ایستگاه خبر

سازمان ملل می خواهد از بیتکوین و اتریوم استفاده کند

سازمان ملل در آخرین مراحل از انجام یکی از بی نظیر تر ین پروژه های بلاکچینی است.

بعد از اتمام موفقیت آمیز طرحی که اوایل امسال طی آن توانستند از طریق دفتر کل اتریوم، روپیه پاکستان را به ۱۰۰ نفر از مردم انتقال دهد، بخش برنامه تغذیه جهانی (WFP) سازمان ملل در حال ساماندهی امنیت بیشتر است تا با اطمینان خاطر گام بعدی خود را بردارد.

طبق طرح پایلوتی که قرار است در تاریخ ۱ می در اردن اجرا شود، WFP مقدار نامشخصی دینار در اختیار ۱۰ هزار فرد نیازمند به کمک های اقتصادی و غذایی می گذارد و برنامه آنها گسترش این کمک ها به ۵۰۰هزار نیازمند تا سال ۲۰۱۸ است.

جهت حفظ حریم خصوصی افراد مبلغ دقیقی که توزیع می شود اعلام نشده است. اما این تکنولوژی توسعه یافته حتی توانسته به روند کمکهای سازمان ملل تداوم بخشد چون حتی اگر خود سازمان ملل از بین برود باز هم مردم نجات خواهند یافت.

بر اساس گفته های مدیر امور مالی سازمان ملل، آقای هومن حداد، قابلیت نهفته  این طرح می تواند باعث حذف روپیه و سایر ارزهای معتبر منطقه جهت توزیع کمکهای مالی شود.

حداد که با سیستم خزانه WFP و هم با مراکز مدیریتی توزیع ریسک مالی کار می کند می گوید:« در حال حاضر پرداختهای ما با ارزهای عادی یا همان پول های سنتی انجام می شود. این اتفاق عمدتا به این دلیل رخ می دهد که بسیاری از مناطقی که ما در آنجا فعالیت می کنیم بیتکوین و اتر را نمی پذیرند. در صورت پذیرش آنها، می توانیم انتقال پول را از طریق دیجی ارزها انجام دهیم.این مساله می تواند هزینه های جابجایی را به طور کامل از میان بردارد.»

در ژانویه اولین مورد آزمایشی موفقیت آمیز بر اساس راهکار اتریوم صورت گرفت که در ایالت سِند پاکستان بود و سازه بلاک ها (Building Blocks) نام گرفت. صد نفر از مردم معادل ۳۰۰۰ روپیه غذا دریافت کردند که این تراکنش ها توسط شبکه آزمایشی اتریوم مورد تایید قرار گرفت.

آزمایش عملی

بیشتر از ۴۰ روز زمان صرف تایید این فرضیه شد که آخرین تلاشهای صورت گرفته بتواند نشان دهد که می توان از بلاکچین جهت کمک های انسان دوستانه به افراد نیازمند استفاده کرد.

سود حاصله از این پروژه با نمایش پسورد یکبار مصرف به صورت کاملا تصادفی روی صفحه نمایش تلفن همراه در اختیار مالکین سوپرمارکتهایی قرار گرفت که با پذیرفتن این پول و دادن غذا به مردم کمک کرده بودند.

در پایان آزمایش میزان جا به جایی ثبت شده در شبکه تستی عمومی اتریوم با میزان واقعی پول اولیه تطابق کامل داشت.این پروسه ایده حذف شخص واسطه را عملی کرد.

به جای پرداخت مستقیم وجه به مردم سازمان ملل پول را به فروشگاهها داد و به این ترتیب هم بانکها و هم حتی گیرنده واقعی به پول دسترسی نداشتند.

حداد با یک مثال نشان داد که میتوان با پرداخت مستقیم پول به حساب ۴۰۰ تاجر محلی ۱۰۰ هزار نفر را از عواید آن پول بهره مند نمود.

حداد افزود به علت تعداد تراکنش کمتر, نبود هزینه شخص واسطه و همه اینها در مجموع هزینه ها پایینتر خواهد بود.همینطور ریسک کمتری وجود خواهد داشت چون قرار نیست برای انجام کاری به شخصی پول پرداخت کنیم و پول فقط صرف خرید واقعی خواهد شد.

دومین مانور طراحی شده برای ماه آگوست شاهد یک آزمایش پیشرفته به بیرون از مرزهای اردن خواهد بود که این امکان دسترسی دهها میلیون انسان نیازمند به کمکهای WFP در آینده را فراهم خواهد کرد.

تراکنش های دیجی ارزها

پروژه ی پایلوتی که قرار است اجرا شود و Proof-of-Concept هر دو قسمتی از تلاش UN جهت بررسی چیزی ست که این سازمان به آن CBT (تراکنش های نقدی) می گوید.

به جای منابع مصرفی مثل غذا و دارو، سازمان ملل پول را به شکل کارتهای اعتباری، اسناد تضمینی، اعتبارات تلفن همراه و بقیه موارد به صورت مستقیم به اقتصاد منطقه تزریق میکند.

در سال ۲۰۱۵ مبلغ ۶۸۰ میلیون دلار از طریق این برنامه به نیازمندان اختصاص پیدا کرد. مبلغی که Haddad امیدوار است به ۲ میلیارد دلار در سال افزایش یابد. در طول ۶ سال اول استفاده از این برنامه، به ۹٫۶ میلیون نفر از طریق همین تراکنش های مالی یاری رسانده شد.

