مبانی اقتصاد و پول

مخاطرات پول مجازی

مخاطرات پول مجازی

 

عدم وجود نظارت و کنترل روی آن سبب شده تا بیت کوین به عنوان یک شیوه پرداخت عمدتا به منظور تبادلات غیرقانونی و فرار از پرداخت مالیات و پولشویی مورد استفاده قرار گیرد.
این روزها پول مجازی یا بیت کوین یکی از راه های کسب درآمد برای برخی از کاربران اینترنتی محسوب می شود اما این امر با مخاطراتی همراه است که به دلیل اهمیت آن وزارت امور اقتصادی و دارایی درگزارشی تحلیلی این موضع را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش ایرنا، ایده اولیه پول مجازی یا بیت کوین که یک واحد پول رمز عددی منحصر به فرد و مبتنی بر یک سیستم پرداخت متن باز (Open Source) است، نخستین بار در سال ۲۰۰۹ توسط یک هکر ژاپنی با نام مستعار ساتوشی ناکاماتو مطرح شد.

پیدایش این واحد پولی نشانه ظهور شکل جدیدی از مبادلات پولی غیرمتمرکز است. بیت کوین پول رایج در شبکه است و کسانی که از بیت کوین استفاده می کنند، دارای یک کیف پول دیجیتال هستند که می تواند روی کامپیوتر شخصی آنها قرار گیرد.

بیت کوین برخلاف سایر وجوه رایج توسط یک نهاد مشخص ایجاد و نظارت نمی شود به عبارت دیگر؛ بدون وجود بانک مرکزی عمل می کند و بسط آن توسط الگوریتم های هوشمندانه کنترل می شود.

عدم وجود نظارت و کنترل روی آن سبب شده تا بیت کوین به عنوان یک شیوه پرداخت عمدتا به منظور تبادلات غیرقانونی و فرار از پرداخت مالیات و پولشویی مورد استفاده قرار گیرد.

بیت کوین تنها پول مجازی موجود نیست و پول های مشابه دیگری نظیر Litecoin،Ripple ،Igold،Linden dollars و اخیرا هم Facebook Credits که کاربران فیس بوک از آن برای خریدن کالا و خدمات در محیط فیس بوک استفاده می کنند، وجود دارند ولی اعتبار و گستردگی آنها به میزان بیت کوین نیست.

با وجود آنکه مدت زمان بسیار کمی از تاریخ ایجاد بیت کوین می گذرد اما ارزش دلاری آن با شیب بسیار تندی افزایش یافته است به گونه ای که از حدود ۱۵ دلار در اوایل سال ۲۰۱۳ به حدود ۶۲۰ دلار رسیده و در بالاترین ارزش خود در دسامبر سال ۲۰۱۳ رقم ۱۲۴۰ دلار را نیز تجربه کرده است.

شیوه انتشار پول مجازی

بیت کوین به جای اینکه در انتشار خود مانند دیگر پول های دنیا وابسته به اعتبار بانک مرکزی یک کشور باشد، به الگوریتم های رمزنگاری رایانه ای وابسته است و به هیچ نهاد متمرکزی وابسته نیست.

هر بیت کوین در واقع جوابی برای حل یک مساله پیچیده ریاضی است که تعداد زیادی کامپیوتر با هم برای پیدا کردن جواب آن رقابت می کنند. اولین کسی که بتواند جواب مساله را پیدا کند، صاحب آن بیت کوین خواهد بود.

نکته جالب در مورد انتشار بیت کوین آن است که با افزایش تعداد کامپیوترهایی که به حل مسائل می پردازند حجم بیت کوین های منتشر شده و به عبارت دیگر پایه پولی بیت کوین به شکل فزاینده افزایش نمی یابد.

شبکه بیت کوین به گونه ای طراحی شده که اگر تعداد کامپیوترهایی که برای حل این مسائل استفاده می شوند افزایش یابد، مساله با استفاده از فرمول های ریاضی کمی پیچ%:۸.۹D8

https://coiniran.com/?p=12345
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x