ایستگاه خبر

Onecoin از بلاکچین استفاده نمی کند و دیجی ارز نیست

آقای Bjorn Bjercke که یکی از علاقه مندان به بحث ارزهای دیجیتالی و توسعه دهنده بلاک چین نیزمی باشد اخیرا موضوعی را در رابطه با OneCoin (یا وان کوین) آشکار کرده است. آقای Bjercke می گوید زمانی که OneCoin جهت گرفتن نیروهای تازه به او پیشنهاد مدیر مسئول تکنولوژی را داد (با حقوق ۲.۵میلیون دلار سالانه)، او متوجه شد که OneCoin اصلا هیچگونه بلاک چینی ندارد.

این الت کوین که بیشتر به عنوان یک اسکم جدی شناخته می شود هیچ بلاک چین عمومی و یا کیف پول نرم افزاری برای کاربران ندارد که بتوانند به صورت آفلاین به دارایی خود دسترسی داشته باشند. بیشتر به سیستمی دولتی شباهت دارد که کاربر راهی جز اعتماد به صادرکننده ندارد. با توجه به گفته های آقای Bjercke که امکان صحبت در رابطه با این مقاله را به علت حضور در تیم حقیقت یاب درباره Onecoin نداشت، این واحد پولی کلا یک دیجی ارز نیست.

نیازمندی های پایه ای مشخصی وجود دارد تا بتوان چیزی را یک دیجی ارز در نظر گرفت. مثلا سکه ها باید از طریق الگوریتم رمزنگاری تولید شوند که البته تعداد زیادی از کوین ها چنین هستند. مثلا بیت کوین از SHA256، لایت کوین از Scrypt و حتی برخی از Skein استفاده می کنند. مابقی نیز مانند دش، چندین الگوریتم رمزنگاری را همزمان استفاده می کنند. این موضوع برای تشخیص اضافه شدن سکه ها به شبکه و مالکیت آنها بسیار مهم است. به گفته Bjercke، وان کوین از اسکریپت SQL برای تولید سکه ها استفاده می کند. او این موضوع را با توجه به عدم وجود زیرساخت بلاک چین در زمانی که گروه Onecoin سعی در جذب او داشت اعلام می کند. البته کار او به عنوان مدیر مسئول تکنولوژی احتمالا می بایست این بوده باشد که چنین زیرساختی را فراهم کند، اما بیشتر به نظر می رسد که آنها این اشتیاق شدید و مبلغ بالا را برای جذب او جهت ساکت کردن، بازنویسی و بازگشت تراکنش ها و همچنین جذب میزان بیشتری سرمایه به او پیشنهاد داده اند. مخصوصا آخرین مورد یعنی جذب سرمایه بیشتر، با هدف انطباق پذیری با قوانین رگولاتوری بوده است. هرچند که تا جایی که به نظر می رسد، رگولاتوری طی محکمه های متعددی سعی در از بین بردن این کوین دارد.

یکی دیگر از نیازهای هر دیجی ارز، دسترسی عمومی است. بعنوان مثال کاربران بیت کوین برای آنکه موجودی خود را مشاهده کنند، نیازی به سر زدن به bitcoin.org ندارند. اما در Onecoin کاربران الزاما می بایست حسابی در سایت پروژه بخرند. با وجود آنکه Onecoin مدعی است که احتمال وجود مشکل امنیت در این سیستم وجود ندارد، کاملا واضح است که آنها امکان حذف تراکنش ها و جمع آوری سرمایه کاربران را دارند. از طرفی امکان تزریق سکه های بیشتر در سیستم برای آنها وجود دارد که این خود باعث به وجود آمدن امکان کنترل قیمت توسط این سازمان و نه کل شبکه می شود.

این سرگذشت، یادآور پروژه کلاهبرداریِ Hashlet scheme است که چند سال پیش رخ داد. کاربران با امید بدست آوردن بیت کوین های بیشتر، هزاران بیت کوین را در این سیستم سرمایه گذاری کردند. کاربران امکان انتقال Hashlet های خود را به دیگران داشتند و حتی کسانی از این میان نیز بودند که سود بردند، همانطور که همیشه در هر سیستم هرمی این اتفاق می افتد. نکته اینجاست که در حالی که کاربران با شانس خود بازی می کردند، کمپانی Hashlet در حال جمع آوری بیت کوین های آنها بود.

