پروژه‌ها

معرفى دیسنت DECENT

۱.داستان پیدایش DECENT

شور و شوق ناشی از فن‌آوری‌های ابتکاری و رویکردهای قدرتمند، باعث شد که بنیانگذاران DECENT دور هم گرد آمده و به یک هدف مشترک برسند یعنی بازسازی روند توزیع محتوای دیجیتالی در سراسر جهان دست یابند.

بحث ابتدا بر سر استفاده‌های آتی بالقوه از فن آوری پشت بیت کوین (یعنی بلاک چین) بود که سرانجام به یک پروژه بین المللی تبدیل شد با هدفی جاه طلبانه برای شروع یک انقلاب دیجیتالی و ایجاد تغییر در روش به اشتراک گذاری اطلاعات و ایده ها در سراسر اینترنت. شبکه DECENT یک پروژه طولانی مدت است که قصد دارد مشکلات موجود در توزیع محتوای رسانه‌ای در سراسر جهان را با پیاده سازی اصول تمرکززدایی در جریان ارتباطات جامعه امروزی حل کند.

تاریخچه DECENT در واقع وقتی شروع شد که دو دوست قدیمی، ماتیو میخالکو (Matej Michalko) و ماتیو بودا (Matej Boda) به خاطر علاقه مشترک به این فن آوری به هم ملحق شدند و تصمیم گرفتند که کنفرانس‌هایی را با هم درباره بیت کوین سازمان دهند. در طول نمایشگاه بیت‌کوین در لندن، شانگهای، وین و بروکسل، آنها گفتگو‌های مهمی درباره پروژه‌های مرتبط با بلاک چین داشتند. بعد از مطرح کردن دیدگاه خود نسبت به ارزهای دیجیتالی مختلف و پروژه‌های مرتبط با بلاک چین، به این ایده رسیدند که فن آوری بلاک چین می تواند یک سیستم یکپارچه برای انتشار محتوای دیجیتالی و به اشتراک گذاری در سراسر دنیا باشد.

بعد از آن همه چیز سریع رخ داد. نیروهای دیگری به ایشان پیوستند و شروع به توسعه یک شبکه توزیع محتوا کردند که تمامی امتیازات یک ماشین غیرمتمرکز قابل اعتماد یعنی بلاک چین را دارا باشد. از همان آغاز، کاربردپذیری این شبکه برای طیف گسترده ای از مردم در سراسر جهان، یکی از مقاصد مهم ایشان بود. DECENT  بنا بر ویژگی‌های غیرمتمرکزسازی، یک توزیع محتوای رسانه ای بدون مرز و مستقل همیشه بوده و هست، با این حال رمزنگاری قوی بالاترین سطح اعتماد و امنیت را در طول فرآیند کار تضمین می‌کند.

خطوط کلی شبکه آتی خیلی زود جمع بندی و توسعه کار شروع شد. چیزی که در اول تنها یک ایده ابتکاری بود به یک پروژه پیچیده تبدیل شد. افراد بیشتری به تیم پیوستند و رفته رفته نام DECENT را به خود گرفت که خلاصه ای است از غیرمتمرکزسازی یا Decentralization و مشابه کلمه dissent  به معنای مخالفت است و می‌توان آنرا به عنوان یک واکنش انتقادی یا بهتر است بگوییم تلاشی برای تغییر واقعیت موجود درک کرد.

هدف کلی DECENT ایجاد یک سیستم جهانی قابل اعتماد و جامع از توزیع محتوای دیجیتالی است. تیم DECENT توجه کنفرانس‌های مربوط به بلاک چین و فن آوری را به خود جلب کرد از قبیل Inside Bitcoin Conference در شیکاگو، CoinCongress  در سان فرانسیسکو، Websummit 2015  در دوبلین یا اخیرا کنفرانس بلاک چین در هلسینکی فنلاند در سال ۲۰۱۶ و فروم سرمایه گذاری روی صنعت بلاک چین در چین. افراد زیادی حول این پروژه جمع شدند و DECENT توجه فراوانی در نزد عموم مردم به خود جلب کرد.

تا کنون DECENT راه طولانی را پیموده است. به لطف تمامی نصایح و ملاحظات ارزشمندی که از شرکا و حامیانش دریافت کرده است و بوسیله DECENT Software Sale که در دهم سپتامبر ۲۰۱۶ آغاز به کار خواهد کرد، انقلاب دیجیتالی در حال وقوع پیوستن است.

