ایستگاه خبر

استفاده از بلاک چین در بهداشت و درمان

درک ماهیت بلاک چین در حیطه مالی برای مردم آسان است. وقتی یک ایمیل را می توان عرض چند ثانیه فرستاد، پس نیازی نیست که تراکنش های مالی چند روز طول بکشند. پس بلاک چین در حیطه مالی کاربرد و استفاده فراوانی دارد.

بیشتر بدانید: بلاکچین چیست؟

اما کارآیی و بهره وری در صنایع دیگر را نیز می توان با استفاده از بلاک چین بهبود بخشید. امروزه، مبتکرین بسیاری از صنایع، به استفاده از بلاک چین در حیطه هایی غیر از مالی می اندیشند و هر روز پیشنهادها و پروژه های مختلفی معرفی می شوند.

اطلاعات حساس در مورد درمان و بهداشت را در نظر بگیرید، مانند هویت فرد، بیماری ها، درمان ها، پرداخت و غیره.  سلامتی فرد یکی از خصوصی ترین مسائل است اما زمان و نیز مقدار زیادی از حجم اطلاعات درباره وضعیت سلامتی فرد امروزه وارد وب شده است. هک شدن و یا مدیریت غلط این اطلاعات حساس می تواند ضررهای جبران ناپذیری برای سلامتی مردم داشته باشد.

یکی از مدیران اجرایی در بورس اوراق بهادار در استرالیا (ASX) از کاربرد بلاک چین در حیطه بهداشت و درمان پشتیبانی کرده است. تیم هاگبن (Tim Hogben)،مدیر اجرایی گروهی در ، در توضیحاتی که وی بر سخنرانی خود در نشستی در کانبرا (پایتخت استرالیا) داد، ASX در این استفاده خاص از بلاک چین توضیحاتی داد.

به نظر وی، بلاک چین می تواند فرآیندهای تجاری که نیازمند درخواست و تایید اطلاعات بهداشتی هستند را بهبود بخشت. وی گفت:

«تمام این اطلاعات در پایگاه داده های مختلفی ذخیره می شوند و هیچ کدام امن نیستند. بلاک چین یا یک دفتر کلی مانند آن، روشی است برای تایید هویت مداوم کاربران.»

البته شایان ذکر است که این اولین بار نیست که کسی به استفاده از فن آوری دفتر کل توزیعی به عنوان راهکاری برای حل مشکلات ذخیره و دسترسی به داده های پزشکی اشاره می کند.

پژوهشگرانی از MIT  اخیرا جزوه ای منتشر کرده اند که شامل جزئیاتی درباره نمونه اولیه ای از چیزی است که آنرا MedRec  می نامند و هدف آن حل همین مشکل است. این یک استفاده موردی برای ثبت اطلاعات پزشکی بیماران است و غالبا در حلقه های فکری مربوط به بلاک چین درباره آن صحبت می شود.

اما توضیحات اخیر ASX این موضوع را پررنگ تر کرده است، زیرا آنها اخیرا مشغول ایجاد یک پلاتفرم بلاک چین هستند که مکانیزم موثرتری برای فرآیند شفاف سازی سهام شان ایجاد کند.

ASX از قبل تمایل خود را برای سرمایه گذاری در ایده های مربوط به بلاک چین نشان داده است و معتقدند که بلاک چین پتانسیل آنرا دارد.

اما اثبات شده که مدرن کردن ثبت و ردیابی اطللاعات ثبت شده پزشکی مسئله دشواری است، زیرا مراقبت بهداشتی اغلب مستلزم دست اندرکاران متعددی از مکان های جغرافیایی مختلف است و هرکدام از آنها اطلاعات خود را در فرمت های مختلفی ثبت می کنند.

تلاش های پیشین برای ایجاد یک سیستم یکپارچه به شکست انجامیده است و گاهی این شکست سنگین تمام شده است.  برای مثال، در انگلیس یک تلاش برای مدرن کردن و متمرکز کردن ثبت بیماران در سال ۲۰۱۳ به خاطر هزینه های ده میلیارد پوندی رها شد.

 

https://coiniran.com/?p=3905
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تیمور
تیمور
5 سال قبل

سلام اگر ممکنه مقالات بیشتری رو در مورد کاربرد بلاک چین در بهداشت و درمان ترجمه کنید

پویا علیخانی
پویا علیخانی
5 سال قبل
پاسخ به  تیمور

سلام و عرض ادب. به این مقاله مراجعه فرمایید:
https://coiniran.com/curaizon-medical-blockchain/

دکمه بازگشت به بالا
2
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x