حفظ امنیت و انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال

هجوم برای شرکت در ICO، آینده نگری در جذب سرمایه؟ یا کلاهبرداری دیگری از ارزهای رمزنگاری شده؟

سرمایه گذاری از طریق ICO : فرصت ها و تهدید ها

امروزه اگر می خواهید دنبال موضوعی که  بیشترین میزان توجه را در زمینه دیجی ارز به خود جلب کرده بگردید، نگاهی به ICO یا به عبارتی “حراج اولیه واحد های ارز جدید” شروع خوبی خواهد بود. ایده پیش خرید یک دیجی ارز و یا یک توکن از یک پروژه در زمینه بلاکچین به ابزاری با موفقیتی باورنکردنی برای جذب سرمایه جهت توسعه و یا ساخت یک اپلیکیشن جدید تبدیل شده است. این مقاله سعی دارد به شما چشم اندازی در زمینه ICO و تاریخچه هیجان انگیز، وضعیت فعلی و همچنین آینده آن ارائه نماید.

ICO یا Initial Coin Offering چیست؟

ICO یا “حراج اولیه کوین” شامل پیشنهادی ست که در آن، یک شخص برای تبادل چندین واحد از یک ارز دیجیتالی جدید یا توکن رمزنگاری شده، در مقابل دیجی ارز های رواج یافته ای نظیر بیتکوین یا اتریوم به سرمایه گزاران ارائه می دهد. از سال ۲۰۱۳ ICO ها، اغلب برای سرمایه گذاری جهت توسعه دیجی ارز های جدید استفاده می شود. توکن ایجاد شده (دیجی ارز جدید) درصورت وجود تقاضا برای آن به سادگی با همه دیجی ارز ها امکان تبادل و فروش خواهد داشت.

موفقیت اتریوم، استفاده بیشتر و بیشتر ICO ها را از آن رواج داده است. این کار از طریق انتشار توکن صورت می پذیرد که خود باعث یکپارچگی بیشتر شبکه می شود. این چرخش، در ICO تبدیل به ابزاری خواهد شد که نه تنها ارز رایج، که کل سیستم مالی را متحول خواهد کرد. “توکن ICO، در آینده ای نزدیک می تواند به اوراق بهادار و برگه های سهام، تبدیل شود”.

تاریخچه کوتاهی از ICO

احتمالا اولین دیجی ارزی که بوسیله یک ICO توزیع شده “ریپل” (Ripple) است. اوایل سال ۲۰۱۳، آزمایشگاه ریپل شروع به توسعه سیستم پرداختی به نام ریپل نمود و حدود ۱۰۰ میلیارد توکن XRP تولید کرد. سپس آن شرکت جهت سرمایه گذاری برای توسعه پلتفرم ریپل شروع به فروش آن توکن ها نمود.

مدتی بعد در سال ۲۰۱۳ مسترکوین (Mastercoin) متعهد شد لایه ای روی بیتکوین برای اجرای قراردادهای هوشمند قرار دهد و همچنین تراکنش های بیتکوین به قسمت های کوچکتری (جهت کم کردن زمان تراکنش) تقسیم نماید. توسعه دهندگان، چند میلیون توکن مسترکوین را در تبادل با بیتکوین فروخته و یک میلیون دلار  بدست آوردند.

سپس چندین دیجی ارز دیگر، سرمایه اولیه خود را توسط ICO به دست آوردند؛ به عنوان مثال دیجی ارز Lisk اوایل سال ۲۰۱۶ توکن های خود را حدود ۵ میلیون دلار فرخت. اما مشهور ترین آنها اتریوم است. در اواسط سال ۲۰۱۴ موسسه اتریوم یک واحد اتریوم یعنی ETH را در برابر ۰٫۰۰۰۵ بیتکوین فروخت. با این مقدار آنها تقریبا معادل ۲۰ میلیون دلار دریافت کردند که یکی از بزرگترین سرمایه گذاری هایی بود که برای توسعه اتریوم انجام شده است. اتریوم به عنوان بانی قدرت بخشیدن به قرارداد های هوشمند، راه را برای نسل جدیدی از ICO ها باز نمود.