آینده هنوز در راه است، اما بنا بر دورنمای بلند DECENT و طرح‌های ویژه برای توسعه، DECENT قصد دارد با پر کردن فاصله بین اکوسیستم بلاک چین، در نقش رابط بین صنایع مختلف عمل کند.

  • امروزه نوآورى و ابداع در تکنولوژى بسیار ارزشمند است، بخصوص در دنیاى رسانه. تشخیص اینکه کدام جنبه از مدیا میتواند به رشد آن کمک کند کار ساده اى نیست. اکثر فعالان در زمینه رسانه با روشهاى فعلى همگام هستند چرا که بجاى نوآورى براى ارائه محصولات پُر محتوا و مفید اقدام به تولید و پخش برنامه هایى میکنند که برایشان پول سازتر است.
  • علاوه بر آن، نیاز تولید کننده ها(نویسنده ها، فیلم سازان، موزیسینها، برنامه نویسها و گیم دِولوپرها و…) به شرکتها و سازمانهاى پخش رسانه موجب گردیده است این تولید کننده ها بر اساس چهارچوبى که شرکتهاى پخش تعیین میکنند اقدام به تولید محتوا کنند. رسانه هاى سنتى همچون Medium, NY Times, Daily Mail هرکدام براى خود قوانینى دارند که مشخص میکند کدام نویسنده چه مطلبى را میتواند از طریق آنها منتشر کند. این شیوه کار  را میتوان در تمام رسانه هاى محلى و جهانى مشاهده کرد که چگونه دست به انتخاب و سانسور اطلاعات میزنند و خوراکى را به مخاطب میدهند که در راستاى منافع خودشان است.
  • این گزارش سعى بر این دارد با به چالش کشیدن شیوه سنتى و حاکم در توزیع و پخش تولیدات دیجیتالى، راهى را پیش روى تولید کنندگان محصولات دیجیتالى بگذارد که بتوانند آزادانه و بدون نیاز به شرکتها یا رسانه هاى بزرگ دست به انتشار و فروش آثار خود بزنند. آثارى از قبیل کتاب، موزیک، بازى هاى کامپیوترى، مقاله هاى علمى، فیلم ، عکس و هر گونه محتواى دیجیتالى دیگر که بتوان بصورت دیجیتال عرضه کرد.

DECENT: Decentralized Open Source Content Distribution Platform enabled by Blockchain and peer-to-peer technology.

٢عصر بلاکچین (زنجیره قالب)

  • در سال ٢٠٠٩ شخصى به نامساتوشى ناکاموتوبا معرفىبیت کوینبه دنیا موجب گشت که نگاه مردم نسبت به امور مالى تغییر کند. ارائه طرحى که دو مزیت چشمگیر در آن دیده شد؛ ١بازدهى و سرعت بالا در تراکنشهاى محلى و بین المللى (١٠ دقیقه) ٢هزینه بسیار ناچیز تراکنشها که در قیاس با سرعت و هزینه تراکنشهاى مالى در سیستم بانکى سنتى بسیار برتر است. طرحى که موجى عظیم از اخبار در مورد بیتکوین را در رسانه ها ایجاد کرد. باوجود اینکه بیش از ۶ سال از عمر بیتکوین میگذرد، این نوآورى هنوز نتوانسته به جایگاه اصلى خود دست یابد و دلیل آن هم وجود معایبى در طراحى و ساختار آن میباشد. یکى از این ایرادها ظرفیت پردازش محدود آن است که ٧ تراکنش در ثانیه(۷tps) است، مسئله اى که موجب میشود توسعه آن در دنیاى واقعى براى اَپ ها اندکى سخت شود. براى مثال VISA (کردیت کارت) در هر ثانیه ٢٠٠٠ تراکنش را انجام میدهد و توانایى ساپورت تا ۵۶٠٠٠ تراکنش در ثانیه را داراست. مورد دیگر از ایرادات بیت کوین سایز بلاکچین آن میباشد که نزدیک به ٧۵ MB است(مرداد ١٣٩۵) و این حجم بصورت مداوم در حال افزایش میباشد و توزیع این داده ها را در آینده مشکل خواهد مرد. از طرفى در آینده براى مردم راحت نخواهد بود که زمان زیادى را براى دانلود کردن حجم عظیمى از اطلاعات (دهها گیگا بایت) صرف کنند.
  • از این رو، بیت کوین را میتوان به عنوان یک پیشگام براى معرفى تکنولوژى بلاکچین قلمداد کرد که همراه با عیوبى بوده است. “بلاکچینبه عنوان یکدفتر توزیع عمومىاز تراکنشها، پتانسیل بسیار بالایى را براى تبدیل شدن به بزرگترین تکنولوژى از زمانوب جهانى“(world wide web) دارد. موسسات مالى بسیارى در حال سرمایه گذارى بر روى این تکنولوژى میباشند، حتى برخى از این موسسات اقدام به ایجاد دپارتمانهایى مختص تحقیق و بررسى بلاکچین کرده اند. تکنولوژى بلاکچین میتواند به بانکها در کاهش هزینه هاى زیرساختى و اجرایى در حوزه هاى مختلف کمک کند. ارائه اتوماسیون هاى پکپارچه، تسویه و پرداخت بدون نیاز به نیرو و دخالت انسان و در عین حال تحت کنترل مجموعه قوانین غیر قابل نقض. بطور ساده بلاکچین به بانکها اجازه میدهد که دارایى ها را بدون نیاز به سازمان یا شخص ثالث (Third Party) مبادله کنند.

