مقالات بلاکچینمقالات بیت کوین

قراردادهای هوشمند روی بلاک چین بیت کوین با روت استاک

پلاتفرم روت استاک (Rootstock) به عنوان یک مفهوم، یکی از ایده‌هایی است که قبلا پیشنهاد شده و به وضوح یک ایده عالی است. اساسا روت استاک قصد دارد مانند اتریوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند نامتمرکز و یک ماشین تورینگ کامل باشد. اما روت استاک به جای ایجاد یک چیز جدید از صفر، می خواهد از اکوسیستم بیت کوین بهره برد. این کار از طریق فن آوری زنجیره های جانبی که کاملا داخل زنجیره اصلی نیستند، انجام خواهد شد. این رویکرد هم از امتیاز اکوسیستم بیت کوین و هم از پلتفرم قراردادهای هوشمند بهره برده و البته چالش‌های خودش را خواهد داشت. ما به اختصار آنچه پلتفرم روت استاک ارائه خواهد داد را بررسی کرده و سپس نکات اصلی این پیشنهاد را از نظر خواهیم گذراند.

پلتفرم قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند در اصل بیست سال پیش توسط نیک ژابوی (Nick Szabo) سرشناس پیشنهاد شد. به طور خلاصه، اینها قراردادهای کامپیوتری هستند که به صورت خودکار اجرا می شوند و مبتنی بر قواعد و روال‌ها هستند. قراردادهای هوشمند با خودکار کردن طیفی از فعالیت های تجاری، گام بعدی یا نسل بعدی قراردادها محسوب می شوند. آنها این قابلیت را دارند که طیف وسعی از مدل‌های تجاری موجود را متحول کنند. به عنوان یک نمونه، قرارداد بیمه اتومبیل که در ازای هر سفر انجام می شود را در نظر بگیرید. به محض اینکه اتومبیل (احتمالا اجاره ای) جهت سفر شروع به حرکت می‌کند، یک قرارداد هوشمند وارد کار شده و وقتی مسافرت تمام می شود، حالا یا براساس ورودی کاربر یا مقصد برنامه ریزی شده، قرارداد بیمه برای آن سفر نیز به اتمام می‌رسد. این نوع مدل بیمه را حتی می توان به صورت یک مدل همتا به همتا پیاده کرد تا کلا نیازی به شرکت های سنتی بیمه نباشد. این یک نوع از ابتکار است که پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند مانند روت استاک می‌توانند محقق سازند.

محصولات روت‌ استاک

روت استاک نوید‌بخش نوآوری‌های زیادی است. اولا، یک ماشین تورینگ مجازی وجود خواهد داشت که با ماشین مجازی اتریوم و ساختار زبان ماشین آن سازگار است. این باعث می‌شود که قراردادهای اتریوم را بتوان در ماشین روت استاک هم اجرا کرد. این پلتفرم قصد دارد بلاک‌های بیست ثانیه ای داشته باشد که بنا بر ادعا می‌توانند ۳۰۰ تراکنش را در ثانیه  از همان شروع کار انجام دهند و سرعت آن به هزار تراکنش در ثانیه قابل افزایش است. این میزان تراکش با پی‌پال قابل مقایسه است، البته نه با قابلیت شبکه‌های کارت‌های اعتباری. بزرگترین امتیاز روت‌استاک بر دیگر پلتفرم‌ها در اینجاست که با وجود استفاده از بلاک چین خودش، با بیت کوین همراستاست و سطح امنیت قابل مقایسه‌ای با بیت‌کوین خواهد داشت. با این حال، این امر مستلزم متقاعد کردن استخراج کنندگان برای ترکیب استخراج آن با بیت کوین است. روت استاک مدعی است که می‌تواند سود بیشتری برای استخراج‌کنندگان داشته باشد، اگر اجرت استخراج کنندگان برای اجرای قراردادهای روت استاک، باعث درآمدزایی قابل ملاحظه شود. این مسلما وقتی میسر است که پلتفرم محبوب شود و حجم قراردادهای اجرایی به تعداد قابل ملاحظه ای برسد.