به هر صورت انطباق با قوانین رگولاتوری بهانه مناسبی برای مشکلات تکنیکال نیست. منطقی نیست که محصولی ضعیف ارائه دهیم که بتواند باعث نفوذ دولتی شود. رگولاتوری تنها یک نهاد مفرد در این اکوسیستم است و اگر مردم نخواهند مالیات پرداخت کنند، ایراد از آنهاست و یا اگر نخواهند موجودی بیت کوین و یا سایر دیجی ارزهایشان را اعلام کنند، ریسک را برعهده خود گرفته اند. در نتیجه وجود آزادی عمل در شبکه دیجی ارزها حق کاربر است که نباید بخاطر یک نهاد یا سازمان زیر پا گذاشته شود.

واقعیت این است که تا به اینجا حقایق موجود نمایانگر این نیست که Onecoin در حال انجام فرایند کثیفی ست، اما اگر به این موضوع توجه کنیم که بلوک های آن دقیقا هر ده دقیقه استخراج می شود، راحت تر به نظر می رسد که فرض کنیم سکه های این سیستم توسط یک اسکریپت تولید می شوند.

ضمن اینکه این شبکه براى عضو گیرى مانند شبکه هاى هرمى عمل میکند و افراد را تشویق میکند تا براى دریافت پاداش بیشتر، دیگران را مجاب به خرید پکیجهاى این شرکت کنند. خوشبختانه این شرکت از دادن سرویس به ایرانیهاى مقیم داخل خوددارى میکند.

راههای زیادی برای کسب درآمد در صنعت دیجی ارزها وجود دارد و البته راه های زیادی نیز برای از دست دادن آن. اما Onecoin بیشتر راه یک تبه کار سابقه دار را در پیش گرفته است. در این لحظه دلیلی برای اینکه این پروژه را اسکم در نظر نگیریم وجود ندارد؛ اسکمی با هوش متوسط و موفقیت بالا.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source & Image via cryptocoinsnews internetcrimefightersorg

https://coiniran.com/?p=5002
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
واحد
واحد
6 سال قبل

در ضمن ایرانی هم میتونه ثبت نام کنه و تا برداشت هم داشتیم

بابک
بابک
6 سال قبل
پاسخ به  واحد

لطفا به لینک زیر مراجعه کنید و بند ۲ قوانین شرکت وان لایف را مطالعه کنید.
https://www.onelife.eu/en/ima-agreement

واحد
واحد
6 سال قبل

شما بدون اطلاعات چرا میایید حرف میزنید یه نفر الکی و بدون مدرک میگه وان کوین بلاک چین ندارد این دروغها چی است بر عکس وان کوین سریع ترین و بهترین بلاک چین را دارد.
این هم آدرس فیلم که درباره بلاک چاین حرف می زند
https://youtu.be/cGUBYdeJjv

بابک
بابک
6 سال قبل
پاسخ به  واحد

سلام دوست عزیز و سپاس از توجه شما،
شخصا این پروژه را بیش از ۱ سال پیش بررسی کردم. پروژه توسط اعضای اصلی تیم در هلند به بنده معرفی شد، راحت اعلام میکنم این پروژه بلاکچین ندارد و اسکم است. اطلاعات و اخبار منتشر شده در سایت “کوین ایران” با دقت و پس از اطمینان از صحت آنها منتشر میشوند. پیشنهاد میکنم بیشتر در مورد این پروژه تحقیق کنید.
در حال حاضر “وان کوین” onecoin یا همان “وان لایف” onelife در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله انگلستان، ایسلند، هلند و… غیرقانونی اعلام شده. تا چندی پیش ممنوعیتی نداشت.
الان که در کشورهای توسعه یافته ممنوع شده، سعی میکنند به کشورهای جهان سوم که آگاهی کمتری از بلاکچین دارند نفوذ کنند.
وظیفه ما اطلاع رسانی است، تصمیم گیری با شماست.
موفق باشید.

دکمه بازگشت به بالا
4
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x