 

Blockchain-Usecases-and-Startups بلاکچین قابلیت استفاده در حوزه هاى مختلف با زیر ساختار مالى را دارست.
Blockchain-Usecases-and-Startups

 

  • اشکال مختلف استفاده از بلاکچین ۲.۱
  • بلاکچین قابلیت استفاده در حوزه هاى مختلف با زیر ساختار مالى را دارست. مانند: مالکیت خصوصى، ذخیره غیر متمرکز اطلاعات، داورى همتا غیرمتمرکز (peer review) و اینها تنها بخش کوچکى از موارد استفاده از این تکنولوژى میباشند. دنیا در حال کشف مزیتهاى عظیم برنامه هاى غیرمتمرکز میباشد.

٣مانیپولیشن و آزادى بیان

  • امروزه اکثر رسانه ها در سراسر دنیا داراى نهاد و هسته مرکزى خصوصى خود میباشند و این نهادها تصمیم گیرنده و تعیین کننده نوع خط مش رسانه خود هستند، چه کسى بنویسد، چه چیزى بنویسد، چگونه پخش شود و
  • در واقع اگر کسى بخواهد با یکى از این رسانه ها کار کند باید طبق قوانین و شرایط این سازمانها عمل کند و در نهایت حق مالکیت و پخش اثر خود را به این رسانه ها واگذار کند. شخص ثالثها (third parties) که در این مورد رسانه ها میباشند میتوانند هر زمان که بخواهند اثر دیجیتالى که توسط یک هنرمند خلق شده است را حذف کنند یا بخشى از آن را سانسور کنند. از نمونه این رسانه ها میتوان به تویتر، فیسبوک، ردیت، مدیوم اشاره کرد. بسیارى فکر میکنند که مثلا در فیسبوک آزادى بیان دارند و میتوانند بدون اعمال نظر گردانندگان فیسبوک هر مطلبى که میخواهند رامنتشر کنند، در حالى که این طور نیست و تنها خط قرمز فیسبوک اندکى فراتر از مثلا شبکه تلوزیونى x میباشد. در واقع این خط قرمز و کنترل وجود دارد. همینطور در کشورهاى غربى که ادعاى دمکراسى و آزادى بیان دارند نیز انتخاب و اعمال نظر در رسانه ها به وضوح قابل مشاهده میباشد. در دنیاى امروز کمبود امکانات براى برقراى ارتباط مستقیم بین مؤلف و مخاطب (خواننده، شنونده، بیننده) کاملا محسوس میباشد.
  • همچنین مؤلفین شانس زیادى براى کسب درآمد از حق تألیف اثر خود را در این رسانه ها ندارند و کار کردن با پلتفرمهاى پخش گاه بسیار پیچیده است. براى مثال یک وبلاگ نویس میتواند اثر خود را در یکى از پلتفرمهاى همگانى مانند Medium، بلاگفا یا در وبسایت شخصى خود منتشر کند. در حالت اول امکان ایجاد درآمد براى مؤلف بسیار سخت خواهد بود مگر اینکه اثر çى از رنکینگ بالایى برخوردار باشد و در تاپ لیست پلتفرم قرار بگیرد. در حالت دوم مؤلف باید بتواند مخاطب را به سایت شخصى خود جذب کند که کار ساده ایست نیست ونیاز به مهارتهایى در حوزه هاى مختلف دارد، مانند آشنایى با تنظیمات SEO یا بازاریابى ربایشى. همچنین آنها نیاز دارند که مدل تجارى و کسب و کار خود را انتخاب کنند و از ابزارى مانند Google Ad Sense استفاده کنند و البته که باید با قوانین، مقررات و شرایط آنها کار کنند. اینها مواردى هستند که معمولا یک مؤلف نمیخواهد با آنها سروکار داشته باشد. چرا که کار اصلى این افراد تولید محتوا (ویدئو، موزیک، کتاب، نرم افزار) میباشد نه درگیرى و فکر کردن به تبلیغات.
  • ناشران و نمایندگان فروش کتابهاى آنلاین مانند آمازون بابت پخش و فروش کتابها کارمزدهاى زیادى را دریافت میکنند. آمازون براى هر کتاب بین ٣۵ تا ٧٠ درصد حق فروش دریافت میکند در حالى که نویسنده اثر تنها ۶۵ تا ٣٠ درصد از پولى را دریافت میکند که خوانند کتاب پرداخت کرده است. به سادگى میتوان دید که عدم وجود یک پل ارتباطى مستقیم بین مؤلف و خواننده موجب گردیده که شخص ثالث(آمازون) بیشترین منفعت را ببرد.