اتریوم – ماشین سرمایه گذاری ICO

یکی از ساده ترین کاربردهای سیستم قراردادهای هوشمند اتریوم تولید یک توکن ساده که بتواند به جای Ether، در داخل شبکه بلاکچین اتریوم انتقال یابد. این نوعی از قرارداد بر پایه استاندارد ERC#20 است. از این طریق، اتریوم به عنوان میزبان دامنه وسیعی از ICO به کار می­رود که با اطمینان می توان گفت اتریوم توانست “برنامه جادویی” خود را در قالب پلتفرم سرمایه گذاری های جمعی و جمع آوری سرمایه ها بیابد.

مشهورترین نمونه استفاده از پتانسیل قراردادهای هوشمند در DAO (مدیریت نامتمرکز مستقل) است. این کمپانی توزیع، از قدرت Ether به ارزشی معادل ۱۰۰ میلیون دلار برخوردار است. در مقابل، سرمایه گذران توکن های Ether را – که هر کدام قیمت مربوط به خود را داراست – دریافت می کنند. همچنین دارندگان این توکن ها قادرند در قانونی کردن فعالیت خود شرکت کنند. هرچند این اتفاق از طریق هک شدن برنامه و از بین رفتن DAO ممکن می شود.

ایده جمع آوری سرمایه برای راه اندازی پروژه از طریق توکن اتریوم تبدیل به نقشه راه، برای پروژه های نسل جدید و بسیار موفق در جمع آوری سرمایه جهت افتتاح پروژه، شده است. اگر در این خصوص پیش زمینه ای داشته باشید، می دانید سرمایه گذاری روی توکن از طریق اتریوم بسیار ساده است. شما ETH را ارسال می کنید و قرارداد را در کیف پول شخصی خودتان ( کیف پول الکترونیکی دیجی ارز) خواهید داشت و تمام. توکن در اکانت (حساب کاربری تان) ظاهر می شود و سپس هرجا که بخواهید آن را انتقال می دهید. نمونه هایی از ICO های موفق روی اتریوم عبارتند از:

 Augur  Melonport  Golem  ICONOMI  Singular DTV  First Blood  Digix DAO 

تعداد زیادی ICO، در هر ماه به وجود می آید که از روش های نو و خلاقانه ای برای برقراری ارتباط بین این برنامه و توکن استفاده می کنند، تا بتوانند از طریق قرارداد های هوشمند قابلیت های جدیدی را به این توکن ها بی افزایند.

پتانسیل نهفته در این زمینه بسیار عظیم است. توسط ICO هر شخص یا سازمانی قادر خواهد بود که توکن های مربوط به خود را – که قابلیت داد و ستد آزادانه دارند – به سادگی برای جذب سرمایه، روانه بازار نماید. و این می ­تواند مفهوم سهام و اوراق بهادار در سیستم های مالی را در آینده نزدیک  کاملا باز سازی و دچار تغییر نماید. این مفهومی است. این مفهوم نامتمرکز سازی ست و نه تنها برای پول بلکه برای ایجاد بازارهای مالی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد قانونی

وضعیت قانونی ICO در اغلب موارد نامعین است.  ترجیحا بهتر است که توکن فروخته شده را یک سرمایه اقتصادی در نظر نگیریم و – مثل خیلی از موارد دیگر- به عنوان یک محصول دیجیتالی به آن بنگریم. به همین خاطر ICO اغلب به عنوان “سرمایه گذاری عمومی ” نامیده میشود. برای این روش از سرمایه گذاری که توسط ICO جمع آوری می شود، – در بیشتر کشور هایی که قوانین مالی پیچیده ای دارند – هیچ مقرراتی وجود ندارد، از این رو کاملا آسان و فارغ از کاغذ بازی های جاری است و راه حل موجود برای عبور از مسایل پیچیده، انتخاب یک وکیل باتجربه است.

