ایستگاه خبر

تحقیق CoinDesk و ارائه گزارش در مورد کارکرد بلاکچین در سال ۲۰۱۷

۳ ماه نخست ۲۰۱۷، برای موضوعات مرتبط با حوزه بلاکچین، زمان بسیار مناسبی به حساب می آید.

۳ ماه نخست ۲۰۱۷، برای موضوعات مرتبط با حوزه بلاکچین، زمان بسیار مناسبی به حساب می آید.

از آغاز فعالیتی که رقابت بزرگ دیجی ارزی را رقم زده تا شروع بزرگترین تلاش خلاقانه مثل راه اندازی توافق چشمگیر اتریوم، بنظر می رسد که اولین ماه های سال، نهایتا ممکن است به عنوان روز های حماسی در تاریخ این صنعت به حساب آید.

همچنین، علیرغم نحوه مدیریت غیر شفاف از جانب نهادهایی مثل آژانس های محافظت از اموال سرمایه گذاران و مشاغل کارآمد در ایالات متحده (SEC)، در ۳ ماه اول امسال  شاهد ادامه روند سودآوری ICO نیز بودیم.

بالاترین نرخ کارمزد جابه جایی بیتکوین نیز در همین زمان اتفاق افتاد، در حالی که SEC  با هر دو طرح پیشنهادی ETF بیتکوین مخالفت کرد (هر چند یکی از آن دو طرح تحت بررسی قانونی قرار دارد).
به علاوه، بانک ملی و مرکزی چین که پیشتر صرفا مراقبت از صرافی های محلی بیتکوین را به عهده داشت، فعالیت خود را در حوزه بیتکوین افزایش داد. این موضوع باعث متوقف شدن روند برداشت پول از حساب (withdrawal) برای کاربران و تغییر حجم مبادلات، در سطح جهانی گردید.

با این حال، در پایان این دوره صنعت بلاکچین با یک مشکل جدی برخورد کرد. برای بررسی دقیق موضوع، نگاهی به گزارش اخیر ۶ قسمتی CoinDesk می اندازیم.

۱) رقابت دیجی ارزها در قیمت

طی ۳ ماه اول، مجموع دارایی اموال توانست به ارزش بازاری معادل ۷ میلیارد دلار دست پیدا کند، که رکورد بالاترین رقم در طول این دوره معادل ۲۵ میلیارد دلار است.

c1

در طول ماه های بعد از اواخر این دوره، رشد ارزش بازار دیجی ارزها به بیش از ۹۰ میلیارد دلار رسید.

در طول سه ماه اول تمام ۱۰ دارایی اول ارزش افزوده داشته و توکن های این ۱۰ محصول، به بالاترین مبلغ در طول تشکیل ارز رسیده است.

c2

علیرغم رشد ۱۰ درصدی قیمت بیتکوین، بازار قانونی این ارز پایین ترین نرخ رشد همیشگی خود را تجربه کرد و دارایی های به مراتب کوچک تر توانستند رشد چشمگیری داشته باشند.

c3

رشد بیتکوین تقریبا در تمام کشورهای بزرگ، در مقایسه با ارزهای سنتی و فلزات گران بها (که معمولا به خاطر شباهت در مواردی مثل محدودیت در موجودی، مستقل بودن از حکومت ها و استفاده از آن در صورت قرار گرفتن در معرض نابودی کامل در مارکت های سنتی، با بیتکوین مقایسه می شوند) از موفقیت بیشتری برخوردار بوده است.

c4

۲) افزایش تراکنش ها و هزینه آن، دریافت اخطار موکد جهت بالا رفتن حجم بلاک

در سه ماه اول، بیشترین تعداد تراکنش های بیتکوین در یک روز (۲۸۷,۰۹۸) و همچنین بزرگترین بلاک با ۰٫۹۲ MB و گران ترین تراکنش با ۰٫۶۲ دلار هزینه به ثبت رسیده است.