۴رویکرد تاریخى

  • مسئله مانیپولیشن و سانسور در تاریخ صنعت چاپ ریشه دارد. در عصر چاپ کاغذى ابزار و امکانات چاپ و انتشار در انحصار عده اى محدود بود که همین امر موجب ایجاد فرصت براى سواستفاده و اعمال نظر این افراد مى شد.
  • در سال ١۵١٧ میلادى پاپ لئو دهم اقدام به چاپ و فروشآمرزشنامهکرد و تقریبا براى مدتى کمپین موفقى بود تا زمانى که یک کشیش معمولى آلمانى به ناممارتین لوتراعلامیه اى با عنواننود و پنج مادهرا بر درب کلیساى جامع ویتنبرگ آویخت. این اعلامیه که سوءاستفاده هاى مذهبى، خصوصا فروش آمرزشنامه را به چالش میکشید، به لطف صنعت چاپ و همچنین به کمک تبلیغات شفاهى تنها به چند هفته زمان نیاز داشت تا در سراسر آلمان انتشار یابد. در نهایت تفکرات ضد کلیساى کاتولیک این کشیش آلمانى تبدیل به موضوع داغى در سراسر اروپا گشت، اتفاقى که چند دهه قبل تر امکان پذیر نبود، زمانى کهیوهانس گوتنبرگهنوز صنعت چاپ را اختراع نکرده بود.
  • این یکى از اولین رویدادهاى بزرگى بود که نشان داد سرعت گسترش اطلاعات و آزادى بیان میتواند چه مزایاى بزرگ و مهمى براى جامعه داشته باشد.
  • حدود سیصد سال بعد, ساموئل مورس نیز از پیشگامان عصر خود بود با اختراع تلگراف دنیا را تغییر داد. وى با طرحى منحصر به فرد و کد گذارى امکان انتقال هرگونه اطلاعات متنى را فراهم کرد. در اواخر قرن ١٩ تلگراف بسیارى از نقاط دنیا را تحت پوشش قرار داده بود.
  • یکى دیگر از شناخته شده ترین مخترعان, با اختراع خود چنان تحولى را در زندگى بشر ایجاد کرد که امروزه اکثر مردم جهان داشتن تلفن را یکى از ضروریات زندگى میدانند، الکساندر گراهام بل مخترع تلفن.
  • گولیلمو مارکونى نیز در همان زمان بر روى سیستم بى سیم تلگرافى یا همان رادیو کار میکرد. بسیارى فکر میکردند انتقال اطلاعات بدون سیم امکان پذیر نیست و حتما باید کار انتقال اطلاعات بصورت فیزیکى و از طریق کابل صورت گیرد. تلاش این افراد باعث شد که مردم بتوانند به پیامهاى دولتى و رادیوهاى تجارى گوش فرا دهند.
  • اگرچه چاپ، تلگراف، تلفن و رادیو پیشرفتهاى عمده اى در رشد و سهولت ارتباطات و انتقال اطلاعات داشته اند اما آنها هیچ لایه امنیتى را براى حفظ اطلاعات در نظر نگرفته بودند، کارى  که انسان از صدها سال قبل تر براى حفظ امنیت اطلاعات انجام میداده است مانند رمزنگارى سایفر یا مهر و موم کردن پاکت نامه.
  • بجز در موارد نظامى، هنوز براى امنیت اطلاعات در ارتباطات راهکارى اساسى ارائه نشده است، اکثر مردم نسبت به عواقب استفاده از ارتباطات آنلاین بدون رمزنگارى آگاهى ندارند. غولهاى این صنعت میتوانند اطلاعات شخصى مردم رابراى استفاده هاى مشخص و هدفمند در اختیار سازمانهاى خصوصى و دولتى قرار دهند. ادوارد اسنودن در سال ٢٠١١ با افشاى اسناد محرمانه دولت آمریکا نشان داد که دولتها تا چه میزان از اطلاعات شخصى مردم استفاده میکنند.
  • برنامه هایى هچون ایمیل رمزنگارى PGP  هم با راه حلهاى جزئى که ارائه کرده اند بدلیل عدم طراحى تعامل و مقیاس پذیرى موفق نبوده اند.
  • به طور کلى نیاز به یک  طرح براى توزیع و پخش آثار دیجیتالى که در امنیت کامل، غیر قابل سانسور، غیر قابل دستکارى، مورد اعتماد، کارآمد و مقرون به صرفه باشد محسوس است.