از گفته های حداد میتوان فهمید با توجه به مزایای جا به جایی بر اساس نقدینگی که شامل افزایش کارایی و تحریک بخش تجاری می شود، هنوز کلی موقعیت برای استفاده و رشد وجود دارد.

او بر این باور است که این سیستم فعلی مشکلاتی نظیر کارمزدهای بالا، نبود حریم شخصی برای دریافت کنندگان کمک، خطرهای مرتبط با اعتماد کردن به شرکت های استارتاپی پولی موبایلی و روندهای اطمینان از تکمیل شدن تراکنش ها دارند.

Haddad می گوید که تمام این مسایل در صورت استفاده از بلاکچین برای تراکنش از بین خواهد رفت.

پروژه پایلوت طی ماه می اجرا می شود و مدل خصوصی ای از بلاکچین اتریوم خواهد بود. هدف این پروژه برقراری ۱میلیون تراکنش در ماه است.

او گفت در صورتی که بتوانیم به رقم ۲ میلیارد دلار برسیم به هدفمان که جابه جایی پول بر اساس نقدینگی ست دست خواهیم یافت که تخمین می زنیم در این صورت توانسته ایم به شکل محافظه کارانه ای رقم ۲۰ میلیون دلار صرفه جویی در سال داشته باشیم.

قوی تر از سازمان ملل

در حالی که الگوهای این کنسرسیوم به طور چشمگیری بین موسسات مالی محبوبیت پیدا کرده و سعی در استفاده از این فناوری دارند، اما WFPراه دیگری را پیش گرفته است.

پروژه طراحی شده در ابتدا توسط Innovation Accelerator در WFP توسعه یافت. این پروژه طوری ساخته شده بود که بتواند یک روش مطمئن در اختیار مغازه داران قرار دهد که آنها از میزان استطاعت مالی هر یک از مشتریان شان و اینکه امکان خرید چه میزان از مواد غذایی را دارند آگاه شوند.

اما کمی بعد مدیر پروژه الکساندرا آلدن (Alexandra Alden) گفت تمایل دارد در نهایت برنامه ها یی را در تمام بخشهای سازمان ملل شاهد باشد که با استفاده از رمزنگاری، سعی در کمک به حفظ هویت افراد و دنبال کردن زنجیره تدارکات داشته باشد.

Alden و Haddad امیدوارند که استفاده های آینده از این فناوری را بتوان بر روی بلاکچین اتریوم گسترش داد و بتوان از طریق آن تراکنش های مهم را مدیریت کرد.

Alden می گوید:« جهان ایده آل جایی ست که ذینفعان و دریافت کنندگان کمک های مالی در آن صاحب تلفن همراه هوشمند باشند. بتوانند کلید خصوصی خودشان را نگهداری کنند بنابراین می توانند سابقه تراکنشهای خود را ببینند. بتوانند حق و حقوق خود را بشناسند، بتوانند بفهمند که کدام فروشگاه اجناس موردنظر آنها را دارد و بتوانند مقایسه کنند و متوجه شوند که کدام فروشگاه برنج را ارزان تر می فروشد.»

آلدن افزود هدف ما این است که در صورتی که مثلا ۱۰سال دیگر WFP وجود نداشت، کسانی که از سیستم سود می برند همچنان بتوانند از آن استفاده کنند و زندگی آن ها به روال قبل ادامه داشته باشد.

آینده کمک های مالی

حداد مزایای بلاکچین را به سه گروه تقسیم میکند: قدرت بخشیدن به ذینفعان، کاهش هزینه ها و کوتاه کردن مسیر کاری برای ارائه خدمات سازمان ملل.

علیرغم تلاشهای قبلی او برای همکاری با دیگران که به گفته خودش توسط همکاران رقیب داخلی از رشد باز مانده بود، وی معتقد است راهکارهای بلاکچینی که توسط سازمان ملل توسعه یافته، روزی مورد استفاده همه همکاران قرار خواهد گرفت چرا که حاوی منابع اطلاعاتی مشترک است.

همین حالا هم زنان سازمان ملل با همکاری Innovation Norway (در نروژ) برای دختران و زنان راه های شناخت و آشنایی با بلاکچین را هموار کردند و اخیرا نیز یک مشاور بلاکچینی استخدام کرده اند. در اکتبر سازمان ملل علاقه خود را نسبت به استفاده از بلاکچین در پروژه های متداوم اعلام کرد، و در نوامبر United Nations Children’s Fund (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) در اولین استارتاپ خود که در این حوزه کار می کند سرمایه گذاری کرد.

حداد می گوید مزایای بالقوه از بین بردن موانع موجود بر سر راه استفاده از دیجی ارزها به چشم نخواهد آمد مگر آنکه سازمان ملل متحد خود نیز بیتکوین و اتر را به عنوان روشی برای دریافت کمک های مردم بپذیرد.

او می گوید که بسیاری از افراد آن ها پیشنهاد کمک کردن از طریق اتر را داده اند اما در حال حاضر امکان پذیرفتن چنین چیزی وجود ندارد. من بدنبال راهی هستم تا بتوان قبول این دیجی ارزها را شروع کرد.

در پایان حداد نتیجه گرفت: «اگر ما بتوانیم به همان سهولتی که مدنظرمان هست پرداخت داشته باشیم زنجیره ای متوالی از پولهای قابل ردیابی همتا-به-همتا به وجود می آید و بررسی این نکته که این پول کجا و به چه دلیلی خرج شده و البته با توجه به اینکه دخالتی در حریم خصوصی افراد ذینفع نداشته باشیم راحت تر می شود.»



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



 Source Via: CoinDesk

https://coiniran.com/?p=5775
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x