c5

در ماه ژانویه، هزینه تراکنش ها به مبلغ ۵ دلار افزایش یافت.در حقیقت شبکه بیتکوین از همیشه پر تحرک تر بود.
کاربرد سایر بلاکچین های عمومی هم در سه ماهه اول افزایش داشته است. ارزهای Ethereum، dash، monero و zcash متمرکز بر ” بهبود حریم شخصی” به شمار می روند.

c6

این نقطه، برای مقیاس پذیری بیتکوین به هر دو روش زنجیره فعال و زنجیره غیرفعال در نظر گرفته شده است. منظور از زنجیره فعال پیشنهاداتی مثل ‘SegWit’ (که اخیرا در بستر لایتکوین فعال شده است) و یا افزایش ثابت اندازه بلاک تا ۲ مگابایت (یا ترکیبی از همه این موارد مثل ‘Segwit2Mb’) و زنجیره غیر فعال از طریق پروژه هایی مثل Lightning Network و Raiden صورت می پذیرد.

۳)  تاثیر زیاد قوانین  بر بازار جهانی

کار جا به جایی تبادلات در سه ماه اول و تصمیم گیری به عنوان نماینده از سراسر جهان، بر ساختار ارزهای در حال تبادل و رفتار آن ها، تاثیرگذار خواهد بود.

در ماه ژانویه بانک ملی چین با سه صرافی بیتک

وین و تعدادی از صرافی های محلی، تحت عنوان سیاست های مربوط به قوانین ضد پولشویی، به خاطر در نظرگرفتن کارمزد تراکنش نزدیک به صفر برخورد کرد. بعد از این موضوع حجم تراکنش ها در سطح جهانی سقوط کرد؛ علت این موضوع، توقف برداشت از حساب و سود حاشیه ای تبادلات از جانب صرافی های بزرگی مثل OKCoin، Huobi، BTCC و سایر صرافی های چین بود و هزینه تراکنش ها افزایش یافت.

c7

هنگامی که تبادلات چین جهش یافت، توزیع نامتوازن در سطح جهانی افزایش یافته و تا سه ماه دوم سال ادامه یافت. توسعه قوانین در بقیه نقاط دنیا نیز، متقابلا تاثیر مثبت و منفی مشترکی در طول ۳ ماه دوم از خودنشان داد.

در ماه مارس، موسسه حفاظت از سرمایه گذاری و مشاغل کارآمد (SEC)، پیشنهاد ETF (با سپرده سرمایه گذاری تجارت کردن) برادران Winklevoss (دو برادر کارآفرین آمریکایی) را که اولین بار حدود ۴ سال پیش مطرح شده بود، نپذیرفت. درست یک هفته بعد، SEC پیشنهاد مشابه دیگری را که از جانب SolidX (موسسه فناوری بلاکچین)، مطرح شده بود، رد کرد و هر دومورد را به شکل خطرناکی جزء مارکت های غیر قانونی خواند. هر چند، قانون گذاران ژاپنی رفتار مناسب تری با بیتکوین انجام دادند و آن را به عنوان یک سیستم پرداخت قانونی پذیرفتند. این اتفاق در سراسر دنیا، خصوصا در آسیا باعث به وجود آمدن دوره جدیدی دراین مورد شد.

نکته قابل توجه در مورد مطالعات سه ماه اول ۲۰۱۷ این بود که در یک مورد استفاده عمومی از بلاکچین جهت توزیع یک تحقیق به زبان فارسی و با برنامه تلگرام تحت عنوان ” Iranian Blockchain Sentiment” استفاده شد که به صورت چشمگیری مورد استقبال قرار گرفت. آنها ارزهای رمزنگاری شده را، پول قابل پرداخت به خارج از مرزها یافتند.

