رمزارزها و توکن‌ها

مونرو یک ارز متفاوت

برای اکثر مردم، خصوصی ماندن مسائل مالی بسیار مهم است. با این حال در سال‌های اخیر، شمار زیادی از شرکت‌های بزرگ، بانکها و حکومت‌ها را شاهد بودیم که اطلاعات شان در معرض خطر قرار گرفته و هر لحظه اطلاعاتی درباره کاربران‌شان، کارهایشان یا ترازنامه‌هایشان لو رفته است. نتیجه تاسف آور اما غیرقابل انکار این است که هیچ جای امنی برای انجام یک مبادله خصوصی وجود ندارد.مونرو راه حلی برای این مشکل ارائه می دهد.

اما این که هیچ جای امنی برای مبادله و نقل و انتقال خصوصی پول وجود ندارد، امری مربوط به گذشته است. مونرو (Monero)، جایی برای فعالیت‌های مالی کاملا خصوصی در اختیار شما قرار می‌دهد. مونرو یکی از ارزهای دیجیتالی است که از پی بیت کوین ظهور کرده و براساس سه اصل خصوصی بودن، غیرمتمرکز بودن و مقیاس پذیری ایجاد شده است.

از نقطه نگاه اقتصادی، یک ارز باید قابل تعویض باشد. تعویض پذیری یک ویژگی ضروری پول است که تمامی واحدها را برابر می سازد. (برای مثال یک دلار با یک دلار برابر است و می توان هرکدام را به جای دیگری به کار برد.) بدون تعویض پذیری، مسیر پول را می توان رد یابی و باطل کرد و این استفاده از پول های دیجیتالی به عنوان پول را دشوار می سازد.

مونرو یک پول امن، خصوصی و غیرقابل رد یابی است. متن باز است و در دسترس همه قرار دارد. در هجدهم آپریل ۲۰۱۴ بدون اینکه از پیش استخراجی صورت بگیرد، راه اندازی شد. فن آوری مونرو از همین الان علاقه چند دست اندر کار مهم جهان بیت کوین و جامعه ارزهای دیجیتالی را جلب کرده است. توسعه آن کاملا مبتنی است بر کمک‌های مالی، انگیزه افراد علاقه مند و با توجه زیاد به غیرمتمرکزسازی و مقیاس پذیری. با مونرو، شما بانک خودتان هستید. تنها شما هستید که آنرا کنترل کرده و تنها شما مسئول مبالغ مالی خود هستید و حساب و نقل و انتقالات شما از چشم دیگران پنهان می ماند.

این مقاله توضیح می دهد که مونرو چگونه مشکلات و محدودیت‌های واقعی ارزهای دیجیتالی موجود را حل کرده و یک بلاک چین خصوصی تر بوجود می آورد.

خصوصی بودن

با اینکه اغلب ارز‌های دیجیتالی با اصول نظری غیرمتمرکزسازی همسو هستند، اما واقعیت این است که اغلب آنها صرفا ادعای آنرا دارند. نه اینکه فقط یک دسته از ارزهای دیجیتالی به نوعی متمرکز هستند، بلکه اغلب آنها اینطور هستند.

در مورد پول هایی با اثبات سهام (proof of stake)  و با  مدل‌های انتشار و توزیع نامرتب، قدرت سهام اغلب در دستان عده محدودی است. مشارکین با وزنه کمتر به شهروندان درجه دو تبدیل می شود که شانس کمتری برای گرفتن مبالغ بازگشتی مشابه دارند.

در مورد پول‌هایی با اثبات کار (proof of work)، که بیت کوین مهم ترین نمونه آن است، فرآیند استخراج غالبا در دستان چند استخر استخراج متمرکز است. این متمرکز کردن قدرت استخراج همراه با یک بلاک چین شفاف، از قبل منجر به سانسور نقل و انتقالات شده است.

ارزهای دیگر مدل توسعه بسته ای را انتخاب کرده اند و بنابراین خود فرآیند ابتکاری را متمرکز ساخته اند. این پلاتفرم‌های بسته فاقد حسابرسی عمومی یا بررسی کارشناسی هستند. مهمتر اینکه این پلاتفرمها که هردفعه تغییر موضع می دهند، برای برآورده کردن منافع گروه محدودی است که کنترل توسعه را در دست دارند.

