اخبار بیت کوین

قیمت بیتکوین تا کجا افزایش خواهد یافت

نوظهور بودن نسبی بیت کوین پیش بینی قیمت آن را دشوار می شود. در بازار بیت کوین اطلاعات عینی آنقدر که برای مثال در بازار طلا هست، وجود ندارد. با این حال، شاخص های زیادی وجود دارد که از روند قیمت بیت کوین درک کلیدی به ما می دهد و یکی از اینها نصف شدن  میزان بیت کوین آزاد شده است.

ما شاهد بوده ایم که بیت کوین چندین بار به بالاترین قیمت خود رسید و در هر مورد (به جز یکی)، این افزایش قیمت ناگهانی بود.  این افزایش ناگهانی قیمت بعد از نصف شدن میزان پاداش ها رخ داده است. در سال ۲۰۱۲، این نصف شدن (halvings) مقدم بود بر افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین که بالاترین قیمت در تاریخ آن بود.

 مروری بر نقاط اوج قیمت بیت کوین

از ماه جولای ۲۰۱۱ تا ۲۵ فوریه ۲۰۱۳، ۳۲ دلار بالاترین قیمتی بود که کاربران بیت کوین دیده بودند. می توان در نمودار زیر ببینید که تا آنزمان بیت کوین در یازدهم جولای بیت کوین به بالاترین قیمت خود رسیده بود. اما بعد از روز سرنوشت ساز یعنی کاهش میزان آزاد شدن بیت کوین در فوریه ۲۰۱۳، در هشتم آپریل همان سال قیمت بیت کوین به نقطه اوج خود یعنی ۲۳۸ دلار رسید.

BitcoinMarketPriceUSD

این نسبت به بالاترین نقطه آن در یازدهم جولای، یک افزایش ۶۴۴ درصدی بود. بعد از آن بهای بیت کوین رو به کاهش گذارد و در ۱۳ جولای حتی به قیمت ۶۹ دلار رسید.

در اوایل نوامبر ۲۰۱۳، بیت کوین دوباره به اوج قبلی خود یعنی ۲۳۸ دلار بازگشت. در نهم نوامبر ۲۰۱۳، قیمت بیت کوین به ۱۱۲۲ دلار رسید اما بعد قیمت ناگهان افت کرد و بعد یک تثبیت متعاقب را شاهد بودیم.

سه سال بعد، دوباره شش ماه بعد از نصف شدن دوباره پاداش بیت کوین  (که مطابق کد اصلی بیت کوین رخ می دهد تا زمانی که دیگر هیچ بیت کوینی وارد چرخه نخواهد شد- البته مگر اینکه جامعه بیت کوین بخواهد تغییری در کد اصلی بیت کوین ایجاد کند) در ماه جولای ۲۰۱۶، اکنون بیت کوین دوباره افزایش قیمت پیدا کرده و با قیمت بیش از ۹۰۰ دلار خرید و فروش می شود.

همانطور که وینی لینگهام (Vinny Lingham)  از برنامه تلویزیونی شارک تانک در آفریقای جنوبی، پیش بینی کرده است و سایت bitcoin.com نیز این خبر را کار کرده است، بیت کوین به زیر نهصد دلار بازگشته و تثبیت خواهد شد.

آقای لینگهام قصد دارد این پیش بینی خود را در یک پست وبلاگی منتشر کند اما پیشتر نظر خود را به سایت Bitcoin.com در یک ایمیل گفته بود. «اکنون ما از مرز ۹۰۰ دلار گذشته ایم. فکر می کنم باید انتظار یک تثبیت در این سطح را داشته باشیم که به نظرم کاملا مثبت و مفید است. ممکن است یک اوج کوچک تا ۹۵۰ و ۹۷۵ دلار هم داشته باشیم، اما به احتمال زیاد دوباره به حدود ۹۰۰ دلار باز خواهیم گفت. فکر می کنم فشار زیادی برای خرید در ۸۵۰ دلار تا ۹۰۰ دلار هست و این موقعیت ۹۰۰ دلاری را تقویت می کند. اگرچه سخت بتوان گفت.»

