ایستگاه خبر

انعطاف سن پترزبورگ نشانه پایان دوران سخت ارزهای دیجیتالی در روسیه

انعطاف پذیری روسیه در مقابل ارزهای رمزنگاری شده

ازدحام جمعیت با ترکیبی  از پوشش جین و لباس های رسمی دست دوز، که مناسب یک گردهمایی از نوع کریپتو ( رمزنگاری)، بود و ایستادن آنها در سراسر راهروی سالن کنفرانس بلاکچین و بیتکوین در سنت پترزبورگ باعث شد، مسیر دید افرادی که بخت بیشتری برای نشستن داشتند بسته  شود.  سرسرا، با سقفی بلند و پنجره های منحنی با تابلوهای تبلیغاتی تجهیزات استخراج ASIC، پوشیده شده است. البته نه به آن بزرگی که نظر تمامی حضار را به خود جلب کنند.

سخنران و مجری برنامه، کارمند بانک آلفا یکی از بزرگترین بانک های روسیه است. بخش اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی سابق، علاقه بسیاری به بیت کوین و صد البته به تکنولوژی بلاکچین به اندازه مناطق دیگر دارد. سه شنبه هفته قبل، همایش Smile-Expo، پس از گذر از دومین شهر بزرگ روسیه طی دو سال گذشته، تور کنفرانس اروپای شرقی خود را در سنت پترزبورگ از سر گرفت.

مدیر همایش در گفتگو  با مجله بیت کوین گفت : “این همایش با حضور بیش از ۶۰۰ نفر بازدید کننده، ۲۵ سالن نمایشگاهی و حدود ۲۰ سخنران که ۴ نفر از آنها در بزرگترین موسسات مالی روسیه فعالیت دارند،برگزار شده است. این تکنولوژی توسط کارآفرینان و صنعت گران حرفه ای اقتصادی، روز به روز جدی تر گرفته می شود. این مسئله در سنت پترزبورگ به وضوح قابل مشاهده است و همچنین طی سالها این افزایش علاقه در همایش مسکو نیز دیده شد.”

این علاقه مندی لزوما آگاهانه نیست. در واقع تنها در سال ۲۰۱۴، که در آخرین همایش سنت پترزبورگ به نظر می رسید که مردم روسیه در بین سایر ملل دنیا یکی از خصمانه ترین رفتارها را با ارزهای دیجیتالی دارند. در تلاشی جهت جلوگیری از اقدامات جنایی، پوتین قانونی را اعلام کرد که اساسا هرگونه استفاده از ارزهای رمزنگاری شده را ممنوع می کرد. کمی بعد دسترسی به تعدادی از سایت های بیت کوین از جمله سایت رسمی بیت کوین در این کشور ممنوع شد.اما این قانون هیچگاه بطور رسمی اجرا نشد.

Artem Tolkachev، در مصاحبه با Bitcoin Magazine، گفت: “هنوز قانون مشخصی برای بیتکوین و ارزهای رمزنگاری شده، در روسیه وجود ندارد. صبح روز همایش، مدیر خدمات فنی در پروژه های تکنولوژی روسیه یکی از سخنرانان اصلی  موضوعی بود که در استفاده قانونی از بلاکچین به نقش کلیدی و مهم این تکنولوژی اشاره داشت.

او افزود :”نگاه  بانک مرکزی به ارزهای رمزنگاری شده همانند بیت کوین در نظر گرفتن آن به عنوان یک پول جایگزین است که در حال پیشرفت است. ولی وزارت اقتصاد محافظه کار تر است و علاقه ای به چیزی که آنرا درک نکنند و کنترلی بر آن نداشته باشند، ندارند و سیاست گذاران روسیه همیشه با ذهن باز با مسائل مواجه نمی شوند. آنها ترجیح می دهند که اینترنت و پول خودشان را داشته باشند . ”

احتیاجی به گفتن نیست که بیت کوین جایگاهی در چنین دیدگاهی ندارد.

انعطاف پذیری

اما به نظر می رسد آن موضع خشک و بی انعطاف اولیه، این روزها کمی نرم تر شده است .

چند هفته پیش بود که رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین با Vitalik Buterin  خالق اتریوم، در انجمن بین المللی اقتصاد که آن نیز در سنت پترزبورگ برگزار شد ، ملاقاتی داشت . این همایش که بصورت گسترده ای تحت پوشش خبری بود و البته در جوی آمیخته با مبحث ارزهای رمزنگاری شده ، رییس جمهور اعلام کرد که از ایده همکاری با شرکای احتمالی روسی حمایت می کند.( اشاره به تکنولوژی ابداعی بوترین یا همان بلاکچین اتریوم دارد)

صحبت فوق، از سوی کارآفرینان روسی بلاکچین و سرمایه گذاران به عنوان اولین چراغ سبز از سوی دولت تعبیر می شود. این در حالی ست که هیچ مدرکی مبنی بر حمایت قانونی کرملین از این موضوع و یا صدور مجوز قانونی آن برای کسی وجود ندارد.

اما تصویری که  از رویداد موزه تاریخی در هتل Vedensky شکل گرفته، در ذهن کاربران روسی ارزهای رمز نگاری شده، باقی خواهد ماند.