۵ویژگیها و مزایاى دیسنت DECENT

  • براى مسائلى که در بالا به آنها اشاره شد راه حل جامع و فراگیرى وجود نداشته است اما DECENT با ایده ایجاد یک پلتفرم باز، براى حل تمامى این مسائل گام در میدان نهاده است. DECENT یک سازمان مستقل غیر متمرکز است که با زیر ساختار بلاکچبن طراحى شده است و با هیچ شخص یا نهاد ثالثى(third party) در ارتباط نمیباشد. DECENT یک پلتفرم اپن سورس براى پخش و توزیع غیر متمرکز آثار مؤلفین است که افراد خلاق و هنرمند، نویسنده ها، آهنگسازها، عکاسان، گیم دولوپرها، برنامه نوسیها و همچنین طرفداران و مخاطبان آنها میتوانند از آن استفاده کنند.  همه افراد میتوانند بدون هیچ مرزى به خلق و انشار آثار خود مانند مقاله، عکس، ویدئو، نرم افزار، کتاب و هر گونه محتواى دیجیتالى دیگرى بپردازند.
  • DECENT به عنوان یک منبع جامع و مستقل عمل میکند که به کاربر اجازه میدهد بصورت آزاد و نامحدود اطلاعات و آثار خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، پلتفرمى که به آزادى بیان اختصاص دارد. این شبکه بصورت همتا به همتا(نفر به نفر) عمل میکند که امنیت آن توسط تکنولوژى بالکچین و رمزنگارى تأمین میشود.
  • به اشتراک گذارى اطلاعات بسیار آسان و محافظت شده است و هیچ شخص سومى توانایى دخالت و کنترل بر آن را ندارد.

ویژگى هاى اصلى دیسنت DECENT عبارتند از:

استقلال کامل 

  • DECENT مطعلق به تمام کاربران آن در سرار دنیا میباشد و هرگز به هیچ بخش اقتصادى، رسانه اى یا سیاسى وابسته نمى باشد و نخواهد شد. “دى سنتیک نرم افزار مى باشد و به محض انتشار و دانلود کردن آن، تیم خلق کننده هیچ کنترلى بر آن ندارد و همه کاربران آن میتوانند در توسعه آن سهیم باشند. همانگونه که بیت کوین توسعه پیدا میکند، بنیاد DECENT تمامى کدنویسى ها و به روز رسانى ها را انجام میدهد. دیسنت یک برنامه اپن سورس میباشد که همگان میتوانند در توسعه آن مشارکت نمایند یا براى کاربران خود اقدام به ایجاد تغییرات نماید. تمام قدرت و امکانات در دست کاربران میباشد.

بدون مرز میباشد

  • هدف دیسنت از میان برداشتن تمامى مرزها در زمینه نشر آثار دیجیتالى میباشد. تمام مردم از سراسر دنیا میتوانند از فرصتى کاملا برابر براى نشر آثار دیجیتالى خود استفاده نمایند. پس از انتشار مطلب توسط کاربر، دیسنت با بهره گیرى از تلکنولوژى بلاکچین مطلب منتشر شده را در سراسر شبکه منتشر میکند و همین امر موجب میگردد که هیچ سازمان یا نهادى امکان مسدود یا محدود کردن آن را نخواهد داشت.