زنجیره‌های جانبی

روت استاک هنوز به عنوان یک زنجیره جانبی در کنار زنجیره اصلی بلاک چین بیت کوین وجود خارجی دارد. اگر از زنجیره های جانبی چیزی به گوش تان نخورده است، می توانید به جزوه آن در اینجا نگاهی بیاندازید. اما به طور خلاصه، یک زنجیره جانبی، بلاک چینی است مجزا از زنجیره اصلی بیت کوین، اما دارایی‌ها می‌توانند در زنجیره جلو و عقب شوند. این یعنی اینکه ما می توانیم بیت کوین های بیشتری را به زنجیره جانبی بفرستیم و بعد وقتی دیگر در زنجیره جانبی نیازی به آنها نداشته باشیم، آنها را به زنجیره اصلی برگردانیم. این باعث نوآوری می‌شود بدون اینکه نگران از بین رفتن سرمایه مان باشیم امری که در مورد صدها آلتکوین صادق است. به خاطر وجود زنجیره جانبی، روت استاک پول یا توکن جدیدی صادر نخواهد کرد. در عوض برای پرداخت برای تراکنش‌های روت استاک، همیشه بین پول اصلی روت استاک (RTC) و بیت کوین امکان تبدیل وجود خواهد داشت. برای تبدیل بیت کوین به پول روت استاک کافی است تا این بیت کوین ها به زنجیره جانبی منتقل شوند و در آنجا پول قفل شده و بعد معادل آن  RTC در پلتفرم روت استاک آزاد خواهند شد. برای تبدیل به بیت کوین، همین فرآیند هم برعکس رخ می دهد یعنی RTC ها قفل می شوند و BTC آزاد می شود.

فدراسیون

اما در عمل، تبدیل BTC  به RTC  و برعکس کمی پیچیده تر است. از آنجایی که بیت کوین درباره تراکنش های روی بلاک چین دیگر چیزی نمی داند، یک راه حل لازم است. به همین منظور RSK از فدراسیونی از شرکت های پیشتاز بیت کوین استفاده خواهد کرد تا انتقال وجوه مالی بین دو زنجیره را تضمین کنند. برای انگیزه بخشیدن جهت پشتیبانی اعضای فدراسیون، اجرتی لازم است تا در ازای انتقال این تراکنش ها به آنها داده شود. قفل کردن و از قفل باز کردن وجوه مالی به صورت خودکار و بدون دخالت انسانی انجام خواهد شد. یک برنامه نصبی چند امضایی احتمالا استفاده خواهد شد تا تعداد مشخصی از اعضای فدراسیون یک تراکنش را امضا کرده تا مبالغ قفل شده آزاد گردند. البته این یک مدل شبه تراست-فری (trust-free) است.

موارد استفاده

هدف کلی پلتفرم قراردادهای هوشمند اساسا برای هرچیزی است که قابل برنامه ریزی باشد. جزوه روت استاک کلیات چند مورد استفاده را بیان می‌کند. پرداخت‌های خُرد یک مورد بارز است، خصوصا وقتی که این تراکنش ها در شبکه بیت کوین به خاطر افزایش اجرت ها گران تمام می شود. پرداخت های سریع نیز یک مورد استفاده طبیعی است زیرا زمان بلاک سریع تر است (بیست ثانیه). خدمات سپرده گذاری نیز به خاطر قابلیت قراردادهای هوشمند این پلتفرم میسر است، همچنین مبادلات دونفره یا همتا به همتا، قمار اینترنتی و بازارهای پیش بینی. قرض  یا وام های خُرد یکی دیگر از امکان هاست و گفته می شود که روت استاک با بانک جهانی در حال همکاری است تا قرض ها و وام های خُرد را در یک مقیاس کلان میسر سازد. دیگر موارد استفاده، ایجاد آلت کوین ها، ایجاد توکن ها، وجوه ارسالی، ثبت مالکیت معنوی، سیستم رای گیری، مسیریابی زنجیره تامین، سیستم های تعیین اعتبار، سیستم های تعیین هویت، و تبدیل ارزهای بین المللی است. موارد استفاده بسیار بیشتری وجود دارد  و اگر برنامه نویسان این پلتفرم را درک کنند، ما احتمالا شاهد موارد استفاده بسیار هوشمندانه ای خواهیم بود.

