پروژه‌ها

مصاحبه با مدیر یک سرویس تبدیل دیجی ارزها: ناگفته ها و چالش ها

کوین ایران در راستای ارتقای سطح دانش کاربران و اطلاعات عمومی ایشان، مصاحبه ای خودمانی را با یکی از تبادل کننده گان دیجی ارزها ترتیب داده و از ایشان درخصوص نحوه راه اندازی یک سایت تبادل ارزهای کریپتو، سوالاتی پرسیده است. شاید برای همه ما این سوال باشد که چطور می توانیم یک سرویس تبدیل دیجی ارزها را راه اندازی کنیم و یا در پشت صحنه این سایت ها چه می گذرد. صاحبان این سایت ها چقدر درآمد دارند و چالش های آن ها چیست؟ ما تلاش کردیم تا تمامی این سوالات را با یکی از صاحبان این نوع خدمات، در میان بگذاریم.

ممنون که دعوت کوین ایران را پذیرفتید. با توجه به تجربه ای که در راه اندازی سایت های تبادل کریپتو دارید، برای ما و کاربرانمان همیشه سوال هایی در این خصوص وجود داشته است که بسیاری از آن ها تا کنون بدون پاسخ مانده است. خوشحال می شویم اگر پاسخ آن ها را دریافت کنیم. تا به این ترتیب، هم کاربران از نحوه کارکرد این نوع سرویس ها آشنا شوند و هم نگرانی های آن ها درخصوص دریافت و پرداخت ها برطرف شود.

برای شروع، بفرمایید که اولین قدم برای ساخت یک چنین پلتفرمی، چیست؟

در ابتدا باید نرم افزار از پیش نوشته شده ای تهیه شود. تهیه این نرم افزار حدود ۳۰۰۰ دلار هزینه دارد. این نرم افزار قادر است تا ارزهای دیجیتال از جمله وب مانی، پرفت مانی و بیت کوین را به صورت کاملا خودکار به یکدیگر تبدیل کند. همین طور این امکان برای تبدیل دیجی ارزها و یا کریپتو کارنسی ها وجود دارد.

اشاره کردید که می توانید سرویس تبدیل دیجی ارزها به یکدیگر را نیز ارائه دهید.

بلی؛ این امکان می تواند به پلتفرم اضافه شود. در اینصورت احتمالا ما اولین سایتی خواهیم بود که چنین سرویسی را در ایران به کاربران ارائه می کند.

بعد از خرید و تنظیم پلتفرم، حال پیش نیاز بعدی راه اندازی این سرویس چیست؟

استقبال کاربران از این سرویس می تواند یکی از نکات کلیدی باشد. منابع دست اول و یا تامین کننده گان دست اول نیز یکی از پیش نیاز های مهم برای راه اندازی چنین سرویسی است. زیرا در این صورت شما می توانید خودتان قیمت ها را با توجه به روند بازار، تنظیم کنید. در غیر این صورت، این دیگران هستند که قیمت ها را به شما دیکته می کنند.

مورد دیگر پشتیبانی و پاسخ گویی به مشتریان است. به نظر من یک سایت موفق باید همیشه آمادگی پاسخگویی بوده و همیشه یک پشتیبان آنلاین در سایت حضور داشته باشد. تجربه نشان داده که چنین امکانی باعث استقبال کاربران بوده و درصورتی که پاسخ سوال های خود را به درستی از پشتیبان دریافت کنند؛ در نهایت مشتری سایت می شوند.

