ایستگاه خبر

ارائه قفل های فیزیکی بر پایه بلاکچین برای دارایی ها توسط استارت-آپ Slock.it

انتظار می رفت که به زودی فناوری هایی مثل اتریوم بتوانند بر روی اینترنت اشیا کار کنند و یا اشیا را در دنیای فیزیکی کنترل کنند یا حتی باعث غیر متمرکز شدن اقتصادهای اشتراکی مثل خدمات اشتراکی مشابه با Uber (سرویسی مانند اسنپ یا تپسی در ایران) شوند و کاربران بتوانند از آن ها بصورت همتا-به-همتا و بدون نیاز به مدیریت مرکزی استفاده کنند.

Slock.it بعنوان پلی ارتباطی بین دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی است و اولین پیاده سازی بلاکچین بصورت فیزیکی است.

Slock.it یک استارت-آپ آلمانی ست که تخصص و تمرکزش بر روی برنامه های کاربردی حوزه بلاکچین و اینترنت اشیا ست. این شرکت قفل هایی مرتبط با قراردادهای هوشمند بلاکچین اتریوم می سازد. وبسایت این شرکت می نویسد: اگر بتوانید چیزی را قفل کنید، اجازه می دهیم که آن را اجاره دهید، بفروشید و یا به اشتراک بگذارید.

با استفاده از قراردادهای هوشمند، Slock.it می تواند اقتصاد اشتراکی را غیرمتمرکز کند؛ همانطور که بیتکوین توانست ارز را غیرمتمرکز کند.

12

14

زمانی که کسی یک Slock بخرد، این قفل به قرارداد هوشمند Slock در بلاکچین اتریوم وصل خواهد بود و توسط آن کنترل می شود. دارنده ی یک Slock  می تواند میزان سپرده و هزینه اجاره ی دارایی خود را مشخص کند. کسی که می خواهد از آن (دارایی) استفاده کند آن میزان سپرده ی تعیین شده را از طریق بلاکچین اتریوم، بدون دخالت هیچ واسطه ای، پرداخت می کند و در نتیجه اجازه باز و بسته کردن آن قفل را از طریق تلفن همراه هوشمند خود خواهد داشت.

سپرده پرداخت شده توسط کاربر تا زمانی که تصمیم به برگرداندن کلید مجازی بگیرد در بلاکچین اتریوم قفل شده می ماند. کاربر برای بازگرداندن کلید باید یک تراکنش دیگر به بلاکچین اتریوم ارسال کند. پس از این مرحله، قرارداد هوشمند به طور خودکار اجرا می شود؛ باقیمانده سپرده، که هزینه اجاره از آن کم شده و به صاحب آن دارایی فرستاده می شود به کاربر برگردانده خواهد شد. تمام این اتفاقات بدون نیاز به شخص ثالث و واسطه انجام می گیرد.

این امر باعث می شود تا هر دارایی که امکان قفل کردن آن وجود داشته باشد به راحتی و بدون دخالت شخص ثالثی اجاره داده شود، فروخته شود و یا به اشتراک گذاشته شود.

از این فناوری می توان برای دسترسی به ماشین، دوچرخه و محل های ذخیره (مثل کمدهای مختلف در باشگاه ها) استفاده کرد. البته هنوز برای استفاده از آن ها در خودروها موانع قانونی و نظارتی وجود دارد.

مثلا می توان از Slock در قفل های در برای یک خانه یا محل کار اجاره ای استفاده کرد. Slock.it همچنین پلتفرمی ست برای توسعه دهندگان تا بتوانند برنامه های کاربردی مورد نظر خود را روی آن بنویسند.

slock devcon

موارد استفاده دیگری نیز غیر از اقتصاد اشتراکی وجود دارد از قبیل استفاده در فضاهای صنعتی و کارخانه ای برای دسترسی به تجهیزات مختلف تولیدی (مثلا پرینترهای سه بعدی) برای پروژه های بزرگ و کوچک، مدیریت زنجیره تامین، خانه های هوشمند، انرژی و همچنین انرژی های تمیز.

وبسایت این پروژه می نویسد:« فناوری ما عمیقا به IoT (اینترنت اشیا) اختصاص داده شده است؛ هم در بخش تجاری و هم در بخش صنعتی، جایی که در حال مدیریت و اجرای شبکه هایی از دستگاه های مستقل و خودکار هستیم که بعنوان بخشی از “اقتصاد اشیا” عمل کنند.»

slockit d

تیم فعلی این شرکت از افراد زیر تشکیل شده است:

Christoph Jentzsch موسس و مدیر فناوری

Simon Jentzsch موسس و مدیر عامل

Stephan Tual موسس و مدیر اجرایی

برای اطلاعات بیشتر به وبسایت Slock.it مراجعه کنید.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



 

 

https://coiniran.com/?p=5920
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
IoT به زبان ساده
IoT به زبان ساده
5 سال قبل

مطلبتون خیلی خوب بود

پویا علیخانی
پویا علیخانی
5 سال قبل

با تشکر از بازخورد مثبت جنابعالی.

دکمه بازگشت به بالا
2
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x