ایستگاه خبر

۱۵۰٫۰۰۰ دلار دزدیده شده از بانکی در هند، در حساب های بیتکوین سپرده گذاری شد

بانک Maharashtra هند (BoM)، مبلغ ۶٫۱۴ ¹Rs کرور روپیه (حدودا معادل ۹۵۰٫۰۰۰ دلار) را طی ۴ مرحله هک، در طول ۴۹ روز به خاطر وجود یک حفره امنیتی، در اپلیکیشن ²UPI بانک، از دست داد. نفوذ از طریق این حفره امنیتی توانست روی ۲۳ شعبه واقع در محدوده Pune (منطقه صنعتی واقع در غرب Maharashtra ) تاثیر بگذارد. برخی از این مبالغ به سرقت رفته توسط سه شرکت در منطقه Ahmedabad, Gujarat  -که از مناطق غربی هند است- در بیتکوین سرمایه گذاری شده بود.

بنا بر گزارش پلیس، حساب های سه شرکتی که در این تراکنش های بیتکوینی دست داشتند بسته شد. بانک مرکزی هند  ³RBI هنوز به صورت رسمی ارزهای دیجیتالی را بعنوان پول نمی شناسد. بازرسین بخش پلیس اینترنتی Pune توانستند مبلغ Rs 4.58 کرور را از متهمان باز پس گیرند که این مبلغ مشمول هزینه بیتکوین به میزان Rs 1 کرور (معادل ۱۵۵٫۰۰۰ دلار) شد. در خلال روند کشف و ضبط بیتکوین، پلیس همچنین تعداد ۴۰ تلفن همراه و ۲۷ عدد سیم کارت را  از متهمان کشف و ضبط کرد.

بیشتر متهمان که خودشان هم صاحب حسابی در بانک BoM بودند برای دسترسی به حساب مشتریان بانک اقدام به هک و نفوذ به اپلیکیشن UPI بانک نمودند. متهمان با نفوذ به شبکه از طریق حفره امنیتی موجود در اپلیکیشن بانک، که توسط شرکت هندی الاصل InfrasoftTech توسعه پیدا کرده بود، توانستند به اموال زیادی برای غارت دسترسی پیدا کنند. آنها همچنین با استفاده از روش انتقال RTGS (یکی از روشهای رایج انتقال پول در هندوستان است که میتوان حجم بالایی از پول را بدون نیاز به حضور بانک و بررسی امنیتی انتقال داد)  توانستند پولها  را به حساب هایی واریز کنند که خود کنترل آن را در دست داشتند.

بازرسان توانستند ۵۰ نفر را به مشارکت در توسعه زنجیره دارندگان حساب در بانک BoM متهم کنند چون که همه آنها جزو افرادی بودند که یا سهم کاملی در روند انتقال پول دریافت کرده بودند و یا از طریق نفوذ به شبکه دست به غارت اموال زده بودند. برای مثال آن ها با ۱۵ دارنده حساب در همان بانک ارتباط برقرار کرده و گفته بودند با در اختیار گذاشتن سیم کارت خود ماهانه مبلغ Rs 5000 به آن ها می دهند.

asdasd

بازرسان جرایم اینترنتی به روشنی دریافتند که برخی از این اموال به سرقت رفته به شرکت های واسطه نظیر Zeb IT Services (یک صرافی بیتکوین در هند), Oracle Retail (خرده فروشی اوراکل) و Milton Medocore (خرده فروشی اینترنتی) واقع در منطقه Ahmedabad انتقال پیدا کرده بود که در این بین حداقل، حساب Zeb IT Services  توسط پلیس بسته شد.

Sunil Pawar سربازرس جرایم اینترنتی موبایلی، به خبرگزاری محلی نشریه Pune Mirror گفت:« Rajesh Budkule به عنوان متهم ردیف اول این پرونده شناخته شد. ما دریافتیم که متهم به تشکیل شبکه ای زنجیره ای شکل و چند سطحی (MLM) پرداخته و به کشاورزانی از مناطق  Narayangoan و Junnar (از شهرستان های اطراف Pune) نزدیک شده است. این گروه سیم کارت های متصل به حساب بانکی (BoM) این کشاورزان را گرفته و به آنها وعده دادند که حسابهایشان به صورت ماهانه از سوی مراکز معتبری مثل *PMJDY  (از نهادهای مالی وابسته به دولت که زمینه همکاری با کسب و کارهای اقتصادی را به شکل قانونی فراهم می کند) و **PMFBY (از مراکز معتبر نیمه دولتی که با کشاورزان داد و ستد میکند) شارژ خواهد شد. آنها با این روش و با استفاده از اپلیکیشن UPI مرتکب این جرم شدند و هنوز ۲ متهم فراری هستند.»

بانک BoM با طرح شکایت در یک دادگاه ویژه خواستار مجازات علیه متهمان و بخصوص کسب و کارهایی که با بیتکوین کار می کردند شد.

بر اساس بخشنامه ای که در فوریه از طرف RBI (دپارتمان تبادلات ارزی هند) منتشر شد آنها به هیچ شخصی اعم از حقیقی و حقوقی مجوزی برای داد و ستد با بیتکوین و بقیه پولهای مجازی صادر نکردند.

سخنگوی بانک BoM گفت:« برای روشن شدن موضع هند در برابر ارزهای دیجیتالی نیاز به شفاف سازی از طریق دولتمردان است مخصوصا وقتی که نگرانی ها در مورد پولشویی و  احساس نا امنی مالی رو به افزایش است.»

Abhijeet Bidkar، سخنگوی Zeb IT Services طی صحبتی با نشریه Pune Mirror، صرافی بیتکوین Zebpay را مشروع دانست و گفت:« ارزهای مجازی در کشورهای زیادی (مثل ژاپن) قانونی ست. کاربران تنها زمانی قادر به انجام تراکنش هستند که پروسه تایید اسناد و تشخیص هویت واقعی ( KYC) را سپری کرده باشند. تمام خرید و فروش ها تحت نظارت شدید حساب های بانکی صورت می پذیرد و هیچ پول نقدی در کار نیست. بنابراین تمام تراکنش ها ثبت شده و قابل شناسایی خواهند بود. تمامی این افراد به راحتی قابل شناسایی بوده و ما به آن بانک محلی کمک می کنیم تا پولی را که از دست داده، مجددا به حساب ها برگرداند.»

در گزارش ماه فوریه، RBI اعلام کرد که هیچگونه مجوزی برای شرکت های بیتکوینی جهت فعالیت در کشور داده نشده است.



۶٫۱۴ ¹Rs : ارزش این واحد پولی وابسته به متغیر های زیادی ست که در زمان انتشار این مقاله به رقم نزدیک به ۱ میلیون دلار آمریکا رسیده بود.

اپلیکیشن ²UPI
: سیستم یکپارچه پرداخت Unified Payment Interface

³RBI
: بانک مرکزی هند برای جلوگیری از رشد تورم سیاستی را اتخاذ کرده که بر اساس آن RBI پولی را بانکها و موسسات مالی خود می دهد که این پول از محل حساب مشتریان آن  بانک پرداخت می شود و در واقع آن بانک برای تامین منبع پول مجاز به گرفتن سود بیشتر و یا پرداخت مبلغ وام کمتر به مشتریان خود می باشد و به نوعی به عنوان ابزاری برای کنترل تورم به کار میرود.

PMJDY*: Pradhan Mantri Jan-Dhan Yojana

PMFBY**: Pradhan Mantri Fasal Bima Yoja



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source via: cryptocoinsnews.com

  Images via: rswebsols , m.kaskus.co.id

https://coiniran.com/?p=5947
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x