با این حال، بعضی از کشورهای قانونمند به نظر می ­رسد که نسبت به ICO  آگاهی داشته و مایلند با آن بر اساس مقررات مشابه خرید و فروش اوراق بهادار رفتار نمایند. انفجار مهیب DAO، سازمان های تنظیم مقررات (رگولاتورها) را بیدار کرد. بنابراین هر چند که فعلا  ICO در وضعیت بلاتکلیف قرار دارد اما در آینده نزدیک تحت مقررات و قوانین خواهد بود. این موضوع می تواند باعث پذیرش کمی ریسک قانونی و مالی برای سرمایه گذاران شود. همچنین تمام تلاش ها برای انطباق با مقررات می تواند منجر به کاهش سود ICO در مقایسه با روش های سنتی سرمایه گذاری شود.

سود و زیان

خیلی از ICO ها انتخاب خوبی برای سرمایه گذارها هستند. اتریوم به عنوان مثال در ابتدا ارزشش فقط ۰٫۰۰۰۵ بیتکوین بود اما امروز ارزش آن ۰٫۰۵ بیتکوین است (۱۰۰ برابر)، یعنی سودی معادل ۱۰ هزار درصد. توکن آگر (REP) در ابتدا ۰٫۰۰۵ بیتکوین فروخته می شد و حالا با نرخی برابر ۰٫۰۱ بیتکوین در حال مبادله است. کسب ارزشی معادل ۱۰۰ تا ۵۰۰ درصد بیتکوین، اغلب به عنوان یک ICO موفق محسوب می شود.

در روی دیگر سکه اما خیلی از ICO ها با ضرر و از دست رفتن سرمایه کار خود را تمام می کنند. دیجی ارز هایی نظیر lisk, OTA, Omni ارزش گذاری خود را در مقابل بیتکوین حفظ نکرده اند (و یا اینکه به سختی این کار را انجام داده اند). در بعضی اوقات نیز ICO توسط کلاهبرداران یا شبه کلاهبرداران استفاده می گردد: از طریق ساختن یک وب سایت و نوشتن جملاتی ترغیب کننده در آن که پشتوانه علمی هم ندارد، تعهد به اینکه بهترین پروژه یا ارز دیجیتالی برای پرداخت سود ۵۰ یا ۱۰۰ بیتکوین خواهد بود. بر خلاف ICO های موفق مانند Lisk ، Melonpost، Augur یا Iconomi ، خیلی از ICO های کوچک و کم ارزش نه موفق به جمع کردن سرمایه ای شدند و نه هرگز توانستند کار خاصی را از پیش ببرند.

بازار ICO هنوز کاملا بدون مقررات است. بنابراین هرکسی باید آگاه باشد که این بازار اگرچه سودهای هنگفتی برای سرمایه گذاران دارد، ضررهای هنگفتی نیز دارد.

جذاب ترین ICO – دیروز، امروز و فردا

اجازه دهید نگاهی بیاندازیم و ببینیم در بازار ICO چه خبر است. در سال های گذشته تعداد زیادی ICO موفق وجود داشت.

ICO موفق در گذشته

ریپل (Ripple)

آزمایشگاه ریپل ۱۰۰ میلیارد توکن XRP تولید کرد، که در شبکه پرداخت ریپل در نقش یک مکانیزم آنتی اسپم عمل می کردند که مبلغی را تحت عنوان هزینه های شبکه XRP ، از شما دریافت می کنند. هرچند که XRP توسط آزمایشگاه ریپل فروخته می شود، اما زمانی که قیمت روند نزولی به خود می گیرد ارزش آنها در جهت مشخصی حرکت نمی کند. این ICO با ارزشی حدود ۵۰۰۰ ساتوشی شروع کرده و بعضی اوقات به زیر ۱۰۰۰ ساتوشی سقوط می کرد و بعضی اوقات به بالای ۷۰۰۰ ساتوشی می رسید و قبل از اوج دوباره به ۳۰۰۰ ساتوشی، پایین ترین قیمت خود یعنی به ۶۰۰ ساتوشی را هم تجربه کرد.

Next

Next یک دیجی ارز نسل جدید در سال ۲۰۱۳ بود. در شروع یک میلیارد توکن به سرمایه گذاران اولیه فروخته شد. توسعه دهندگان این ICO، تنها معادل دوبرابر آن بیتکوین دریافت کردند. امروز توکن NXT بسیار بیشتر می ارزد و به یک موفقیت و ثبات نسبی دست پیدا کرده است.