کمک به اکوسیستم بیت کوین

پلتفرم RSK با ایجاد یک توکن وابسته به بیت کوین که با یک نرخ یکسان قابل تبدیل به بیت کوین است، قصد ایجاد قراردادهای هوشمند روی پلتفرم بیت کوین را دارد. سرویس های دیگری هستند که قرارداد هوشمند ارائه می دهند مانند کانترپارتی (Counterparty) یا OMNI که روی بلاک چین بیت کوین سوار هستند و بنابراین همین اشکالات بلاک چین بیت کوین را دارند. چیزی که RSK ارائه می دهد امنیت بیت کوین همراه با انعطاف پذیری اتریوم است. اگر چنین پلتفرمی درک شود، به احتمال زیاد نه تنها به فایده، بلکه ارزش شبکه بیت کوین و پول بیت کوین هم خواهد افزود. به علاوه، اگر روت استاک بتواند برای استخراج کنندگان درآمد اضافی فراهم آورد و برخی از حجم تراکنش ها را از روی دوش بلاک چین بیت کوین بردارد، کل اکوسیستم نفع خواهد برد.

در عمل

جزوه اصلی روت استاک در کنفرانس laBiconf در دسامبر ۲۰۱۵ به عنوان یک پیشنهاد منتشر شد. معلوم نیست شرکت تا کجا کار را توسعه می دهد. در حال حاضر، هیچ کد متن بازی برای بررسی فراهم نیست، همچنین نرم افزاری هم به صورت عمومی منتشر نشده است. روت استاک از Coinsilium (یک شرکت سرمایه گذاری مخصوص بلاک چین در لندن)  مبلغ سرمایه پنج میلیون دلاری دریافت کرده است. ما بر این تصوریم که سرمایه گذاران این را به خاطر پشتکار این شرکت جوان انجام داده اند. وقتی پلتفرم منتشر شود می توانیم بیشتر تحقیق کنیم و دوام و فایده آن را بسنجیم.

 نتیجه گیری

روت استاک یک پلتفرم قراردادهای هوشمند بسیار نویدبخشی است. این وعده امکاناتی مانند اتریوم همراه با امنیتی مانند بیت کوین را می دهد. از طریق یک زنجیره جانبی به بیت کوین وصل است. این پلتفرم با اتریوم سازگاز است. هیچ پول جدیدی صادر نخواهد شد، در عوض بیت کوین غیرمستقیم برای یک توکن مخصوص روت استاک استفاده خواهد شد. وصل بودن این پول با بیت کوین از طریق یک فدراسیون و شرکت های امن و معتبر بیت کوین تضمین می شود. موارد استفاده زیادی برای این پلتفرم هست. حتی خود روت استاک دارد روی وام های خُرد کار می کند. پلتفرم RSK قراردادهای هوشمند را وارد اکوسیستم بیت کوین می کند و امیدوار است که با گرفتن اجرت تراکنش ها روی قراردادهای RSK باعث افزایش درآمد استخراج کنندگان شود. کد روت استاک هنوز منتشر نشده است. ما امید زیادی به این پلتفرم بسته ایم و اگر آنچه که نوید می دهد را ارائه دهد، آینده درخشانی خواهد داشت.

منبع

 

https://coiniran.com/?p=4559
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x