آخرین اخبار ارزهای دیجیتالایستگاه خبر

آینده بیتکوین کش و مقرون به صرفه شدن استخراج آن

نباید انتظار داشت استخراج کنندگان بیتکوین پول حاضر و آماده را رها کنند هر چند که بر اساس تخمین ها، عده زیادی این کار را انجام داده اند.

به جای استخراج نسخه بیتکوین بلاکچین که به سادگی امکان پذیر است و سود آور ترین استخراج به شمار می رود و این همان بیتکوین اصیل (BTC) است، در آنسوی شبکه پس از فورک، نسخه دیگری بنام بیتکوین کش (BCC, BCH) متولد شده که استخراج آن با توان پردازشی کمتر امکان پذیر است و البته سود کمتری نیز دارد.

اما به دور از جار و جنجال به پا خواسته در دو سوی این میدان رقابت (طرفداران بیتکوین و بیتکوین کش)، این وضعیت پیامد های جالبی به همراه دارد. این به خاطر نتایج حاصله  است، پیش از این تصمیمات و تقابل ها در حوزه اقتصادی ارز رمزها بوده است حال آنکه پروتکل هایی که اکنون ساخته می شوند برای نوعی ترکیب کردن هیجانات اقتصادی و تئوری های بازی (Game Theory) است.

در هر سوی زنجیره که پول بیشتری باشد استخراج کنندگان نیز به سادگی به همان طرف می روند. اما ماندگار شدن بیتکوین کش نشان می دهد که نباید تنها سود های کوتاه مدت را در نظر گرفت. سابقا بحث هایی در اینخصوص وجود داشت مبنی بر اینکه عدم اجماع اکثریت بر روی توان پردازش منجر به مرگ بیتکوین و همینطور بیتکوین کش خواهد شد اما با وضعیتی که پیش آمده نشان می دهد که این نظریه در شرایط کاری قابل استناد نیست.

از سوی دیگر در پیش بودن فورک های دیگری برای بیتکوین ممکن است منجر به نسخه های مختلفی برای بلاکچین شده و باعث پراکنده شدن استخراج کنندگان و ضعیف شدن شبکه گردد.

ارزش سیاسی

چه کسی به استخراج بیتکوین کش متمایل است؟ چرا با سود آوری پایین آن مشکلی ندارند؟

در حال حاضر عملیات استخراج بیتکوین کش خیلی محدود است و بازیگر اصلی و ناشناس آن کنترل حدود ۹۰ درصد از قدرت پردازشی بیتکوین کش را در اختیار دارد. حدسیاتی که وجود دارد این است که این استخراج کنندگان، ایدئولوژیست های محضی هستند که طرفدار بلاک های بزرگترند، همان دلیلی که پشتیبانان بیتکوین کش را مجاب به انشعاب از بیتکوین در مرحله اول نمود. (آنها معتقد به اندازه ۸MB بودند در مقابل ۱MB بلاک های بیتکوین). عده دیگری نیز به دلایل شخصی به آن علاقه دارند.

ViaBTC اولین استخری است که استخراج کنندگان خود را ملزم به پشتیبانی از بیتکوین کش نموده و تصمیم به اخراج توسعه دهندگان خود یعنی معروف ترین نرم افزار توسعه یعنی Bitcoin Core گرفت. فراتر از آن Jihan Wu دستیار مدیر عامل Bitmain –یکی از بزرگترین استخراج کنندگان دنیا- مدت زیادی از روز خود را صرف ارسال الگوهای رفتاری تیمش روی یکی از چت های معروف بیتکوین کش به نام WeChat نمود.

شواهد روشنی دال بر وجود انگیزه های سیاسی و ایدئولوژیکی برای ورود به استخراج بیتکوین کش وجود دارد. با همه این اوصاف همیشه برای ارزیابی آنچه در سر دارید به شم خود رجوع خواهید کرد. دیگران نیز معتقدند که بازی به این سادگی ها نیست و استخراج کنندگان بیتکوین کش سودآوری در آینده را در سر می پرورانند.

حلقه استخراج

سوال دیگری که مطرح است این که اندازه گیری سود آوری چگونه است؟ این در شرایطی است که فاکتور ها و پارامترهای زیادی در استخراج هرنوع ارز رمز دخیل هستند. از جمله این موارد قیمت، سختی کار و نحوه پاداش دهی به استخراج یک بلاک است. بر همین اساس بیتکوین کش چالش های زیادی در آینده پیش رو خواهد داشت.

در حال حاضر استخراج بلاک های بیتکوین کش مدت زمان زیادتری به طول می انجامد و در مقایسه با قیمت آن در مقابل بیتکوین که ۶ درصد است به نظر نمی رسد تا این زمان استخراج کنندگان علاقه ای به حرکت به شبکه جدید (بیتکوین کش) داشته باشند.

تکرار داستان مرغ و تخم مرغ است. کاربران و ایجاد کنندگان بیتکوین کش در انتظار استخراج آسان تری هستند. اما زمان زیادی باید برای این تغییرات انتظار کشید. هنوز پشتیبانان بیتکوین کش امیدوار به دستیابی تعادلی در این زمینه هستند تا استخراج کنندگان بیشتری انگیزه اقتصادی برای رو آوری به بیتکوین کش بدست آورند.

با تصحیح شدن سختی استخراج بیتکوین کش، به سمت استخراج یک بلاک در ۱۰ دقیقه، استخراج این ارز رمز ساده تر می شود. در حال حاضر چندین بلاک در ساعت استخراج می شوند.

