مقالات بیت کوین

آیا استفاده از”زنجیره جانبی” راه حل مناسب تری برای بحث”مقیاس پذیری” بیتکوین بشمار می رود؟

استفاده از زنجیره های جانبی به عنوان یک راه حل

تجربه نشان داده، بحثی که هم اکنون در برگیرنده تکنولوژی بعنوان ارائه دهنده راهکار طولانی مدت برای مقیاس پذیری این ارز دیجیتالی مطرح است، صرفا گذرگاهی برای کسب تجربه و افزایش کارایی شبکه بیتکوین خواهد بود. با کوین ایران همراه باشید.

ایده پشت زنجیره های جانبی (sidechains)  این است که به بسیاری از ارزها با ساختار و قواعد متفاوت امکان می دهد پیوند محکمی با بیتکوین داشته باشند. در عوض یک زنجیره جانبی امکان استفاده از سیاست های حریم خصوصی پیشرفته تر مثل MimbleWimble (یک راه حل برای کاهش حجم بلاک) و یا حجم بیشتر و یا حتی کمتر از حجم بلاک مورد نظر را خواهد داشت.

استفاده از زنجیره های جانبی به عنوان یک راه حل جهت جلوگیری از رشد مداوم بحث های مربوط به اندازه بلاک در بیتکوین مورد توجه قرار می گیرد. این ایده ایست که ظاهرا ممکن است به لحاظ نظری باعث خوشحالی همگان شود.

Paul Sztorc، اقتصاددان و سازنده یک زنجیره جانبی، به نام Drivechain تاکید کرد: اینطور نیست که بگوییم یک زنجیره جانبی حجم بیشتری از اطلاعات را در خود جای می دهد. در این الگو اعضا می توانند با انتخاب خود، بیتکوین هایشان را به مسیر زنجیره جانبی با حجم بیشتر (مثلا ۲ مگابایت) انتقال دهند، و این در حالی ست که هنوز بخشی از شبکه بیتکوین بحساب می آیند.

زنجیره های جانبی یا سایر برنامه های افزودنی؟

در میان سیلی از پیشنهادات که اخیرا برای رفع مشکل اندازه بلاک مطرح شده، زنجیره جانبی باید از خود مقاومت نشان دهد. به عنوان مثال، Extension blocks (بلاک های گسترده) که توسط استارت آپ بیتکوینی Purse مجددا مطرح شد، ایده ای مشابه با قبل، با هدف دادن حق انتخاب به کاربرها در مورد اندازه بلاک را عنوان کرد. هرچند برخی از توسعه دهندگان از جمله مدیر Blockstream به نام Adam Back معتقد است که استفاده از Extension blocks موجب پسرفت در مسائل امنیتی کاربران خواهد شد.

این موضوع می تواند یکی از دلایلی باشد که توسعه دهندگان با پیشنهاد Drivechain که توسط Sztorc مطرح شد نسبت به سایر پروپوزال هایی که اخیرا مطرح شده موافقت بیشتری داشته باشند. Drivechain اینطور است که  وقتی فرضا اتفاقی در یک زنجیره رخ داد پیامد های منفی آن به سایرین راه پیدا نکند.

Sztorc، در کنفرانس CoinDesk’s Consensus 2017، به فهرست ایمیل توسعه دهندگان یک راه حل پیشنهادی را ایمیل کرد و نظرات آن ها را جویا شد.

هرچند برخی از توسعه دهندگان معتقد بودند که مساله انتخاب یک ایده در مقابل بقیه ایده ها نیست، بلکه موضوع مهم این است که استفاده از کدام فناوری برای چه کاری مناسب تر است.

یکی از توسعه دهندگان بیتکوین به نام James Hilliard گفت: «من می توانم ظرفیت استفاده از extension blocks را (مثل افزودن MimbleWimble) در پشتیبانی از بیتکوین ببینم، اما استفاده از sidechains را به خاطر تفکیک امنیتی، گزینه بهتری می دانم».

هنوز بعضی از مباحث پیرامون Drivechain  (و سایر زنجیره های جانبی که با تکیه بر استخراج کننده ها کار می کنند) در جریان است. آن ها می گویند وقتی که تمرکز hashrate (قدرت پردازش) در دست افراد معدودی قرار دارد، کارکرد مطلوبی را نمی توان از این زنجیره انتظار داشت.

Luke Dashjr، مشارکت کننده ای در Bitcoin Core گفت: «به طور کلی به نظر می رسد استفاده از Drivechain فکر خوبی ست، اما جزییات هم مهم هستند».