مونرو از چند جهت مهم با این نمونه ها متفاوت است. مونرو با قدرت کار عمل می کند، اما یک الگوریتم استخراج را به کار می‌گیرد که توانایی این را دارد که وظایف را میان میلیاردها ابزار موجود (یعنی هر مودم با پردازشگر ۸۶x) تقسیم کند.  همین ویژگی مونرو که یک زمانی با استخراج هوشمند همگام بود، می تواند تضمین کند که بعد از سالهای متمادی، فرآیند استخراج پول مونروی جدید در اختیار افراد معمولی باشد و نه یک فرصت انحصاری برای استخراج کنندگان بزرگ.

به علاوه، چون نقل و انتقالات به طور پیش فرض در بلاک چین مونرو خصوصی هستند، سانسور نقل و انتقالات معنایی ندارد. از طرف دیگر، چشم انداز توسعه مونرو کاملا در تقابل با یک مدل دسترسی محدود یا بسته است. این پروژه از مشارکین جدید و هر طرحی برای آینده استقبال می کند و خوشحال می شود که جهت گیری بلندمدت و اولویت ها به بحث عمومی گذاشته شود. در واقع، سیاست برای مشارکت در کد اصلی مونرو بسیار اشتراکی است و تمامی مشارکین در جریان توسعه پذیرفته می شوند، و کد جدید می‌تواند توسط کل جامعه کاربران بررسی و آزمایش شود.

اغلب مشارکین در چشم انداز توسعه مونرو به فلسفه “متن باز” آن کاملا علاقه مند هستند و در این محیط خلاقانه، پروژه های جدید شکوفا می شوند. OpenAlias یک نمونه برجسته از این پروژه هاست که مورد پذیرش یک محصول نرم افزاری مرتبط با بیت کوین قرار گرفته است.

مقیاس پذیری

مقیاس پذیری یکی از مشکلات پول‌های دیجیتالی است. اغلب پول‌های دیجیتالی از کد اصلی بیت کوین گرفته شده اند و از این رو، در اندازه بلاک محدودیت دارند. این محدودیت یک موضوع مهم بین جامعه بیت کوین شده و بحث های داغی را برانگیخته است. درباره اندازه بلاک مونرو بحثی نمی شود، زیرا محدودیت اندازه بلاک آن پویا و متغیر است. این محدودیت به صورت خود به خود و به طور مرتب محاسبه شده و تغییر می کند. یک سیستم جریمه مانع رشد خارج از کنترل اندازه بلاک می شود. مسئله دیگر اغلب ارزهای دیجیتالی رشد بازاری از اجرت هاست (اجرت ها برای نقل و انتقال مالی). این مسئله تاحدی به بحث اندازه بلاک مرتبط است: داستان این است که وقتی اندازه بلاک را محدود می کنید، این باعث ایجاد بازاری از اجرت ها می شود. البته این حرف کاملا بحث برانگیز است. وقتی اجرت های نقل و انتقال انگیزه اصلی استخراج کنندگان برای تامین امنیت بلاک چین باشد، ممکن است مدل توافقی کنونی دیگر قابل دوام نباشد. در حال حاضر استخراج کنندگان هنوز همانطور که ازشان انتظار می رود عمل می کنند: آنها روی طولانی ترین زنجیر استخراج می کنند. اگر این کار را نکنند، خطر از دست دادن پاداش بلاک برایشان وجود دارد. اما وقتی پاداش بلاک در مقایسه با اجرت نقل و انتقال کم بشود، این امکان وجود دارد که استخراج کنندگان انگیزه ای برای استخراج روی طولانی ترین زنجیر نداشته باشند و در عوض شروع کنند به ایجاد یک شاخه جدید در تلاش برای دزدیدن اجرت نقل و انتقالات در آخرین بلاک‌ها. اما مونرو یک پاداش بلاک همیشگی دارد. پاداش بلاک هرگز کمتر از ۰.۳ XMR در دقیقه نخواهد بود که این مونرو را یک پول بدون تورم می سازد. تورم در سال ۲۰۲۲ به سختی به یک درصد خواهد رسید و برای همیشه پایین خواهد ماند. اما تورم اسمی همان ۰.۳ XMR در دقیقه خواهد ماند. این یعنی اینکه همیشه یک انگیزه ای برای استخراج توسط استخراج کنندگان وجود خواهد داشت و از این رو بلاک چین، با یا بدون بازار اجرت، امن می ماند.

