رونمایی شد و هدف آن احتمالا برای اعمال تغییرات ضروری روی پلتفورم است.

اما در آنسوی این تکنولوژی درحال تولد، این کار مخاطرات جدیدی نیز به همراه دارد.

یکی از توسعه دهندگان پروتکل اتریوم، به نام Vlad Zamfir در توییت خود در اوایل امسال تاکید کرده: “اتریوم، امن و مقیاس پذیر نیست. این تکنولوژی هنوز به بلوغ نرسیده است. اگر ارتقائی وجود داشته باشد که این واقعیت را عریان نماید احتمالا همین متروپلیس است.”

بواسطه اینکه هرگونه تغییرات اساسی در پلتفورم آن، سرمایه (پول) کاربران را به مخاطره می اندازد، توسعه دهندگان زمان زیادی صرف کرده اند تا بتوانند همه نقطه نظرات کاربران، کارآفرینان و نیز بازاری که مشتاق گام بعدی این تکنولوژی در جهت یک پیشرفت بزرگ است را جمع آوری نمایند.

Hudson Jameson مدیر غیر رسمی نسخه متروپلیس تاکید کرد که توسعه دهندگان “همیشه به خاطر محتاط بودن به اشتباه می افتند”، تریدی که اگرچه تامل برانگیز می باشد، منجر به زنجیره ای از تاخیرات شده است. (در یکی از تالارهای گفتگوی reddit مربوط به اتریوم که احتمالا بزرگترین گروه از افراد فنی مشتاق هستند، سوالات زیادی در خصوص مهلت زمانی برای شروع مطرح نموده اند). اما گذشته از جدول زمانی، تغییرات بزرگی می بایست طرح ریزی گردد.

تصور اولیه از ارتقاء متروپلیس، مرحله ای برای ارئه نهایی نسخه کاربر پسند از این تکنولوژی بود، اما منجر به ایجاد تغییرات چشمگیری در کد پلتفورم شده است. هرچند که در ابتدا و به دنبال اشاره Vitalik Buterin در سال ۲۰۱۵، آن را به عنوان مفهومی انتزاعی توصیف کرده بود، اما در نهایت کد مورد نظر به شکل نسخه ای کاملا تغییر یافته منتشر شده است.

بر همین اساس ارتقاء مذکور به دو مرحله  با نام های بیزانس (Byzantium  )و قسطنطنیه Constantinople) ) تقسیم شده که هر دو آنها در حال  تکامل هستند و اثرات آنها بر روی شبکه تحت بررسی است.

بیزانسByzantium

این بخش شامل مجموعه ای از ۹ مورد بهسازی پروتکل اتریوم (EIPs) است و هر پچ با کد مجزا روی شبکه اعمال خواهدشد. از جمله این تغییرات رفع مشکل تنظیمات سختی شبکه، عملیات برگشت دیتا، عملیات “static call”، کدهای قابل اجرای جدید، امکان تاخیر زمانی سختی شبکه و جاسازی امکان دریافت دیتای بازگشتی تراکنش است.

در تمامی این تغییرات، بهبود عملکرد شبکه برای به حداقل رساندن آسیب ها، مهندسی شده است. جزئیات این تغییرات برای افراد غیر توسعه دهنده واضح و مشهود نیست. هرچند بعضی از آنها کاملا اساسی و مهم است.

تغییراتی برای اداره بهتر کدهای ناقص و مشکل دار در قراردادهای هوشمند درحال انجام است، به ترتیبی که اگر در این نوع قراردادها خطای برنامه نویسی رخ دهد، منجر به عدم پرداخت شود. افزون بر آن این تغییرات، تاثیری به شکل قابلیت تغییر دوره عمر یک قرارداد هوشمند دارد، طوری که یک ارتقاء قرارداد می تواند روی کد اولیه  تنظیم گردد.

در این مرحله امنیت قرارداد ها نیز بیشتر شده و با تغییرات خاصی که روی کد اعمال گردیده است، در برابر حمله re-entrancy  محافظت می شوند (یعنی یک کد نامعتبر وارد قرارداد می شود تا آن را دستکاری کند).