در مورد ‘Segwit2x’ چطور؟

Sztorc، مشخصا با ترسیم Drivechain توانست از آن به عنوان یک راه حل، مناسب تر از ‘Segwit2x’ یاد کند.

راه حل اخیر جهت افزایش و بهبود ظرفیت تراکنش های بیتکوین، به شکل حمایتی از طرف مشاغل همین صنعت (بیتکوین) و استخراج کنندگان آن بدست آورد. راه حل SegWit2x برای افزایش ظرفیت، ترکیبی از ۲ تکنیک پیشرفته است: استفاده از یک بهینه ساز به نام SegWit، که قبلا به خاطر عدم پشتیبانی از طرف استخراج کنندگان عملا حذف شد و دیگری استفاده از یک پارامتر افزاینده به اندازه هر بلاک در بیتکوین.

Sztorc هم مانند خیلی از افراد دیگر مردد است. او می گوید:« من در مورد توافق نیویورک نگران هستم. به طور خلاصه من فکر می کنم بهای زیادی باید پرداخت کنیم. هنوز مشخص نیست که جواب می دهد و حتی در صورت جواب دادن، تنها ۲ مگابایت در اختیار ما می گذارد که چیز زیادی نیست. من از کسانی که این مطلب را پیشرفت می دانند در تعجب هستم. این پیشرفت در مقابل این حجم گسترده از تلاش، بسیار ناچیز است».

هر چند او در ادامه صحبت افزود که به چند دلیل استفاده از Drivechain عالی ست که شاید مهمترین دلیل آن این است که زنجیره های جانبی جبر و زور را نمی پذیرند.

SegWit2x، برای افزایش حجم بلاک به ۲ مگابایت، نیازمند hard fork (تفکیک ریشه ای یا انشعاب) است. این روش توسعه مورد توافق همه نیست. بخشی از آن به این دلیل است که پذیرش این اتفاق به معنی پذیرفتن افزایش میزان اطلاعات ذخیره شده برای هر کاربر، خواهد بود و ممکن است تقسیم شبکه به دو قسمت در زمانی اتفاق بیافتد که هنوز خیلی از افراد موفق نشده اند برنامه خود را ارتقاء دهند.

حال آنکه، برای استفاده از sidechains نیازی به hard fork نیست و Sztorc گفت با توجه به اینکه به نظر بعضی از افراد، افزایش یک مرحله ای از حجم به ۲ مگابایت خیلی کم است، کاربران می توانند از ویژگی افزاینده اندازه بلاک برای رسیدن به میزان مورد نظر خود، از ۸ مگابایت تا ۵۰ مگابایت استفاده کنند.

بررسی و انتخاب

علاوه بر اینها، بخشی از جامعه بیتکوین با این باور که تیم توسعه دهنده Bitcoin Core، به شکل موثری از جایگاه خود برای اعمال نگاه خود استفاده می کند، راه حل استفاده از ایده های رد شده را پیشنهاد می دهد.

بر اساس مطالبی که Sztorc بازگو کرده است، Drivechain می تواند هر دو مشکل ناخواسته را از میان بردارد. چون کاربران دقیقا چیزی که می خواهند را انتخاب می کنند و امکان تشکیل گروه های مختلف توسعه دهنده برای زنجیره های جانبی وجود دارد که خود باعث تنوع الگو های افزایش بلاک خواهد شد.

Sztorc پیشنهاد کرد: می توان برای استفاده از Drivechain یک بازه زمانی ۶ ماهه، مشابه آنچه برای آخرین پیشنهاد DCG (یک گروه ارز دیجیتالی) اتفاق افتاد، در نظر گرفت. این مساله، حتی با در نظر گرفتن ملزومات soft fork (تفکیک سطحی) بیتکوین شدنی ست. (منظور از ملزومات، گذاشتن یک راه برگشت برای مواقعی ست که باید در قوانین مورد توافق در بیتکوین تغییراتی ایجاد شود)

اخیرا روند توسعه این برنامه، استفاده از پیشنهاد SegWit را بیشتر مورد بحث قرار داده است. اما Sztorc انجام soft fork (تفکیک سطحی) را برای Drivechain به عنوان مشکل نمی داند، چون به گفته او”هر کسی هر چه بخواهد به دست می آورد”.
مثل هر پیشنهاد بزرگ دیگری، تا رسیدن به توسعه و ارتقاء برنامه به صورت کامل، جامعه بیتکوین تنها باید که صبر کند و نظاره گر باشد.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source & Image via: coindesk

https://coiniran.com/?p=6594
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x