اگر بیت کوین بخواهد به بالاترین قیمت تاکنونی خود یعنی ۱۱۱۲ دلار برسد و سپس مشابه قبل به همین نحو مانند آنچه در آپریل ۲۰۱۳ شاهد بودیم، افزایش پیدا کند، پس بیت کوین باید اکنون قیمت ۵۲۹۰ دلار می داشت.
آنچه تحلیل قیمت بیت کوین را چنین پیچیده می سازد، رویدادهای فنی و برنامه نویسی شده در شبکه توزیعی است. یک رویداد فنی عمده، نصف شدن پاداش بلاک بیت کوین است که در سال ۲۰۱۶ رخ داد. اگر نصف شدن ۲۰۱۲ را به عنوان معیار در نظر بگیریم و پیش بینی کنیم که نوسانات قیمت مشابه اتفاق خواهد افتاد، پس اتفاقات مهمی در قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ انتظار خواهد رفت.

نصف شدن ها

دو بار نصف شدن در میزان بیت کوین آزاد شده در شبکه  طی تقریبا هشت سال از تاریخ این ارز دیجیتالی، شاید بیشتر از آنچه در تحلیل مالی قیمت بیت کوین در نظر گرفته می شود، نقش داشته باشند.

در ماه نوامبر ۲۰۱۲، این امر باعث افزایش علاقه، تقاضا و کاهش مکانیزم تورمی (احساس کمبود بیت کوین در بازار در مقایسه با میزان لازم برای خرید و فروش) شد. به نظر بسیاری از مشارکین در بیت کوین، همه اینها به تدوام افزایش قیمت منجر می شود.

افزایش بهای عمده بیت کوین در رسانه های جریان اصلی به خوبی انعکاس پیدا کرد و بیت کوین در برنامه های تلویزیونی در سراسر دنیا یکی از موضوعات داغ بحث بود. نصف شدن میزان پاداش در هر بلاک در جولای ۲۰۱۶، در خلال این افزایش قیمت بیت کوین رخ داد که توجه ها را به خود جلب کرده بود. همبستگی یا علیت بین این دو رویداد هنوز مورد بحث است.
هنگام نصف شدن در نوامبر ۲۰۱۲ بیت کوین سیزده دلار بود. این نصف شدن، شش ماه پیش از افزایش قیمت ۲۳۸ دلاری رخ در آپریل همان سال رخ داد. نسبت به بالاترین قیمت تاریخی بیت کوین یعنی ۱۱۲۲ دلار، این یک افزایش ۱۷۳۱ درصدی است. نصف شدن بعدی در نهم جولای ۲۰۱۶ بود.

در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۵، بیت کوین ۱۷۷ دلار خرید و فروش می شد که نسبت به قیمت هزار دلاری پیشین، یک افت شدید بود. در زمان نصف شدن در سال ۲۰۱۶، بیت کوین روی قیمت ۶۴۸ دلار ایستاده بود و یک افزایش تدریجی داشت. این نوسانات قیمت درهم و بر هم تاحد زیادی باعث شد مردم نتوانند افزایش قیمت بیت کوین را پیش بینی کنند.

از زمان جولای، وقتی نصف شدن صورت گرفت، قیمت بیت کوین افزایش بیشتری یافت. اینکه این افزایش تا کجا ادامه پیدا می کند را فقط می توان حدس زد. اگر مانند نصف شدن قبلی عمل کند، یعنی بخواهد افزایش ۱۷۳۰ درصدی داشته باشد، قیمت بیت کوین به ۱۱۲۱۰ دلار خواهد رسید!

قیمت بیت کوین در کجا به تثبیت می رسد؟

اینکه قیمت بیت کوین در نهایت به کجا می رسد و چه زمانی این افزایش به اتمام می رسد یک متغیر ناشناخته است. بسیاری از کارشناسان حدس می زنند که افزایش قیمت ادامه خواهد یافت.
ما در این مقاله به نقاط اوج قیمت بیت کوین و تغییرات قیمت بعد از نصف شدن ها نگاهی انداخته ایم. اما متغیرهای بسیاری از نظر دور مانده است، با این حال، با توجه به داده هایی که ما در نظر گرفته ایم، قیمت بیت کوین می تواند به جایی بین ۵۲۹۰ دلار تا ۱۱۸۶۰ دلار برسد.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.

 

منبع

https://coiniran.com/?p=4196
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x