 مستر کوین (Mastercoin)

در سال ۲۰۱۳ مستر کوین اعلام کرد که لایه ای روی بیتکوین می سازد و به این شکل توکن های خود را به  سرمایه گذاران فروخت. توسعه دهندگان حدود ۱۰۰۰۰ بیتکوین دریافت کردند که در آن موقع  ارزشی معادل یک میلیون دلار داشت. چند ماه بعد ارزش این توکن بالا رفت و بعضی از سرمایه گذاران سود بسیار خوبی کسب کردند. بعدا مسترکوین با شریک تجاری خود Omni ادغام شد.

اتریوم

بزرگترین ICO تا کنون بوسیله اتریوم به وجود آمده است. با پیش فروش حدود ۶۰ میلیون توکن ETH، موسسه اتریوم با حدود ۳۱۵۰۰ بیتکوین شروع کرد. این رویداد به یکی از بزرگترین پروژه های جمع آوری سرمایه تبدیل شد و شروع بسیار موفقی را در بین سایر دیجی ارز ها رقم زد. سرمایه گذاران توکن های پیش فروش شده ETH، سودهای کلانی را به دست آوردند.

Lisk

لیسک، برپایه BitShares ، شکل گرفته و با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در بلاکچین نوشته شده است که از قابلیت های قراردادهای هوشمند و زنجیره های جانبی برخوردار است. توکن های لیسک در تبادل با بیت کوین به ارزشی در حدود ۵ میلیون دلار فروخته شد.

گذشته پر از هیجان توکن اتریوم

هنگامی که اکثر ICO ها در گذشته صرفا محدود به تولید دیجی ارز بوده اند، قراردادهای هوشمند اتریوم استارت آپ ها را قادر ساخت که از طریق ICO، روند جمع آوری سرمایه اولیه برای شروع به کار خود را بهبود بخشند. بیشتر آنها از خود اتریوم استفاده می کنند و از این حقه برای پیش فروش توکن های خود استفاده می کنند. چند نمونه:

Augur (آگر)

بازار نامتمرکز پیش بینی از توکنی به نام REP، برای حدس زدن نتیجه رویدادها استفاده می کند. ۸۰ درصد این توکن ها برای سرمایه گذاری در توسعه فروخته شده بود که بیش از ۵ میلیون دلار به تیم توسعه دهنده تعلق گرفت. امروز کل توکن ها ارزشی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار دارند.

Golem

پروژه Golem، با هدف ساخت یک ابر کامپیوتر نامتمرکز شروع شد به این ترتیب که هریک از شرکت کنندگان می توانست با فروش توان پردازشی کامپیوتر خود در این پروژه کسب درآمد نماید.Golem از بلاکچین اتریوم برای قراردادهای هوشمند استفاده می کند. برای پرداخت جهت استفاده از سرویس های Golem، توکن GNT لازم است. این ICO به ۸۲۰ میلیون توکن محدود شده بود که توسعه دهندگان آن بیش از ۱۰۰۰۰ بیتکوین دریافت کردند. امروز سهم بازار  Golem، بیش از ۵۰۰۰۰ بیتکوین است.

ICONOMI 

ICONOMI، یک پلتفورم برای مدیریت دارایی های مجازی است. توکن ICN چیزی مانند سهام روی پلتفرم است و می بایست بخشی از سود را دریافت کند. توسعه دهندگان ۸۵ میلیون توکن را فروخته و بیش از ۱۷۰۰۰ بیت کوین بابت آن دریافت کردند. امروز ارزش بازار آن تقریبا ۴۰۰۰۰ بیت کوین است.

First Blood

یک پلتفرم آسیایی ست که برای شرط بندی های ورزشی بصورت نامتمرکز مورد استفاده قرار می گیرد. ICO، توکن های خود را در عرض چند ثانیه تمام کرد. بیشتر آنها توسط صرافی های چینی خریداری شد.

