آموزش تحلیل بازار و نمودارآموزش ترید، سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار

چگونه مسیر نمودارهای قیمت بیت کوین را تشخیص دهیم؟

مسیر قیمت نقشی مهم در تجارت ایفا کرده و به تجار این شانس را می‌دهد تا از الگو‌های داده‌های قیمت برای تصمیم‌گیری استفاده کنند که پایه محکمتری از صعود و نزول ساده یا حتی بدتر حدس و گمان‌های غریزی است. اما چگونه مسیر  نمودار تشخیص و ترسیم می‌شود؟

وقتی به نمودارهای قیمت بیت کوین مانند نمونه زیر نگاه می‌کنیم، به نظر می رسد که قیمت‌ها در راستای خطوط نامرئی حرکت می‌کنند.

 نمودارهای قیمت بیت کویناین می‌تواند با بازه زمانی مختلف در نمودار دیده می شود خواه هفتگی باشد، روزانه یا هر نیم ساعت.

 نمودار هفتگی بیت کوین
نمودار هفتگی بیت کوین

 

 

 

 

 

 نمودار ۳۰ دقیقه ای بیت کوین
نمودار ۳۰ دقیقه ای بیت کوین

خط سیرها ( trend line) و کانال‌ها (trend channels)

خطوطی که در نمودارها می‌بینید «trend lines» خوانده می‌شوند. با وجود این، به نظر نه تنها قیمت‌ها خط سیرها را دنبال می‌کنند، بلکه اغلب به نظر می‌رسد که بین دو خط سیر، یک خط سیر بالایی و یکی پایینی، عقب و جلو می‌شوند.

 نمودار ۴ ساعته بیت کوین
نمودار ۴ ساعته بیت کوین

 

این خطوط سیر بالا و پایین را «trend channel» می‌نامند و معمولا یکی از رایج‌ترین مفاهیم مورد استفاده در تحلیل فنی قیمت‌هاست. یک جنبه مهم مسیرها این است که آنها به بخش‌های مسیر کوتاه‌تری تقسیم می شوند، که دوباره خودشان از بخش‌های کوتاه‌تری ساخته شده‌اند.

 

 نمودار ۱ ساعته بیت کوین
نمودار ۱ ساعته بیت کوین

 

مسیر قیمت‌ها بنا به ماهیت  fractal هستند یعنی اینکه صرف نظر از اینکه در چه بازه زمانی به آنها نگاه می‌کنید، مشابه هستند.

چگونه خطوط سیر و کانال‌ها را ترسیم کنیم؟

ترسیم مسیرها خیلی آسان است، تمامی کاری که لازم است بکنید  استفاده از یک پلاتفرم نموداری اینتراکتیو است که اجازه می‌دهد تا خطوط را روی نمودارها رسم کنید مانند نمودارهای بیت کوین کوین‌دسک یا ZeroBlock. با استفاده از ابزارهای کانال و خط سیر، گام‌های زیر را دنبال کنید:

ترسیم مسیرهای صعودی

Uptrend  ها از قسمت پایین میله شمعی خط دقیقتر رسم می‌شوند، پس خط سیر را از یکی قسمت‌هایی پایین شروع به رسم کرده و سپس به قسمت پایین میله شمعی دیگر بکشید. بسته به ابزار مورد استفاده، خط به صورت خودکار به چپ یا راست بسط پیدا می‌کند.

 نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین

 

توجه داشته باشید که نشانگر آبی رنگ متحرک روی نمودار می‌تواند به ترسیم خط با زاویه مناسب کمک کند. بعد از رسم خط همیشه لازم است که یک ذره آنرا حرکت دهید  تا زاویه آن با قسمت پایین بهای قیمت تماس پیدا کند طوری که تاحد ممکن دقیق باشد. با وجود این، خط سیرها هرگز کاملا با قیمت ها تناسب ندارند و همیشه خط از روی برخی از میله های شمعی قیمت رد می‌شود.

ترسیم مسیرهای نزولی

مسیرهای نزولی هم دقیقا مانند مسیرهای صعودی هستند با این تفاوت که شما رسم خط را از قسمت بالای میله شمعی شروع می‌کنید.

 نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین

 

نکات پیشرفته: نمودارهای لگاریتمی

رشد نمایی (یا رشد توانی) اغلب در نمودارهای قیمت دیده می شود، همانطور که در زیر نشان داده شده است:

 نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین

منحنی‌های توانی وقتی در مقیاس لگاریتمی قرار می‌گیرند، به صورت خطوط مستقیم نشان داده می شوند. پس همان مجموعه قیمتها در تصویر فوق، به شکل زیر به نظر می‌رسد:

 نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین

اکنون کانالهای مسیر را می‌توان به آسانی برای تعیین رشد توانی استفاده کرد. با وجود این، تمامی پلاتفرمهای نموداری، نمودارهای توانی ارائه نمی‌دهند.

استفاده از مسیرها در تجارت

با اینکه مسیرها مفید هستند توصیه نمی‌شوند که تنها از آنها برای یک تصمیم گیری استفاده شود. حتی اگر قیمت‌ها با خط سیر پایین یک مسیر صعودی مماس باشند و خرید بیت کوین به نظر کاملا منطقی باشد، همیشه برای تایید بیشتر نیازمند شاخص‌های دیگری هستید (مانند سطوح کلیدی مقاومت، تحلیل حجم، الگوهای عمل قیمت) تا تایید شود که این مسیر نشکسته و پول از دست نرود.

در حالت ایده‌آل، برای یک تجارت سودآور به بیش از یک شاخص برای افزایش شانس نیاز دارید.

به علاوه، فراموش نکنید که همیشه به مسیرهای زمانی در بازه‌های مختلف نگاه کنید. با اینکه ممکن است به نظر آید که قیمت در حال طی یک مسیر صعودی در یک بازه زمانی است، بازه زمانی بزرگتر، ممکن است نشان دهد که قیمت ها واقعا در حال سقوط هستند. بسیاری از تجار برخلاف مسیرها تجارت نمی‌کنند و به همین خاطر است که گفته می‌شود: «مسیر دوست شماست.»

منبع

https://coiniran.com/?p=2409
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x