ایستگاه خبر

افزونه جدید Microsoft Office برای تایید اسناد با استفاده از بلاکچین بیتکوین و اتریوم

Microsoft یک افزونه (add-in) به Microsoft Office با استفاده از Stampery اضافه کرده است. Stampery برنامه ای برای تایید و گواهینامه دادن به اسناد (document) است که بر پایه بلاکچین ساخته شده.

مدتی ست که مایکروسافت به برنامه ها و کاربردهای مربوط به بیتکوین علاقه نشان داده است. یکی از مهندسان این شرکت به نام Ville Rantala از اجرایی شدن افزونه بلاکچینی Stampery برای Microsoft Office خبر داده است. کاربران می توانند با استفاده از بلاکچین بیتکوین یا اتریوم برای اسناد خود تایید و گواهینامه بگیرند. او بر این باور است که سازمان ها، شرکت ها و حتی افراد عادی نیاز دارند تا بتوانند هر روزه اسناد و مقالات مهم خود را با امنیت بالا ذخیره کنند. او همچنین می گوید که غیرقابل تغییر بودن این تاییدیه ها جز اساسی اسناد و قراردها می شود که باعث جلوگیری از سو استفاده از آنها خواهد شد.

Stampery به چالش شرکت ها و سازمان ها در زمان نگهداری سوابق در Microsoft Office اشاره می کند. شرکت های مختلفی چنین توابع صدور گواهینامه ای می فروشند و امضای اسناد را نگهداری می کنند تا در آینده بتوان آنها را تایید کرد؛ در نتیجه سازمان های مختلف باید این ارائه کنندگان گواهینامه و محل ذخیره سازی را استخدام می کردند که با این کار مجبور به تکیه و اعتماد به آن شرکت جهت اطمینان از امنیت و حریم خصوصی داشتند.

مهندس ارشد مایکروسافت می گوید:« بجای تکیه کردن به یک عضو خاص (شرکت ها و غیره) جهت حفظ و نگهداری اثبات هویت های این چنینی، می توان از جایگزین هایی مثل بلاکچین استفاده کرد؛ بدین صورت که از اسناد یک هش تولید بشود و هش مربوط به هرکدام در یک بلاکچینِ در دسترس عموم قرار بگیرد، مثل بیتکوین. زمانی که هش بر روی بلاکچین عمومی قرار بگیرد دیگر امکان تغییر آن بدون بی اعتبار کردن هش وجود ندارد.»

Rantala می گوید آنها از یک API امن جهت اضافه کردن Stampery به Microsoft Office و Outlook بدون ترک کردن برنامه استفاده کرده اند. این بدان معناست که دکمه های تاییدیه و گواهینامه این افزونه بلاکچینی در نوارابزار این نرم افزار وجود خواهد داشت.

معماری

architecture

(REST که مخفف REpresentational State Transfer است یک مدل معماری و رویکردی جهت ارتباطات است که معمولا در توسه خدمات وبی مورد استفاده قرار می گیرد.)

چگونگی کار آن در ظاهر کاربری این پلتفرم به شرح زیر توضیح داده شده است.

doc

گواهینامه (Certification): با فشردن این دکمه یک تابع javascript در Office صدا زده می شود. این تابع با الگوریتم sha256 سند را هش می کند و هش تولید شده را به یک سرور Node.js به عنوان یک REST ارسال می کند تا در نتیجه این سند هیچ وقت از Office خارج نشود. سرور Node.js به عنوان یک Azure App Service اجرا می شود و قبل از صدا کردن API مربوط به Stampery توسط هش، یک کپی از هش برای تایید آتی نگهداری می کند. پس از آن سرویس Stampery هش را در بلاکچین های عمومی بیتکوین و اتریوم قرار می دهد.

تایید (Verification): با فشردن این دکمه، تابع Javascript دوباره از پروسه گواهینامه (که سند را هش می کند و آن هش را به یک سرور Node.js به عنوان یک REST می فرستد) صدا زده می شود. سپس سرور Node.js، آن API مربوط به Stampery را جهت دسترسی به هش اصلی سند در هر دو بلاکچین صدا می کند.

راه حل برای مشتریان شرکتی و افراد متفرقه

Rantala بر این باور است که اضافه کردن Stampery به پلتفرم Office می تواند روشی امن تر برای کاربران جهت ذخیره اسناد در اختیارشان قرار دهد. مشتریان شرکتی که وابسته به Microsoft Office هستند می توانند از فناوری بلاکچین و Stampery جهت تایید اعتبار اسناد استفاده کنند.

Microsoft Office که در سال ۱۹۸۸ ساخته شده یکی از محبوبترین نرم افزارهای پردازش کلمه است که بسیاری از افراد معمولی و همچنین شرکت های بزرگ از آن برای کارهای روزانه خود استفاده می کنند.

کد مربوط به افزونه ی Stampery که در Office استفاده شده بصورت متن باز در Github قرار گرفته است.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



 

https://coiniran.com/?p=5629
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x