نکته جالب این که اکثر شرکت کنندگان، فکر می کردند که دولت ایران بر بیتکوین و توسعه و پیشرفت جامعه آن تاثیرگذار خواهد بود.

c8

۴) دسترسی آزاد و توسعه خلاقانه بلاکچین توجهات زیادی را به خود جلب کرد

وقتی که بیشتر شرکت های سنتی به استفاده از بلاکچین روی آوردند، یک بخش تحقیقاتی به آن افزودند که در کنار استفاده معمولی بتوانند روی بخش دسترسی آزاد بلاکچین هم آزمایشاتی را انجام دهند.

c9

سازگار کردن خلاقانه بلاکچین با پروژه ها، سه ماه پر از اتفاق همراه با گسترش کنسرسیوم ها را به دنبال داشت. همچنین پروژه های ادامه دار به صورت مشارکتی، بین گروه های بزرگ و مشاغل سازمانی در این دوره صورت گرفت.

c10

همان وقت، لینوکس پروژه Hyperledger خود و لیست اعضای آن و گواه های اثبات فرضیه و همچنین framework و ابزارهای خود را گسترش داد.

c11

شروع ارتباطات خلاقانه اتریوم، در فوریه با ترکیب سازمان های بزرگ و استارت آپ های بلاکچین همراه شد و به هدف توانمندسازی ساختارهای کامپیوتری برای تبادل و تغییر اطلاعات، به شبکه عمومی اتریوم پیوست.

c12

۵) توکن های Dapp و ICO های تزیینی در داخل گروه های کوچک

برنامه ها و نرم افزار های غیر متمرکز (dapps) و حراج ادامه دار توکن، برای بسیاری از سرمایه گذاران سودهای نجومی کوتاه مدتی را به همراه می آورد.

c13

با رشد اجتماع اتریوم و ملحق شدن توسعه دهندگان به آنها (و سرمایه گذاران خشنود از سرمایه گذاری خود خود)، پروژه های ابتدایی زیادی با “گزینه های متنوع به عنوان ایده اصلی” ظاهر شدند.

c14

هرچند سرمایه گذاران به استخرهای کوچکی دسترسی دارند، اما همین چند صد  یا چندین هزار نفر، کنترل بازاری به ارزش میلیون ها دلار توکن را در اختیار دارند.

c15

اپلیکیشن های نامتمرکز اتریوم، در بین “ایده های کاربردی” مطرح شده تنها نیست و وقتی که گسترش یابند، به مرور زمان خود را نمایان خواهند کرد. مثل: تمرکز بر سیاست های حریم شخصی دیجی ارزها، پلتفرم نامتمرکز dapp، پروتکل های مورد استفاده در پایه و اساس توانایی های سیستم های کامپیوتری برای تبادل و استفاده از اطلاعات (مثل Cosmos و Polkadot) و اقلام زیرساختی برای ذخیره سازی (مانند Sia و Storj).

c17

c18

تعداد بسیار زیادی از حراجی های توکن ها افتتاح شده، برنامه ریزی کرده و بلافاصله اقدام می کنند. این مسئله شامل gnosis, cosmos, brave, tezos, civic  و kik می شود.

در اواخر ماه می، مجموع سرمایه گذاری های سالانه ICO از سرمایه گذاری VC (سرمایه گذاری پر ریسک) عبور کرد.

c19

۶) احساسات اجتماع اتریوم به دور از اجتماعات بیتکوین

نقطه نظر اصلی در تحقیق ۳ ماه اول ۲۰۱۷، در مورد بررسی احساسات اجتماعات بیتکوین و اتریوم درباره “بلاکچین عمومی” است.

c20

مطالعات نشان داد که جامعه اتریوم، از جنبه قانونی شدن اتریوم بسیار هیجان زده است. این تحقیق حاکی از احساس نگرانی عده ای بابت وضعیت بیتکوین که باعث بروز احساسات منفی در آنها شده است.

c21

متن کامل تحقیق، شامل جنبه های زیادی از پروتکل و اکوسیستم بلاکچین می شود، اما فقط یک بخش از جدول از نحوه ارزش گذاری مشابه و حالت های حسی افراد، حکایت دارد.

c22



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source & Image via

https://coiniran.com/?p=7004
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x