یکی از معامله کنندگان سابق فارکس به نام  Timur، به Bitcoin Magazine گفت: بازار روسیه بی ثبات است. او پلتفرمی را به کارگزاران ارائه کرد که به آنها اجازه می داد، با در نظر گرفتن میزان ریسک مجاز در ارزهای رمز نگاری شده، از جانب مشتریان خود داد و ستد کنند. او با اطمینان از جایگاه قابل اثبات خود در سنت پترزبورگ توضیح داد: ما هیچوقت در این باره که آیا موضوعی که امروز پذیرفته شده فردا نیز قانونی خواهد بود یا نه، به اطمینان نرسیدیم. این احتمال همیشه وجود داشت که قانون، رویکرد متفاوتی را ارائه دهد.

به همین علت است که شرکت او حساب های فعال مشتریان خود را در سوییس، لیتوانی و خارج از کشور تنظیم می کند . ارزهای دیجیتالی – بیت کوین ، لایت کوین ، اتریوم و …تا زمانی که در حال تبادل هستند از بازار خارج نخواهند شد و این صرافی ها حتی در روسیه هم نیستند. حداقل نه بطور رسمی . همکاری خارجی یک راهکار معمول برای روس ها و استارت آپ های مرتبط  با ارزهای رمزنگاری شده است .

استخراج

تنها معامله گران و بخشهای اقتصادی نیستند که به بیتکوین علاقه دارند. استخراج بیتکوین نیز در روسیه در حال افزایش است .

این مساله  شاید به خاطر افزایش استخراج در استخر در ماه های اخیر آشکارتر شده باشد. با این که فعالیت این استخر استخراج بیتکوین، به صورت رسمی در خارج از روسیه ثبت شده است ولی تیم آن در Kazan، شهری در شرق مسکو فعالیت می کند و در حال حاضر یکی از بزرگترین استخراج کننده های غیر چینی هستند. موسس BitClub Network، که تی‌شرت ساده ای با تصویر پوتین بر تن دارد، به Bitcoin Magazine اطمینان خاطر داد که تا آخر سال جزو ۵ استخر برتر استخراج بیت کوین خواهند بود. حداقل جمله ای بود که یکی از کارمندانش به انگلیسی ترجمه کرد که گوشی هوشمند وی به همراه ویدیویی از مرکز استخراج با صدای دستگاه های ASIC در حال فعالیت نمایش داده می شد.

استخراج کنندگان روسی حالا مراکز پردازش دیتا  از این قبیل را در شرق روسیه بر پا می کنند ، Alex  از طرف شرکت MyRig، یکی از فراهم کنندگان تجهیزات استخراج به Bitcoin Magazine گفت: “به عنوان نمونه دما در Irkoetsk، برای استخراج بیت کوین بسیار مناسب است چون دما در آنجا ممکن است تا – ۴۰ درجه سلسیوس کاهش یابد. در ضمن برق نیز ارزان است. در آنجا یک کارخانه مواد اولیه بزرگ است، اما به خاطر بحران اقتصادی تعدادی از کارخانه ها بدون استفاده رها شده اند. با استفاده از انرژی مازادی اتلافی، استخراج کنندگان شروع به پر کردن فضای خالی آنجا نمودند.”

MyRig، با تغییر نشان تجاری، شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش Bitmain است (با کمپانی تولید کننده سخت افزار استخراج Bitmain اشتباه گرفته نشود) تنها مجری تجاری استخراج در کنفرانس سنت پترزبورگ نیست. این شرکت در رقابتی تنگاتنگ با دیگر رقبا در این صنعت در یکی از سالن های نمایشگاه بود.  یکی از آنها  در حال فروش تمام محتویات نگهدارنده با تجهیزات کامل، مثل مراکز دیتای تلفن همراه  BitFury،بود. رقیب دیگر وی سرگرم  فروش مجدد Antminer، پر فروش ترین سخت افزار کمپانی Bitmain بود.

Alex افزود: برای استخراج بیتکوین در روسیه ، به ارتباطات درستی احتیاج خواهید داشت.  اگر شما راه کنار آمدن با سیاست گذاران محلی را ندانید با خطر خاموشی دستگاه خود روبرو هستید. ” گرچه طی ۶ ماه گذشته بخش استخراج شاهد افزایش سود بوده اما Alex معتقد است که، “با ورود افراد قدرتمند (به لحاظ مالی و ارتباطی) به این عرصه  انتظار می رود که روند استخراج در روسیه افزایش قابل توجهی در یک سال آینده داشته باشد .”

Tolkachev افزود قوانین رسمی نیز باید وضع شوند، پیش نویس یک لایحه برای ارزهای رمزنگاری شده می بایست تا چند ماه دیگر آماده ارائه باشد و به احتمال قوی اوایل سال ۲۰۱۸ تصویب خواهد شد. این کار می تواند شفافیت قانونی مورد نیاز، برای  افراد علاقه مند به فعالیت در زمینه های مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده را بدون نیاز به دستکاری ساختار قانون فعلی، فراهم کند.

ظاهرا این طور به نظر می رسد که بازدید کنندگان هتل Vedensky با هم، هم عقیده هستند، مگر آنکه پوتین نظرش را عوض کند.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source & Image via:bitcoinmagazine

https://coiniran.com/?p=7344
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x