پایدارى

  • دیسنت کاملا غیر متمرکز میباشد و با بهره گیرى از بلاکچین هیچ وابستگى به سرورهاى اینترنتى براى ذخیره اطلاعات ندارد، در نتیجه هیچ اطلاعاتى در شبکه از دست نخواهد رفت.

شبکه اى عادلانه

  • در دیسنت DECENT تمامى افراد از جمله مخاطبین و مؤلفین آثار دیجیتالى براى شروع از یک نقطه آغاز میکنند و همگان فرصتى برابر براى شروع و دستیابى به اطلاعات دارند. آنها میتوانند با خلق آثار و مطالب گوناگون اقدام به گسترش مخاطبان خود نموده. مخاطبین با مراجعه به صفحه مؤلف میتوانند تصمیم بگیرند که آیا مطلب منتشر شده ارزش خریدن دارد یا خیر. این به معناى این میباشد که مؤلفین همواره در حال بالا بردن کیفیت آثار خود مى باشند، چرا که ارائه محتواى ارزشمند موجب جذب مخاطب بیشتر میشود.

شبکه اى سودآور

  • مخاطب میتواند محتواى دیجیتالى را بصورت مستقیم از مؤلف محبوب خود خریدارى کند. در دیسنت DECENT هیچ واسطى وجود ندارد و نخواهد داشت. بطور مثال دولوپرها میتوانند آزادانه هر اپلیکیشنى مى خواهند را بسازند و هر طور که میخواهند آن را قیمت گذارى کنند، تمام این کارها بدون هیچ واسطه یا شخص ثالثى انجام مى پذیرد.

بدون اسپم

  • مکانیسمحذف اسپمدیسنت با ایجاد هزینه بالا براى انتشار اسپم توسط پخش کنندگان آن شرایطى را فراهم میکند ارسال اسپم مقرون به صرفه نباشدو در عین حال مؤلف بتواند با دسترسى به منابع مناسب بتوانند آثار خود را منتشر کنند.

امنیت و حریم خصوصى

  • مؤلفین میتوانند آثار خود را بصورت ناشناس منتشر کنند. اگر مؤلف یک اثر خود تمایل به معرفى خود نداشته باشد، هیچ کسى نمیتواند هویت آنها را تشخیص دهد. همچنین، تمامى محتواى تولید شده در دیسنت رمزگذارى شده مى باشند و تنها براى کسانى قابل دسترس مى باشد که مؤلف اثر مشخص مى نماید.

توصیه هاى سازنده

  • مخاطبین میتوانند پیشنهادات و نقدهاى سازنده خود را مؤلفین ارائه دهند تا کیفیت محتواى خود را بهبود بخشند. این نظرات و پیشنهادات در شبکه بلاکچین ماندگار خواهد شد و در طول زمان به یک پیشینه و اعتبار براى مؤلف تبدیل خواهد شد.

۶چه کسى میتواند از DECENT استفاده کند و چرا؟

 

  •  مؤلفین و تولیدکنندگان کتاب، وبلاگ، پادکست و ویدئو

حذف شخص ثالث، حذف سانسور، حذف هزینه ناشر

در دیسنت هیچ شخص ثالثى وجود ندارد که مؤلف مجبور باشد براى انتشار اثر خود با آنها وارد معامله شود. دیسنت با پشتیبانى از مؤلف سعى میکند که اثر خلق شده را در دسترس مخاطب درست قرار دهد. در دیسنت قیمت گذارى بر روى اثر کاملا به مؤلف اثر بستگى دارد که میتواند رایگان باشد یا مبلغى را براى آن درنظر بگیرد. در حالى که دیسنت زیرساختار مناسب براى انتشار آثار افراد را فراهم میکند، هیچ سود یا درصدى از درآمد مؤلف را نمیگیرد.

  • حامیان آزادى بیان

حذف سانسور،حذف وپاک کردن آثار غیرممکن است.

