ایستگاه خبر

گزارشی می نویسد که ۴۳% از تراکنش ها در یک ساعت اول پردازش نمی شوند

یک مطالعه جدید توسط مرکز UCL Centre for Blockchain Technologies نشان می دهد که ۴۳% از تراکنش ها تا یک ساعت بعد از زمانی که برای اولین بار وارد شبکه شده اند در بلاکچین قرار نمی گیرند و ۲۰% از تراکنش ها بعد از ۳۰روز هنوز در بلاکچین قرار نگرفته اند. مرکز UCL بر این باور است که این موضوع می تواند نشان از ناکارآمدی سیستم بیتکوین باشد.

مطالعه شبکه بیتکوین طی بازه زمانی سه ماهه صورت گرفته که در آن متوجه ۱۲هزار نود تک متصل به شبکه شدند که زمان تایید آن ها برای تراکنش های بزرگ کمتر ناکارآمد بود.

این بررسی انجام شده می نویسد:« در این حالت، متوجه شدیم که روند همچنان کند است اما اکثر داده ها طی سه ساعت در بلاکچین قرار می گیرند (۹۳درصد) و بعد از ۳۰روز تنها ۱درصد از آن ها می مانند که در بلاکچین قرار بگیرند.»

این مطالعه عددهای جالبی را نشان می دهد. برای مثال می گوید که طی بازه ای یک هفته ای ۲۰۰هزار بلاک دریافت شده است، در حالی که تنها حدود ۲هزار بلاک “واقعی” یا مرتبط بوده اند. Giuseppe Pappalardo دستیار تحقیقاتی در UCL و یکی از نویسندگان، این اختلاف را اینگونه توضیح می دهد:

« زمانی که یک نود بلاکی را دریافت می کند، باید تمام تراکنش های موجود در آن و همچنین خود بلاک را تایید کند. اگر هر دوی آن ها مورد تایید قرار بگیرد، نود یک پیغام INV مربوط به آن بلاک/تراکنش ها می فرستد. (نودها می توانند توسط یک پیغام inv دانش خود را در رابطه با موضوعی اعلام کنند)

علت ارسال پیام “echo block” توسط گروه بزرگی از نودها به این خاطر است که احتمالا همه نودها کپی کاملی از بلاکچین را ندارند در نتیجه نمی توانند بلاک ها را تایید کنند. احتمال دیگر می تواند این باشد که این نودها بطور کلی هیچ تاییدی انجام نمی دهند.

عدوم وجود روند تایید درست، باعث انتشار دائمی بلاک های قدیمی در یک چرخه توسط نودها می شود.»

به نظر می رسد که با توجه به اینکه بسیاری از منابع برای کارهای بیهوده استفاده می شوند، می توان موضوع ناکارآمدی را توجیه کرد. روشن نیست که آیا میزان کارمزد پرداختی نیز در این مطالعه مد نظر قرار گرفته شده است یا خیر و درعوض نویسندگان آن تنها به تفاوت بین تراکنش های با ارزش کم و زیاد بسنده کرده اند که البته منجر به اظهارات جالب توجهی شده است:

« با توجه به اینکه برخی از تراکنش ها ماه ها طول می کشد تا در بلاکچین ثبت شوند، سیستم بیتکوین نمی تواند سابقه دقیقی از تراکنش ها داشته باشد. ما متوجه شدیم که این ثبت سابقه غیردقیق (که علت آن طولانی شدن زمان تایید برخی از تراکنش هاست) بدلیل محدود بودن اندازه بلاک به ۱مگابایت و اینکه تنها چند هزار تراکنش می توانند در یک بلاک قرار بگیرند نیست. به نظر می رسد که سیستم هنوز اشباع نشده است، چرا که میانگین اندازه بلاک ها ۰.۸مگابایت است و تنها ۳درصد از بلاک ها بیش از ۰.۹۹مگابایت از اندازه بلاک را پر می کنند و حتی برخی از بلاک ها نیز بدون تراکنش و خالی هستند.»