وبالاخره سود آوری

هنوز هم مشخص نیست بیتکوین کش چه موقع به نقطه سودآوری و یا حتی سودآوری بیشتر از بیتکوین خواهد رسید. Scott Morgan یکی از بینان گذاران کیف پول Airbitsz انتظار دار تعدادی از استخراج کنندگان از سود خود برای ایجاد انگیزه جهت حرکت به سمت بیتکوین کش استفاده کنند. او به CoinDesk گفته است:

“استخراج کنندگانی هستند که هوشمندانه عمل می کنند. آنها منتظر بلاک مورد نظر خود بوده و سپس تمام توجه شان را به آن معطوف خواهند کرد.”

استخراج کنندگان بیتکوین کش با استفاده از تجهیزات قدیمی و ارزانتر استخراج خود ممکن است به سودهای بیشتری دست پیدا کنند. در این شرایط استخرهای استخراج که نرم افزار را در اختیار استخراج کنندگان کوچک تر قرار می دهند ممکن است به فعال سازی این گزینه ترغیب شوند.

به عنوان مثال BTC.TOP واقع در چین به محض سود آوری یک ارز رمز به استخراج کنندگان خود امکان استخراج می دهد. حتی استخرهای استخراجی که از نظر ایدئولوژی با بیتکوین کش مخالف هستند ممکن است در شرایط سود آوری به این کار ترغیب شوند. اما نباید دست روی دست گذاشت و به انتظار آینده دور نشست.

طبق پست های منتشر شده در Reddit در انتهای این هفته، بیتکوین کش احتمالا اولین تصحیح سختی غیراضطراری خود را انجام می دهد. با قیمت فعلی و تصحیح سختی به ۶۰ درصد عقیده بر این است که بیتکوین کش، بیتکوین را تحت شعاع قرار داده و استخراج آن نسبت به بیتکوین سود آوری بیشتری خواهد داشت.

وضعیت های گذرا

حتی اگر استخرهای استخراج به طرف بیتکوین کش بروند به عقیده Alphones Pace توسعه دهنده بیتکوین، این امر موقت خواهد بود. او می گوید تغییر مسیر از یک ارز دیجتال به دیگری برای بدست آوردن سود، امری عادی است.

او می گوید: “استخراج در نهایت به یک تعادل می رسد جایی که سود آوری در هریک از زنجیره ها یکسان خواهد شد. اگر هریک از آنها بیشتر سودآور باشد تا تصحیح سختی شبکه، موقتی خواهد بود و بعد از آن شرایط دوباره متعادل خواهد شد.”

بحث هایی که روی پرش های ناگهانی استخراج بیتکوین کش روی می دهد تنها موضوع را پیچیده تر می کند. Piter Rizun دانشمند ارشد Bitcoin Unlimited سناریوی دیگری مطرح می کند:

در شرایط فعلی با الگوریتم موجود سختی شبکه و مشروط بر رشد قیمت بیتکوین کش، استخراج آن از بیتکوین سود آور تر است. او می گوید:

“بواسطه اینکه تصحیح سختی روند خیلی کندی دارد سود آوری بیتکوین کش دو برابر است.”

به عبارت دیگر او می گوید اگر قیمت بیتکوین کش بالا برود، پنجره زمانی تصحیح سختی شبکه که طولانی مدت است زمان بیشتری  در اختیار استخراج کنندگان می گذارد تا پول بیشتری درآورند. اما او می گوید این وضعیت موقتی است. بر اساس الگوریتم منحصر به فرد استخراج بیتکوین کش، استخراج کنندگان قبل از تصحیح سختی شبکه چندین هفته فرصت خواهند داشت تا درآمد بیشتری کسب کنند.

دنباله روی استخراج کنندگان از کاربران

اما بیتکوین کش و مکانیزم استخراج سود آور آن تنها بر پایه این نقطه عطف نیست آنهم جایی که استخراج کنندگان تنها با سود برانگیخته می شوند. Morgan می گوید “این نوعی قمار است”. مخالفت با بیتکوین کش منجر به سقوط قیمت آن شده و کاربران را وادار به فروش کوین هایی که پس از فورک بدست آورده اند می کند. او ادامه می دهد برخی از دارندگان بیتکوین کش ممکن است هنوز ندانند موجودی خود را چگونه بفروشند  یا به خاطر کندی زمان ایجاد بلاک ها نتوانسته اند این کار را انجام دهند. در انتها خلاصه می کند: “حجم بسیار زیادی از بیتکوین کش هنوز دست نخورده مانده است.”

برخی منابع تاکید کرده اند قیمت بیتکوین به واسطه پذیرش بیشتر توسط کاربران بالا رفته و همین اتفاق برای بیتکوین کش نیز رخ داده است. آنچه روشن است این که حیات طولانی مدت و استخراج سودآور بیتکوین به استفاده کنندگان و کسب و کارهایی که واقعا از ارزهای دیجیتال استفاده می کنند و همچنین به بلاکچینی با بیشترین کاربران و بیشترین ارزش بستگی دارد (و خواهد داشت).

براساس وقایع تئوری های بازی مربوط به مقیاس پذیری، یک فلسفه عمومی و رو به گسترش در فضای بیتکوین وجود دارد و آن عبارت است از ورود علوم نوآورانه به بیتکوین. Daniel Krawitsz توسعه دهنده بیتکوین معتقد است:

“سرمایه گذاران مهمتر از استخراج کنندگان هستند. موضوعی که بیتکوین کش می بایست نگران آن باشد.”



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source : coindesk

https://coiniran.com/?p=7880
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
6 سال قبل

سلام تشکر استفاده کردیم

دکمه بازگشت به بالا
1
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x