تعویض پذیری (یا قابلیت استفاده از یک پول به جای پول دیگر)

تعویض پذیری برای کارکرد هر پولی یک ویژگی مهم است. می توانید بیت کوین هایتان را هرقدر که می خواهید پنهان کنید، اما اگر سعی کنید که پولهای غیرقابل تعویض را با استفاده از روش coinjoin یا هر نوع «امکان افزایش گمنامی»، ترکیب کنید، این نقل و انتقالات به عنوان «فعالیت مشکوک روی بلاک چین» برچسب خواهد خورد، حتی اگر شما گمنام باشید. (با استفاده  CoinJoin یا روش گمنام سازی نقل و انتقالات بیت کوین، دو یا چند نقل و انتقال با هم ترکیب می شود. برای مثال نقل و انتقال بین دو فرد الف و ب با نقل و انتقال ج و د ترکیب شده و کسی که بلاک چین را مشاهده می کند نمی تواند بفهمند که کدام آدرس به چه کسی تعلق دارد و در ثانی اجرت نقل و انتقال اضافی نیز گرفته نمی شود. این نقل و انتقالات ترکیبی مشکوک برچسب می خورند.). استفاده از پول‌های غیرقابل تعویض می تواند در نهایت به لیست سیاه  و لیست سفید تبدیل شود چه از طریق حکومت ها و چه با خودسانسوری. یک مثال از این اقدام، پردازشگرهای پرداخت یا صرافی‌هایی هستند که از پذیرش پول‌ یا سپرده مشکوک سرباز می زنند.  مثال دیگر استخراج کنندگانی که از تایید نقل و انتقالات مشکوک خودداری می کنند. در مونرو تمامی خروجی های نقل و انتقال با هم به طور پیش فرض ترکیب می شوند. این به خاطر ماهیت ترکیب آن میسر شده است. ترکیب مونرو منفعل است و حتی می تواند به صورت آفلاین انجام شود! شما نمی توانید بگویید که آیا خروجی های نقل و انتقال در یک نقل و انتقال مشخص خرج شده یا نشده اند. این به یک بلاک چین غیرشفاف منجر می شود که همه پول ها را برابر می سازد. تعویض پذیری در مونرو در پروتوکولش، آنرا به یک پول واقعی دیجیتالی تبدیل کرده است.

تفاوت مونرو و بیتکوین

یکی از تفاوت های اصلی این دو دیجی ارز در این است که مونرو پرداخت ها را ناشناس می کند ولی بیتکوین اینطور نیست.

از دیگر تفاوت ها می توان به این موضوع اشاره کرد که در سیستم مونرو هیچ کس نمی تواند موجودی شما را از روی بلاکچین ببیند در صورتی که در بیتکوین این امکان وجود دارد. با اینکه مونرو به دلیل حفظ بیشتر حریم خصوصی دارای تراکنش های بزرگتری نسبت به بیتکوین است اما هیچگونه محدودیتی برای اندازه بلاک ندارد. حد اندازه بلاک با توجه به نیاز بلاک های قبلی تکامل پیدا می کند.

الگوریتم هش مونرو

مونرو از الگوریتم هش CryptoNight استفاده می کند و همانطور که گفته شد بر پایه ی پروتکل CryptoNote است.

مزیت استفاده از CreptoNote

اینکه مونرو از پروتکل CryptoNote استفاده می کند دلایل روشنی دارد ک برای فهمیدن آن ها  باید کمی با CryptoNote آشنا شویم.

یکی از ویژگی های اصلی CryptoNote “امضاهای حلقه ای” است که هویت فرستنده را از طریق مخلوط کردن، پنهان می کند و ویژگی دیگر آن کلیدهای تبادل یکبار مصرف است که از طریق آن ها تراکنش ها را غیر قابل رهگیری می کند. ترکیب این دو ویژگی درجه ی بالایی از ناشناس بودن را بدون اعمال فشار اضافه ای به کاربر فراهم می کند.

برخلاف بیتکوین، سرمایه شما در همان آدرسی که به دیگران می دهید ذخیره نشده است. در عوض هربار که پرداختی که به شما شده را دریافت می کنید، به یک آدرس غیر قابل رهگیری که توسط یکسری عدد رندوم تولید شده است می رود. زمانی که تصمیم به خرج کردن سرمایه موجود در آن آدرسِ یکبار مصرف می گیرید، آن مقدار شکسته می شود و به اجزایی تبدیل می شوند که از خروجی های موجود در بلاکچین غیرقابل تشخیص خواهند بود.