امکان جدید دیگر جاسازی دیتای بازگشتی تراکنش است که به کلاینت های سبک امکان تشخیص موفق یا ناموفق بودن یک تراکنش را می دهد بدون اینکه لازم باشد آن تراکنش را بطور واقعی روی ماشین مجازی اجرا نماید. این امکان همچنین ابزار های خارج از زنجیره را تحت تاثیر قرار می دهد.

بهینه سازی دیگر، موجب به تاخیر افتادن وضعیت سختی شبکه که مانند بمب در حال انفجار است می گردد و باعث خواهد شد زمان انجام یک تراکنش غیر قابل تحمل نشود. (در حال حاضر زمان تراکنش ها در حدود ۲۵ ثانیه است که از زمان استاندارد اتریوم یعنی ۱۵ ثانیه خیلی بالاتر است.) این به روز رسانی، پاداش استخراج بلاک ها را نیز کاهش می دهد که به معنی سرعت بیشتر و هزینه کمتر در فرایند استخراج است.

اصلاح دیگر در فرایند استخراج، از یک خطای قبلی در تنظیم سختی شبکه جلوگیری کرده و باعث پایدار تر شدن بلاک ها می شود.

کدهای آماده اجرای نسخه بیزانس برای فراهم کردن مسیر نوعی رمز نگاری به نام  zk-snarks است که برای اولین بار ارائه شده و امکان ایجاد تراکنش های خاص در شبکه اتریوم را فراهم می سازدد. این تکنولوژی بسیار جدید با همکاری ارز رمز Z-Cash ایجاد شده است.

قسطنطنیهConstantinople

متاسفانه تا کنون تاریخی برای ارائه نسخه قسطنطنیه یعنی دومین هاردفورک متروپلیس مشخص نشده است. علت آن، مشخص شدن  وجود خطرات بالقوه در ویرایش کد ها می باشد که می تواند موجب آسیب های فراوانی گردد.

یکی از EIP های برنامه ریزی شده، هموار کردن مسیر برای پیاده سازی کلاینت های سبک تر از طریق ساده سازی فرایند ارزیابی یک تراکنش است. در حال حاضر ارزیابی قراردادها نیازمند هردو پارامتر وضعیت فعلی بلاکچین و هش ۲۵۶ بلاک آخر است. برای کلاینت های سبک نیاز به کاهش این فرایند سنگین بوده که EIP 96 به خوبی از عهده آن برآمده است.

مانع اصلی در انجام این کار، EIP 86 است که در مرکز توجه این پروژه و پیچیده ترین نوع EIP است. EIP 86 به دنبال خلاصه سازی امنیت اکانت، ایجاد اکانت با انعطاف پذیری و امکان تنظیم بیشتر در کنار برقراری امکانات جدیدی است که به سختی حاصل خواهد شد. کاربران قادر خواهند بود مدل امنیتی دلخواه خود را تعریف و در پرداخت ها ویژگی های رمزنگاری خود را اعمال نمایند.

اما در ارتباط با EIP 86 مشکلاتی بنیادی وجود دارد که گذر از آنها نیاز به سعی و تلاش فراوان و صرف وقت زیادی خواهد داشت.

یکی از این موارد، جهش های تغییراتی این پروتکل است که ممکن است مشکلات متعددی در پی داشته باشد. در ماه ژوئن یک آسیب پذیری کشف شد که به یک استخراج کننده مخرب امکان در دست گرفتن کیف پول کاربران را از طریق سازماندهی مجدد بلاکچین یا اجرا و تکرار یک تراکنش فراهم می کرد. به هر حال این احتمال نیز وجود دارد که پس از طی زمان صرف شده برای نوشتن کدها و رفع باگ های مذکور، مجددا نقاط ضعف و آسیب پذیری های دیگری پدیدار گردد.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source

https://coiniran.com/?p=8127
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x