مقالات بیت کوین

آیا بیانات آزادی‌خواهانه پیشین ساتوشی هنوز با اهمیت‌اند؟

 بیت کوین که ساتوشی ناکاموتو آن را در نوامبر ۲۰۰۸ به دنبا معرفی کرد یک تجربه انقلابی است که بازار مالی جهانی و هنجارهای اجتماعی را به روش‌های متعدد برهم زده است. هرکسی دیدگاه مختص به خود را در مورد اینکه بیت کوین چگونه استفاده می‌شود دارد از دیدگاه آزادی‌خواهانه گرفته تا طرفداران الغای برده‌داری و دیدگاه سیاستمداری که معتقد است دولت باید در اقتصاد دیجیتالی مشارکت داشته باشد. حالا سؤال این است که این دیدگاه‌های متضاد در آینده با شبکه بیت کوین همکاری خواهند کرد؟

 

رذایل

بسیاری از افراد معتقدند که بیت کوین راه‌حلی بی‌نقص برای تراکنش‌های بازار سیاه، فرار از مالیات و سایر معاملات مذموم و ناپسند استبسیاری از افراد معتقدند که بیت کوین راه‌حلی بی‌نقص برای تراکنش‌های بازار سیاه، فرار از مالیات و سایر معاملات مذموم و ناپسند است. به نظر می‌رسد که پول دیجیتال در کارهایی ازاین‌دست کاربرد دارد مانند بازار مجازی سیاه، سایت‌های قماربازی و کارگران جنسی که از بیت کوین برای انجام تراکنش‌هایشان استفاده می‌کنند. دلیل اینکه بیت کوین برای چنین بازارهایی جذاب است این است که این بیت کوین در برابر سانسور مقاوم است و به کاربر این امکان را می د هد که خودش تصمیم بگیرد که ثروتش را چگونه خرج کند.

بااین‌حال گروهی از افراد نیز هستند که عقیده دارند انجام چنین تراکنش‌های ناپسندی به وجهه بیت کوین خدشه وارد می‌کند. مردم مفهوم جاده ابریشم* را به‌عنوان بهانه‌ای در دست گرفته و از سایت‌های قماربازی پول دیجیتال شاکی می‌شوند. بسیاری از افرادی که دیدگاه‌های سیاسی دارند معتقدند که کاربران بیت کوین نباید در چنین اعمالی مشارکت کنند و چنین رذیلت‌هایی برای پذیرش، خبر خوبی محسوب نمی‌شوند. علاوه بر این بسیاری از افراد و گروه‌ها نیز هستند که معتقدند دولت باید دست‌به‌کار شود و قوانین برای استفاده مشروع از پول دیجیتال وضع کند و برای امور اداری آن نیز شرح وظایفی تهیه کند.

“تایمز سوم ژانویه ۲۰۰۹ سردبیر در آستانه دومین ضمانت‌نامه برای بانک‌ها”

*Silk Road(جاده ابریشم): بازار سیاه آنلاین مجازی که اولین بازار مجازی سیاه است بیشتر شهرتش درفروش مواد مخدر غیرقانونی است.

ایده آل‌های آزادیخواهان از سایفرپانک های اولیه

ایده آل‌های آزادیخواهان از سایفرپانک های اولیهاوایل حامیان اصلی بیت کوین مشخصاً به ایده آل‌های آزادی‌خواهانه تمایل داشتند و بسیاری از آن‌ها نیز خود سایفرپانک بودند. این دسته از فعالان هوادار پروپاقرص رمزنویسی و فناوری حفظ حریم خصوصی بودند. سایفرپانک ها از لیست پستی شخصی خود برای ارتباط برقرار کردن استفاده می‌کردند و از زنجیره‌های ایمیل ماند لیست پستی رمزنویسی استفاده می‌کردند. خود سازنده بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو از این لیست‌های پستی برای اعلام پروتکل بیت کوین استفاده کرد و با بعضی از سایفرپانک ها چون Wei Dai در ارتباط بود. یک مکالمه خاص بین ناکاموتو و Dai منظور سازنده بیت کوین را از اینکه پروتکل کاملاً از نفر سوم بی‌نیاز است را نشان می‌دهد.

ناکاموتو به‌اختصار می‌گوید که:” سیستم کاملاً غیرمتمرکز و بدون هیچ سرور یا اعضای معتمدی است.” ” زیرساخت شبکه می‌تواند طیف وسیعی از تراکنش‌ها و قراردادهای تضمینی را پشتیبانی کند اما اکنون تمرکز بیشتر بر پایه‌های اساسی پول و تراکنش‌ها است.”

