اخبار اتریوممقالات اتریوم

کلاسیک و DAO: چیزی که قیمت های اتریوم را در سال ۲۰۱۶ تعیین کرد

کلاسیک و DAO: چیزی که قیمت های اتریوم را در سال ۲۰۱۶ تایین کرد

۱۲ ماه گذشته دوره پویایی برای قیمت اتریوم (ETH)، کریپتوکارنسی شبکه اتریوم رقم زد.

chart9-728x402

بازار اتریوم نوسانات شدید قیمت را طی ۲۰۱۶ تجربه کرد. کارنسی دیجیتال تا بیش از ۲۰۰۰% در شش ماهه اول سال افزایش یافت، از قیمت اولیه ۰.۹۳ دلار تا حدود ۲۱.۵۰ دلار تا اواسط ژوئن پیش از آنکه بیشتر سود خود طی بخش ثانویه سال از دست بدهد.

در زمان چاپ، ETH به قیمت ۷.۲۷ دلار خرید و فروش می­­شد، قیمتی که خود نشان دهنده افزایش شاخص سالیانه بیش از ۷۰۰% از ژانویه است.

کارنسی دیجیتال زمانی که اتریوم –یک پلتفرم بر پایه بلاک چین برای توسعه اپلیکیشن های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند– با تغییرات و پستی بلندیهای مختلف بر سر راه پیشرفت مواجه می­شد این دستاوردها و خسارات را تجربه کرد. مهم­ترین لحظات شامل انتشار ” هومستد” (Homestead) مشتری، از هم پاشیدن DAO و تولد اتریوم کلاسیک بود.

بیشترین نوسانات قیمت پیرامون صعود و افت DAO اتفاق افتاد، زمانی که ETH در اواسط ژوئن صعود کرد و سپس در طی ۴۸ تا بیش از ۵۰%  افت کرد.

 

بیشتر بدانید: معرفی فن آوری اتریوم Ethereum

 

Homestead

اتریوم هومستد، اولین نسخه تولید شده از نرم افزار خود را در ۱۴ مارچ منتشر کرد. این نسخه دنباله روی Frontier بود که همانطور که از نامش پیداست، بیشتر یک برنامه آزمایشی بود که توسعه دهندگان برای یافتن حدود شبکه ای که در آن زمان نوظهور بود و یافتن اشکالاتش از آن بهره می بردند.

با اینکه بروزرسانی باعث پیشرفت روند توسعه شد، انتشار هومستد تاثیر مثبتی بر قیمت نداشت. بر اساس داده های CoinMarketCap، ETH در ۱۳ مارچ تا ۱۵.۲۲ دلار صعود کرد، اما در ۱۸ مارچ به ۸.۵۲ کاهش پیدا کرد.

chart10-728x402

بر اساس گفته پیتر زیوکوفسکی، رئیس اجرایی پلت فرم Whaleclub ، انتشار هومستد در بازار بسیار چشمگیر بود.

وی گفت “هومستد احتمالا آینده نگرترین بروزرسانی اتریوم بود، چرا که باعث ثبات و حقانیت پروژه گشت.” همچنین افزود، “این مسئله برای توسعه دهندگان درهایی را گشود که توسعه اپلیکیشن های تمرکز زدایی “غیر قابل توقف” برای بلاک چین ETH بسازند.”

حمله DAO

حداقل در سال ۲۰۱۶، هیچ چیز بیش از حمله به DAO توجهات را به اتریوم جلب نکرد.

DAO که مخفف “سازمان توسعه مستقل” است، قصد داشت تا یک ابزار بر اساس اتریوم طراحی کند که توسط آن دیگر پروژه ها در اکوسیستم بتوانند با توافق اجتماع سرمایه جذب کنند. ایده این بود که شرکت کنندگان بتوانند توکن بخرند و از آنها برای رای دادن به پروژه هایی که بیشتر مایل بودند در آنها سرمایه گذاری کنند، استفاده کنند.

chart12-728x405

 

در حالی که این پروژه توجه زیادی به خود جلب کرده و بیش از ۱۵۰ میلیون دلار جمع آوری نموده بود، زمانی که DAO در ۱۷ ژوئن مورد حمله قرار گرفت موقعیت رو وخامت گذاشت. بر اساس داده های CoinMarketCap، این اتفاق باعث شد ۳.۶ میلیون اتر (تقریبا برابر ۶۰ میلیون دلار بر اساس قیمت کارنسی در آن زمان) بر اثر یک استخراج پیش­بینی نشده در قرارداد هوشمند زیرساز پروژه، در یک “child DAO” به هدر رود.

قیمت ETH به شدت واکنش نشان داد و از بالاترین قیمت یعنی ۲۱.۵۲ دلار در ۱۷ ژوئن به ۹.۹۶ دلار در روز بعد کاهش یاید.

جامعه اتریوم به سرعت شروع به مناظره در مورد لزوم استفاده از هاردفورک پرداختند و برخی اعضا با انتخاب حمله کلاه سفید روش فعال تری برای برداشتن باقی مانده سرمایه از DAO و محافظت از آنها در برابر فعالیت هکرها انتخاب کردند.

