ایستگاه خبر

گزارشی از ده شرکت برتر بلاکچین

شرکت تحقیق و مشاوره Aite Group  در حال انتشار گزارش خود از مقایسه دقیق ده پلتفرم برتر دفتر توزیعی مناسب برای ارائه اوراق بهادار است.

خاویر پاز (Javier Paz)  نویسنده این گزارش، بعد از هشت ماه تحقیق، از جمله مصاحبه طولانی با هرکدام از این پلتفرمها، یک تحلیل مقایسه ای با مشخصات تعریفی هرکدام، از مکانیزم توافقی پروژه گرفته تا مدل بیزینسی آنها، فراهم آورده است.

پاز، در خاتمه این گزارش هشتاد صفحه ای، برای بخش هایی مانند قانونگذاران و سرویس های ابری، یک سری نتایج گرفته است.

اما نتیجه موکد وی برای سرمایه گذاران فن آوری مالی است که هنوز با دفتر توزیعی یا آنچه که پاز «chaintech»  می خواند، سر و کار پیدا نکرده اند.

وی می نویسد: «سر و صدا حول بلاک چین زیاد است، اما برای سرمایه گذاری سنتی روی فن آوری مالی واقعا یک تهدید است». وی در ادامه می نویسد:

«برای سرمایه گذاران (روی فن آوری مالی) زمان آن رسیده که برای کسب و توسعه یک فن آوری بلاک چین مقتضی تصمیم بگیرند، یعنی چند سال قبل از اینکه مشتریان شان این نیاز به حرکت به سوی فن آوری بلاک چین را احساس کنند.»

مسیر برای سودآوری

پلتفرم های انتخاب شده بنابر اینکه چقدر توانایی ارائه اوراق بهادار را با سرعت و شفافیت دارند، عبارتند از Axoni، Chain، Digital Asset، Ethereum، Hyperledger، Nasdaq، R3، Setl، Symbiont و tØ.

این گزارش با جزئیات نشان می دهد که هرکدام از این شرکت ها چقدر درآمد کسب می کنند و یا چقدر قصد دارند کسب کنند. اغلب این طرح ها قصد دارند قالب کاری سرویس های شان را به رایگان و متن باز منتشر کنند.

این راه اندازان با اینکه به شرکت های سرمایه گذاری این امکان را می دهند که با استفاده از سرویس های آنها از صفر برای خودشان راهکارهایی درست کنند، اما برای استفاده از لایه های برنامه کاربردی که ساخته اند مبالغی به عنوان اجرت می گیرند.

از این ده شرکت، تنها Hyperledger و بنیاد اتریوم  برای مشتریان احتمالی یک تیم برنامه نویسی و توسعه در ازای اجرت در نظر نگرفته اند، در عوض متکی هستند به شرکت های مشاوره شخص ثالث تا با این کد متن باز به کاربران احتمالی کمک کنند.

اما چیزی که این وسط ذکر نشده قیمت هاست. پاز می نویسد: «خریداران و فروشندگان برای یک محصول جدید بعد از چانه زنی به یک قیمت تعادلی می رسند. به همین نحو، نه هیچ کدام از این سرمایه گذاران بلاک چین و نه مخاطبین هدف شان درک کاملی از اینکه قیمت نهایی برای سرویس جدید چه خواهد بود، ندارند.»

fees

یک مقایسه جالب توجه دیگر بین مکانیزم های توافقی (مانند گواه اثبات کار، اثبات سهام، توافق یک فدراسیون و…) است که هرکدام از این گروه ها به کار می گیرند.

وی می نویسد: «از میان معیارهای متعدد، تنها Digital Asset، بنیاد اتریوم و Setl در مقوله «نودها با استفاده از توافق کنفدراسیونی» مارک نشده اند… یک روند رو به رشد که پنج تا از این پلفرم ها و در راس آنها R3 دنبال می کند، انجام توافق در سطح تراکنش است که نیاز به توافق دست کم دو نفر از دو طرف مقابل دارد.»

consensus

خاویر پاز در گفتگو با کوین دسک، عنوان می کند که جمع آوری این حجم از اطلاعات تاحدی به خاطر علاقه شخصی اش برای درک بهتر این فن آوری بود.

اما همچنین می گوید که این گزارش، صرف نظر از خشنودی شخصی، برای مدیران ارشد، قانونگذاران و برنامه نویسان خود همین پلتفرم ها (که به نظر وی آنقدر روی پروژه خود متمرکز می شوند که نگرش رقابتی را از دست می دهند) نوشته شده است.

پاز برای این گزارش از مصاحبه های حضوری، پاسخ های کتبی و نمودارها و اطلاعات گرفته شده از سی مدیر ارشد از ۱۶ شرکت بلاک چین و شرکت های تسهیلات مالی در بازار و غیره استفاده است.

گزارش کامل در همین ماه منتشر خواهد شد.

منبع

 

https://coiniran.com/?p=4889
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x