افراد میتوانند در دیسنت DECENT کاملا ناشناس باقى بمانند و در عین حال از حمایت طرفداران خود برخوردار باشند. با استفاده از انتقال داده بصورت همتا به همتا(p2p) امکان فیلتر کردن محتوا از بین میرود، چرا که محتواى تولید شده فقط بر روى یک سرور ذخیره نمیگردد بلکه در سراسر شبکه منتشر و ذخیره شده است. این بدان معناست که در عمل هیچ نهاد یا قدرتى نمیتواند مطلب منتشر شده را سانسور کند. اگر یک شخصى که مطالب شما را منتشر میکند(seeding) سیستم خود را خاموش کند خللى در انتشار مطالب شما ایجاد نخواهد شد چرا که افراد دیگرى در شبکه هستند که محتواى تولیى شما را دارند و منتشر میکنند. علاوه بر اینها، حتى خود منتشر کننده گان(seeders) هم نمیدانند که کدام مطالب را در شبکه منتشر میکنند، درنتیجه نمیتوان مشخص کرد یک محتواى خاص از طریق کدام seeders در حال نشر میباشد و بر همین اساس سانسور یا متوقف کردن محتواى تولید شده غیر ممکن مى باشد. با توجه به بهره بردارى از تکنولوژى بلاکچین عملا تغییر، سانسور و یا حذف محتواى منتشر شده غیر ممکن است حتى براى خود مؤلف اثر.

  •  سرمایه گذاران

کسب درآمد کنید، از انتشار داده هاى غیر متمرکز حمایت نمایید._

دیسنت توسط یک نهاد غیر انتفایى (non-profit) در حال توسعه میباشد در نتیجه نمیتوان بصورت مستقیم در کمپانى سرمایه گذارى کرد. بهترین راه براى سرمایه گذارى در دیسنت شرکت در پیش فروش سهام(سکه) دیسنت میباشد، این سهام داخلى دیسنت میباشد و با افزایش تقاضا ارزش آن نیز رو به افزایش خواهد بود. باید دقت کرد که دیسنت یک فقط ارز دیجیتالى مانند سایر ارزها نیست بلکه یک راه نوین براى انتشار محتواى دیجیتالى در سراسر اینترنت میباشد.

  •  استخراج کنندگان ارزهاى دیجیتالى(miners) و مراکز داده

کسب درآمد، استفاده مفید از سخت افزار، حمایت از آزادى بیان

اگر شما یک پایگاه داده یا استخراج ارز دارید میتوانید دیسنت DCT را استخراج کنید. همانطور که بسیارى از افراد میدانند که اگر در ابتداى کار بیتکوین اقدام به استخراج کرده بودند میتوانستند درآمد خوبى را از بابت استخراج دریافت نمایند. علاوه بر استفاده از امکان اولین بودن در استخراج میتوانید از اولینهایى باشید که به انتشار غیرمتمرکز محتواى دیجیتالى در سراسر اینترنت کمک کرده اند.

  • سازندگان اپلیکیشنها

ترافیک سنگین بر روى وبسایت یا اَپ اندروید/ios شما، سیستمى بر پایه بلاکچین، پلتفرمى اپن سورس

طراحان و برنامه نویسان اپلیکیشنها میتوانند با استفاده از پروتکل دیسنت اقدام به تولید و ساخت اپ یا وبسایتهاى محتوا گراى سنتى براى خود یا مشتریانشان بکنند. به عنوان یک برنامه نویس شما میتوانید موارد جدیدى براى استفاده و سرویس دهى پیدا کنید که با استفاده از امکان پرداخت و تراکنش مالى دیسنت میتوانید براى اپ خود از مخاطبین مبلغى را دریافت نمایید یا برنامه ها را کاملا رایگان در اختیار دیگران قرار دهید.

دیسنت با استفاده ازبلاکچین،  ثبات و شفافیت در شبکه را ارائه میدهد، نگهدارى از ستون اصلى شبکه، داده ها، متا دیتا، توصیه ها، پهناى باند و غیره، همه و همه به شما بستگى دارد که در نهایت انتخاب مینمایید چگونه به جلو حرکت کنید. تمامى کدها اپن سورس میباشد و شما میتوانید آنها را آنگونه که نیاز دارید تغییر دهید.

  • موسسه هاى انتشاراتى، وبسایتهاى رسانه اى

هزینه هاى پایین، عدم نیاز به مدیریت داده ها، زیرساختار مناسب، شفافیت در شبکه، عدم نیاز به پهناى باند بالا.