SingularDTV

این ICO می ­خواهد با اتریوم، قراردادهای هوشمند و تولید محتوای ویدیویی ادغام شود. این پلتفورم از طریق برگزاری ICO  توانست سرمایه خود را به بیش از ۱۲۰۰۰ بیت کوین برساند. امروز ارزش کل توکن ها در حدود ۴۰۰۰۰ بیت کوین است. توکن های ICO در صرافی های دیجیتال قابل داد و ستد است. تعداد بیشتری از ICO ها مدتی پیش تمام شده اند و آماده ارائه توکن های جدید تولید شده در بلاک چین اتریوم هستند. این ICO شامل پروژه های زیر است:

 Melonport

مانند Iconomi، ارز Melonport نیز با هدف توسعه پلتفرم مدیریت دارایی های بلاکچین روی اتریوم تولید شده  است. توکن MLN که توسعه دهندگان فروخته اند برای استفاده از پلتفورم مورد نیاز است و در چند ماه گذشته بیش از ۲۰۰۰ بیت کوین فروخته شده است.

Qtum

این پروژه به دنبال ایجاد پلتفورم و استفاده ساده از بلاک چین، بر اساس قراردادهای هوشمند می گردد. برای رسیدن به این هدف نیاز به ۱۴۰۰۰ بیت کوین سرمایه در یک ICO دارد.

  Chrono Bank

“استخدام موقت ” ایده ای ست که Chrono Bank، از طریق راه اندازی ارز خود،به هدف کمک به پروژه های خود اشتغالی (freelance) شروع به کار کرد. آنها موفق به فروش ۷۱۰۰۰ توکن به ارزش بیش از ۴۰۰۰ بیتکوین شدند.

Difinity

مانند Golem، Difinity نیز قصد ساخت پلتفرمی نامتمرکز، جهت محاسبات ابری (cloud computing) را دارد. Difinity، در طول زمان برگزاری ICO، توانست بیش از ۳۰۰۰ بیتکوین جذب سرمایه نماید.

BlcokPay فقط با ۱۰۰۰ بیتکوین

BlcokPay، با اعتباری در حدود ۱۰۰۰ بیتکوین، یکی از کوچکترین ICO ها است. استارت آپ BlcokPay، با هدف تولید یک پردازش گر جهت بررسی سیستم پرداخت برای چندین دیجی ارز به وجود آمده است.

اینها تنها چندین نمونه هستند. صدها مورد از ICO های  کم و بیش موفق دیگر نیز وجود دارد.

ICO های پرطرفدار حال حاضر

Humaniq

Humaniq، یک کیف پول است که جهت کمک به افراد بالغ محروم از سیستم بانکی، فعالیت می کند

aeternity

قرارداد هوشمندی ست که از طریق رابط کاربری با قابلیت مقیاس پذیری، اطلاعات دنیای واقعی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

 

بیشترین جذابیت در حجم سرمایه بلاکچین است. سیستم های سرمایه گذاری سنتی که سرمایه گذاری های هنگفتی روی دیجی ارز ها سرمایه گذاری انجام می دهند BitGo, BitFury, Blockstream, BTCC, Coinbase, Ethcore, Kraken, and Ripple
با استفاده از ارزش ICO های بلاکچین، هر فردی قادر به مشارکت در مراحل مختلف سرمایه گذاری خواهد بود.

البته قبول هر پیشنهادی برای سرمایه گذاری و شرکت در ICO، لزوما باارزش نیست. بعضی از آنها فقط در حد حرف و شعار هستند و از کلمات کلیدی مانند بلاکچین، پلتفرم نشر و توزیع، قراردادهای هوشمند و غیره استفاده می کنند، بدون داشتن طرح تجاری واقعی و یا حتی در حد داشتن مهارتهای تشخیص پروژه. اما بعضی از آنها واقعا جالب هستند. معمولا ICO های خوب ارتباطات خود را از چند ماه قبل از شروع پروژه آغاز می کنند و شبکه های ارتباطی به دنبال راهی برای شرکت در سرمایه گذاری در آن هستند.

برای اطلاعات بیشتر درباره ICOها می توانید به پادکست شیر یا خط که با عنوان “توکن٫ آلتکوین٫ ICO و ماهیت بلاکچین” ضبط شده گوش دهید.

 



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source Via: blockgeeks

https://coiniran.com/?p=6945
دکمه بازگشت به بالا