این بررسی در سال گذشته و حدود ماه مه انجام گرفته است؛ درست قبل از اینکه بلاک ها پر شدند. در حال حاضر میانگین اندازه بلاک ها در ۲۴ساعت ۰.۹۶مگابایت است. از سال گذشته تراکنش های منتظر در صف تایید افزایش یافته اند و در حال حاضر ۲میلیون بیتکوین معادل ۲.۵میلیارد دلار در انتظار جابجایی هستند.

پردازش ناکارآمد تراکنش ها

هرچند که این مطالعه خاطرنشان می شود که بدون اندازه بلاک، هیچ مکانیزم دیگری برای اطمینان از اینکه تمام تراکنش ها پردازش می شوند نخواهند ماند، چرا که استخراج کنندگان آزادند تا انتخاب کنند چه تراکنشی را در بلاک خود قرار دهند.

ناکوموتو خود مکانیزمی ایجاد کرده اما با توجه به اینکه در لایه پروتکل نیست، اجباری هم نیست. به آن مکانیزم اولین-بازدید (first-seen) گفته می شود. نودها/استخراج کنندگان باید اولین تراکنشی را که می بینند استخراج کنند، در نتیجه با استفاده از این روش نوعی صف تشکیل می شود. اما با سیستم کامل کردن بلاک این صف بهم می ریزد. در صورتی هم که لازم نباشد تا بلاک ها کامل شوند، این مکانیزم اجباری نخواهد بود. اما با توجه به منطقی بودن آن، بسیاری از استخراج کنندگان از آن استفاده می کنند.

مزیت دیگر اولین-بازدید این است که دوبار خرج کردن بسیار سخت خواهد شد حتی زمانی که تراکنش تایید نشده باشد.

مشخص نیست که آیا نویسندگان این مقاله ی بررسی کننده از مکانیزم اولین-بازدید آگاهی دارند یا خیر. Pappalardo می گوید باید بررسی های بیشتری در رابطه با اینکه چرا برخی از تراکنش ها در بلاکچین قرار نمی گیرند انجام بشود، او می گوید: « ما بر این باوریم که استخراج کنندگان هیچ انگیزه ای برای مشمول کردن تمام تراکنش ها ندارند و با جا ماندن تراکنش ها، احتمال آنکه استخراج کننده ای به سراغ تراکنش های قدیمی برود بسیار پایین است.»

او در ادامه می گوید:« با وجود دیدگاه منفی نسبت به کارآمدی شبکه بیتکوین، ما در UCL Center for Blockchain Technologies به پتانسیل بلاکچین و مکانیزم توافق جمعی آن ایمان داریم. با این مقاله سعی در ایجاد مناظره جهت یافتن سیستم انگیزشی درستی برای کارآمدتر کردن سیستم بلاکچین همتا-به-همتا در ثبت سابقه ی تراکنش ها بصورت درست و در لحظه داریم. با عدم وجود انگیزه جهت پردازش صحیح و ثبت به موقع پردازش ها، به نظر نمی رسد که سیستم بطور خود به خود برای کارآمدی بیشتر تلاش کند. »

مناظره ها بر سر اندازه بلاک

تغییر اندازه بلاک مدت ها است که موضوع اصلی بحث ها در شبکه بیتکوین شده است. برخی می خواهند اندازه بلاک ها از ۱مگابایت بیشتر شود و برخی دیگر با این موضوع مخالف هستند.

هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و این موضوع باعث شده تا حدودا نیمی از تراکنش های بیتکوینی با تاخیر های طولاتی جهت تایید مواجه شوند. در هر حال بررسی ها و مطالعات علمی بر روی اندازه بلاک یا مشکلات شبکه و تراکنش های آن به می تواند گاهی باعث روشن شدن برخی از ابهامات شود. جامعه بیتکوین جامعه ای آزاد است و از هرگونه مطالعه و اظهار نظری استقبال می کند.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source & Images via cryptocoinsnews , dailyforex

https://coiniran.com/?p=5448
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x