شما به عنوان یک موسسه انتشاراتى آنلاین میتوانید از DECENT به عنوان یک PaaS استفاده کنید. PaaS مخفف (Platform as a Service)

ذخیره محتوا، توزیع و انتشار  محتوا و همچنین تراکنشهاى مالى شما در شبکه ذخیره خواهد شد و پلتفرم دیسنت از آنها نگهدارى خواهد کرد. تمامى این امور با استفاده ازتکنولوژى بلاکچین میسر شده است. تنها کارى که باید انجام دهید تنظیمات اپ یا وبسایت خود بر روى دیسنت است.

  • ارائه دهندگان سرویس مراکز داده ها

هزینه هاى پایین، شفافیت بالا

میتوان از دیسنت به عنوان یک Paai یا Platform as a Infrastructur استفاده کرد و آن را جایگزین پایگاه داده مورد نیاز خود یا مشتریانتان بکنید. این یک راه حل شفاف و غیر متمرکز است و اطلاعات کدگذارى شده نه در یک سرور بلکه در سراسر اینترنت ذخیره و نگهدارى میشوند و میتوانند بصورت رایگان یا پولى (بسته به نظر مؤلف) در اختیار دیگران قرار بگیرند.

٧– دیسنت DECENT: اطلاعات تکنیکى

دیسنت یک اپلیکیشن غیر متمرکز نوع I مستقل (Dapp) میباشد که امکان انتشار و توزیع هر نوع محتواى دیجیتالى را در فضاى اینترنت میدهد. دیسنت شبکه بلاکچین مخصوص به خود را داراست که تمامى تراکنشها و اطلاعات بروى شبکه را ذخیره میکند و آغاز این کار از ابتداى شروع به کار دیسنت خواهد بود.

دیسنت داراى ٣ نقش کاربردى میباشد:

  • مؤلف: خالق محتوا، نویسنده، فیلم ساز، عکاس و غیره
  • مخاطبین محتوا: خوانندگان، شنوندگان، بینندگان
  • ناشران: استخراج کنندگان(miners)

دیسنت decent

مؤلف اثر خود را تولید و در شبکه آپلود میکند. ناشران(miners) به عنوان عنصرى کلیدى نقش نگهدارنده شبکه و اطلاعات را ایفا میکنندبراى ایجاد انگیزه و تشویق استخراج کنندگان، شبکه دیسنت بابت استخراج این ماینرها به آنان پاداش پرداخت میکند، همانند شبکه بیت کوین.

دیسنت سعى دارد با استفاده از مکانیزماثبات سهام” (Proof of Stake) به یک اجماع نودهاى (node)مختلف در شبکه دست پیدا کند.

٨گام بعدى

  • DECENT یک پروژه ناسودبَر (non-profit) میباشد که توسط بنیاد دیسنت حمایت میشود و این بنیاد هرگز سود مالى از این پروژه نخواهد برد. نقش اصلى این شبکه تولید سهام دیجیتالى، نگهدارى سهام توسعه دهندگان، مدیریت پرداخت پاداشها و تعیین جهت دیسنت میباشد. برنامه هاى آتى توسعه دیسنت از طریق پیش فروش نرم افزارى این شبکه در سپتامبر ٢٠١۶ تامین خواهد شد. براى کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پیش فروش به لینک زیر مراجعه نمایید.

Link

 

٩در پایان

امروزه به راحتى میتوان دید که رسانه ها و نحوه توزیع محتواى دیجیتالى، در انحصار چند جانبه(oligopolies) عده کمى از افراد و سازمانها است. پایگاههاى نشر و توزیع متمرکز شده داده هاى دیجیتالى هزینه ها و کارمزدهاى غیر ضروریى را از مؤلفین و مخاطبین آنها دریافت میکنند.

دیسنت DECENT با استفاده از تکنولوژى بلاکچین و اپن سورس بودن برنامه خود یک راه حل مناسب و کاملا رایگان را به جهانیان معرفى کرده است.

***این متن برگردان معرفی پروژه دیسنت از انگلیسی به فارسی میباشد. وبسایت کوین ایران در قبال اهداف و تعهدات این پروژه مسولیتی ندارد.

https://coiniran.com/?p=3011
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
6 سال قبل

سلام
استخرش معرف میکنید و حسابی که بهش دریافتش کرد
فقد نمیشه بگید این هست یک مطلب کامل + نرمفزار استخراج+همه چیزی لازم بزار ید

دکمه بازگشت به بالا
1
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x