متأسفانه، این روش کافی نبود و جامعه اتریوم در ۲۰ جولای از هاردفورک استفاده نمود و اتر ربوده شده از یک حساب متعلق به مهاجمی ناشناس به آدرسی جدید، تنها با بازگشتن به سابقه تراکنش شبکه بازگردانده شد.

از سوی دیگر به نظر نمی رسید قیمت های ETH، از این مسائل آسیب ببیند زیرا تا حدود ۲% از ۱۲.۲۱ دلار در ۱۴:۳۰ روز ۲۰ جولای (زمانی که هاردفورک انجام شد) به ۱۲و۴۵ دلار در ۲۳:۵۹ افزایش یافت. همچنین فعالیت تراکنش بین این دو زمان در ۲۴ ساعت از ۵۱.۵ میلیون دلار به ۶۰.۲ میلیون دلار افزایش یافت.

اتریوم کلاسیک

شاید ظهور یک اتریوم دیگر به همین اندازه غیر قابل پیشبینی بود.

با اینکه هاردفورک در مورد DAO، از دست دادن میلیون ها دلار برای سرمایه گذاران را جلوگیری کرد، این حرکت عواقب ناخواسته ای نیز به همراه داشت. برخی از مخالفین این حرکت به استفاده از شبکه پیش از هارفورک، تحت عنوان “اتریوم کلاسیک” ادامه دادند.

chart13-728x404

این بلاک چین جداگانه، با کریپتوکارنسی اتر کلاسیک (ETC)، به سرعت توجهات را به خود جلب نمود. مبادله توکن های آن شروع شد و از UTC13:44 با قیمت ۰.۷۵ دلار در ۲۴ جولای با صعود ۳۰۰% در طی ۷۲ ساعت، به ۲.۸۵ دلار در ۲۶ جولای رسید.

ETH کمترین نوسانات را طی روزهای اولیه فروش تجربه کرد و از ۱۳.۱۹ دلار در ۱۳:۴۴ جولای (زمانی که فروش ETC آغاز شد) به ۱۲.۳۲ دلار در ۱۷:۴۴ رسید. کارنسی دیجیتال به سرعت احیا شد و به ۱۳.۱۰ دلار در ۲۰:۱۴ همان روز رسید و تا بیش از ۱۳.۶۸ دلار در ۰۷:۰۹ روز ۲۵ جولای صعود کرد.

حامیان این کار اذعان داشتند ایده های اصلی پروژه اتریوم در برابر تخریب DAO مقدم است، حال آنکه منتقدین گفتند شبکه در حد یک ابزار برای گمانه زنی عمل می کند.

سرمایه گذار کریپتوکارنسی جیکوب الیسوف، ETC در معرض ریسک تبدیل شدن به یک کنجکاوی تاریخی در عدم حضور توسعه عمیق تر دانست.

الیسوف در ادامه افزود “هک DAO و استفاده از اختلاف ETH/ETC بدون شک هم به پروژه و هم قیمت لطمه زده است” اما تاکید کرد که او آینده روشنی برای اتریوم می­بیند.

هاردفورکها (Hard Forks)

امسال، برای اتریوم سال هاردفورک ها بوده است.

این شبکه تحت متحمل تغییرات زیادی شده است که نیازمند آن است که کاربران امسال نرم افزار آنها را در جواب به حملات مکرر ارتقا دهند. اتریوم همچنین یک فورک کاملا اتفاقی را در روز شکرگزاری تجربه کرد، که در آن Geth و Parity یک هارفورک را در روز ۲۲ نوامبر اجرا کردند که باعث بروز اشکالی (error) جامع شد.

این فورک روز شکرگذاری به سرعت شناسایی شد و خود اتفاق در برابر بادهای مخالف برای قیمت ETH قرار گرفت، و در یک روز از قیمت اولیه ۹.۲۳ دلار به ۹.۶۶ دلار افزایش یافت.

chart6-728x399

 

برخی ناظرین اشاره کردند که شمار هاردفورک ها که اتریوم با آنها در سال گذشته مواجه شد، ممکن است جوری دیگری نیز تعبیر گردد. برای مثال، این نکته ساده که نتورک در برابر همه این تغییرات واکنش نشان داد، می­تواند نشان دهنده قابلیت مانور و در نتیجه دستیابی به دستاوردهای خاص باشد.

زیوکوفسکی می گوید “ETH در سال ۲۰۱۶ زیر بار هاردفورک های متعددی رفت. در حالی که این نشان دهنده انعطاف است، همچنین نشان دهنده عدم ثبات نیز می باشد، از آنجایی که یک هاردفورک صرفاً یک سیستم کاملا جداگانه درون خودش است که باید گسترش یافته و در تمام نودهای (nodes) شبکه بروزرسانی شود”.

“این کارنسی راه زیادی برای تبدیل شدن به یک کارنسی بلند مدت و اپلیکیشن بلاک چین مستقل دارد اگر یک هاردفورک هر چند ماه یک بار بر آن تاثیر بگذارد.”

 

نظر شما درباره اتفاقاتی که برای اتریوم در سال ۲۰۱۶ افتاد چیست و آینده آنرا چطور میبیند؟  در قسمت نظرات ما را از آنها آگاه کنید

Image Via CoinIdol

https://coiniran.com/?p=4154
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x