یکی دیگر از موضوعات، بحث میزان ناشناس بودن است. انتخاب میزان درجه ناشناس بودن بر عهده خود کاربران است و نه پروتکل. آیا می خواهید بین ۵نفر پنهان شوید یا بین ۵۰نفر؟ هرچه میزان ناشناس بودن بیشتر باشد، میزان کارمزدی که باید به استخراج کنندگان داده شود نیز بیشتر خواهد بود.

تعریف امضای حلقه ای یا Ring signature

امضاهای عادی معمولا بصورت زیر هستند. تنها یک مشارکت کننده در آن وجود دارد:

sign1

امضای حلقه ای باعث مبهم شدن هویت می شود. چرا که تنها نشان می دهد که امضا کننده ای متعلق به یک گروه است،

sign2

استخراج مونرو

در این قسمت چند استخر استخراج مونرو را معرفی می کنیم. مونرو برای استخراج کنندگان (چه با CPU و چه با GPU) شرایط استخراج یکسانی فراهم کرده است.

همانطور که در سایت رسمی مونرو نیز گفته شده است، برای استخراج مونرو ابتدا باید برنامه آن را نصب کنید.

باید در نظر داشته باشید که تنها راه منطقی برای استخراج مونرو، استفاده از  استخرهای استخراج است و به تنهایی استخراج کردن، حتی با CPU و GPUهای قوی نیز تقریبا غیرممکن است.

در جدول زیر می توانید استخرهای استخراج مختلفی را با شاخص هایی جهت بررسی و مقایسه ببینید. در این جدول مشخصه هایی مثل کارمزد(fee) ، آپ تایم (Uptime) و حداقل درآمدی که باید داشته باشید تا بتوانید از آن استخر پول خود را دریافت کنید (minimal payment) را می توانید ببینید.

monero mining pools

زمان تولید هر بلاک در شبکه مونرو ۱۲۰ثانیه است و سختی شبکه مونرو نیز با تولید هر بلاک تغییر می کند.

صرافی های مونرو

XMR نام کوتاهی ست که در خرید و فروش ها برای دیجی ارز Monero استفاده می شود.

Poloniex از جمله وبسایت هایی ست که XMR را با دیجی ارزهای دیگری مثل LTC، XDN، BCN و غیره معامله می کند. صرافی هایی مثل HitBTC، Bittrex، BTer، Melotic تنها تبدیل بیتکوین/مونرو را پشتیبانی می کنند. در Shapeshift نیز می توان با XMR دیجی ارزهای متنوعی را مثل BTC، Ripple، NXT، Dogecoin و Dash خرید و فروش کرد.

چرا گفته می شود که مونرو امن است؟

چند دلیل برای ادعای امن بودن مونرو وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.

غیرقابل ردیابی بودن: برخلاف بسیاری از دیجی ارزهای دیگر، مونرو از یک فناوری خاص به نام “امضاهای حلقه ای” استفاده می کند که از طریق آن کلیدهای عمومی کاربران مخلوط می شود تا احتمال شناسایی یک کاربر خاص به حداقل برسد.

غیرقابل پیوند: مونرو از یک پروتکل خاص استفاده می کند که چندین آدرس یکبار مصرف منحصربفرد تولید می کند که تنها می توانند توسط دریافت کننده ی یک پرداخت استفاده شوند.

امنیت: مانند سایر دیجی ارزها مونرو نیز از الگوریتم های خاص ریاضی و رمزنگاری استفاده می کند است.

تبدیل شدن به فول نود مونرو

به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و همتا-به-همتا بودن شبکه مونرو، هرچه تعداد نودها بیشتر باشد، امنیت شبکه نیز بالا تر می رود.

اجرای یک نود مونرو نیاز به قدرت پردازشی بالایی ندارد، اما به چند گیگابایت از فضای دیسک جهت ذخیره بلاکچین احتیاج دارد؛ و البته بر روی پهنای باند کاربر نیز تاثیر خواهد گذاشت.

یکی از راه هایی که جهت اجرای فول نود، بدون تحت تاثیر قرار گرفتن پهنای باند پیشنهاد می شود، استفاده از VPS است.

مونرو بر روی اکثر سخت افزارها قابل اجرا است. برای اجرای نود باید کدهای لازم و مرتبط با سیستم عامل را از وبسایت رسمی مونرو دانلود کنید.

 



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



 

https://coiniran.com/?p=3056
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x