در سراسر این دوره سایفرپانک های زیادی بودند که چنین ایده آل‌های غیرمتمرکزی مانند آنچه ساتوشی ارائه کرد ایجاد کردند در این دوران سایفرپانک های مطرحی جون Julian Assange، Timothy May و Eric Hughes نیز بودند. این فعالان دیدگاه‌های قابل‌توجهی در مورد اینکه فناوری می‌تواند جامعه را از دولت‌های مستبد رهایی بخشد داشتند. بسیاری از آن‌ها بیانیه‌هایی مبنی بر اینکه چگونه این پروتکل‌های غیرمتمرکز سیستم بانکی کلاه‌بردار و دولت‌های ملی را افشا می‌کند منتشر کردند. به نظر می‌رسد که خود ساتوشی نیز این اساس آزادی‌خواهانه را می‌پسندید و بارها در مکالماتش در مورد آن صحبت کرده بود. در نوامبر ۲۰۰۸ ناکاموتو می‌گوید:

“اگر بتوانیم به‌درستی آن را توضیح دهیم برای دیدگاه آزادی‌خواهانه بسیار جذاب خواهد بود. اگرچه من با کدها راحت‌ترم تا با واژه‌ها.”

 

آنچه ما مجاز می‌دانیم ادامه خواهد یافت

آنچه ما مجاز می‌دانیم ادامه خواهد یافتبا افزایش شمار افراد و گروه‌هایی که تمایل دارند باید چارچوب قانونی برای پول دیجیتال وجود داشته باشد و حتی وجود مفاهیم بلاک چین غیرمتمرکز تقویتی، اینکه اصول گذشته سایفرپانک ها را بپذیریم بسیار مشکل شده است. پیشی بینی اینکه بیت کوین طرف چه چیزی است بسیار دشوار است چراکه هر دو دیدگاه ایدئولوژیک در تضاد باهم هستند.

بیت کوین یک پروتکل منبع باز است که هیچ ایدئولوژی ندارد و این افراد هستند که چنین ارزش‌هایی را دارند بنابراین مخلص کلام اینکه انتخاب اینکه بیت کوین درنهایت چه چیزی را از هم خواهد گسیخت در دستان کاربر خواهد بود. بااین‌حال درک ایده آل‌های سازنده بیت کوین خالی از لطف نیست و فعال سایفرپانک یعنی ناکاموتو درباره آن صحبت کرده است. شکی نیست که طراح اصلی بیت کوین با استفاده از رمزنویسی محکم قصد داشته که پشتوانه غیرمتمرکز را تقویت کند.

ازآنجایی‌که ساتوشی در سال ۲۰۱۰ پروتکل بیت کوین را آزاد گذاشت و دامنه را عمومی کرد. هیچ چهره‌ ناشناسی نیست که به ما نصیحت کند و یا با کدی به کمک ما بشتابد. بیت کوین هم‌اکنون یک تجربه مهیج است که در دستان جامعه و عناصر انسانی رهاشده است. هرچه بیت کوین بیشتر پیشرفت می‌کند ما برای آینده بانک‌های مرکزی و دولت‌های ملی نمی‌توانیم چیزی را پیش‌بینی کنیم. تمام‌کاری که می‌توانیم انجام دهیم آن است که به برخی از گفته‌ای ساتوشی درگذشته رجوع کنیم و امیدوار باشیم که این تجربه ارزنده به پیشرفت ادامه دهد. ساتوشی یک‌بار گفته بود که:” مطمئنم که روزی در طی بیست سال آینده یا حجم عظیمی از تراکنش‌های عظیم بیت کوینی خواهیم داشت و یا هیچی.”

ساتوشی ناکاموتو می‌گوید:” بله، هیچ راه‌حلی برای مشکلات سیاسی مربوط به رمزنویسی نمی‌توان یافت، اما می‌توانیم یک نبرد اصلی را درزمینهٔ مسابقه تسلیحاتی ببریم و ظرف چند سال آینده قلمرو جدیدی از آزادی را به دست آوریم.” وی افزود ” دولت‌ها به‌راحتی می‌توانند سر شبکه‌های کنترل مرکزی ماند Napster از تنشان جدا کنند اما شبکه‌های P2P محض مانند Gnutella و Tor هم چنان می‌تواند سرخود را روی تنشان داشته باشند.”

به نظر شما آیا بیت کوین ابزاری است که بتوان با آن به آزادی بیشتر رسید؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.


 Images via Shutterstock, and Pixabay bitcoin.com

https://coiniran.com/?p=4447
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
6 سال قبل

قطعا اگر راهبردی به سمت دنیای بدون دیکتاتوری برود باید از نوعی عدم تمرکز بگذرد و پول متمرکز پایه ی دنیای متمرکز فعلی است

دکمه بازگشت به بالا
1
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x