یک کاربر برای استفاده از خدمات این نوع سایت ها باید احراز هویت شود؛ دلیل این کار چیست؟ و شما چه اقداماتی را در این راستا انجام می دهید؟

ما از مشتریان خود می خواهیم که عکس کارت ملی و کارت بانکی خود را برای ما ارسال کند. این عکس ها باید با کیفیت بوده و در هنگام عکس برداری، لوگوی سایت ما در پس زمینه قرار گیرد. حتی این روش با این که مقداری سخت گیرانه است، اما گاهی برای ما نیز مشکلاتی به وجود آمده است. به عنوان مثال، هستند کسانی که با شماره کارت هایی که از سایت های فیشینگ بدست آورده اند، اقدام به خرید از سایت ما کرده اند. در کل، ایجاد یک چنین بروکراسی تنها یک دلیل دارد و آن جلوگیری از خرید با استفاده از کارت های دزدی است. بعضا پیش آمده که پلیس فتا با ما تماس گرفته و اطلاعات مشتری خاصی را جویا شده است. دراین صورت ما باید قادر باشیم تا اطلاعات آن مشتری را برای ایشان مهیا کنیم.

آیا شما برای سایت خود نماد الکترونیک تهیه کرده اید؟

در حال حاضر فعلا دریافت نماد منوط به دریافت مجوز از بانک مرکزی است. تا کنون هیچ کدام از سایتهای سرویس تبدیل دیجی ارزها به صورت مستقیم قادر به دریافت نماد نبوده اند. معمولا ایشان نماد را برای سایت های دیگر خود، نظیر سایت های فروش کارت های بازی، دریافت می کرده و برای قسمت تبدیل دیجی ارز خود، نماد ندارند. ضمنا هم اکنون استفاده از کلمات کلیدی وب مانی، پرفک مانی و بیت کوین؛ با دستور مقامات قضایی باید از سایت ها حذف شود. در غیر این صورت، نماد باطل خواهد شد. هم اکنون فقط سایت هایی دارای نماد هستند که اقدام به فروش گیفت کارت ها می کنند. فعلا قانون مشخصی برای خرید و فروش دیجی ارزها وجود ندارد و ممنوعیت این کار نیز باعث به وجود آمدن بازار سیاه و فعالیت های غیر قانونی می شود.

وب سایت های تبدیل داخلی چه امکانی را ندارند که باید داشته باشند؟

اگر بانک های ایرانی قادر به ارائه API بودند؛ آن وقت خرید دیجی ارزها نیز به صورت کاملا خودکار انجام می شد. به عنوان مثال، شما بلافاصله بعد از فروش بیت کوین به ما، مبلغ آن را درحساب خود دریافت می کردید. هم اکنون این کار به صورت دستی انجام میشود. خرید دیجی ارزها از ما، اما به صورت خودکار است.

از طرفی ارائه سرویس تبادل از طریق تلگرام نیز می تواند مفید باشد. اشتیاق برای خرید دیجی ارزها با استفاده از موبایل، بسیار بالا است. اما راه اندازی این سرویس بسیار وقت گیر و هزینه بر است.

آیا تبادل کننده ها پول پارو می کنند؟

بلی. اما اگر منبع دست اول و خوب وجود داشته باشد. هم اکنون بسیاری از سایت های تبادل دیگر، مستقیم از سایت ما خرید می کنند. از طرفی صرفا ارائه قیمت مهم نیست، بلکه موجودی مهم است. سایت های دیگر بعضا بدون داشتن موجودی، بازار را با ارائه قیمت های پایین و غیر واقعی، خراب می کنند. گاهی، برخی زیر فروشی می کنند و قیمت را پایین تر از ارزش واقعی اعلام می کنند. چند وقت پیش، یک نفر مقدار زیادی پرفکت مانی را با قیمت پایین در بازار پخش کرد. خیلی ها هم آن را تبدیل به بیت کوین کردند. عاقبت این کار این است که بعد از تمام شدن موجودی ها؛ دیگر نمی توان مشتری را قانع کرد که قیمت اصلی بالاتر از آن چیزی است که تا کنون تهیه می کرده است. این دسته اتفاقات می تواند بازار را تا چندین روز آشفته کند.

گاهی هم در ساعات اولیه صبح، تعدادی از همکاران قیمت یک دیجی ارز مشخص را جویا می شوند. دلیل هم این است که یک مشتری از تمام آن ها استعلام قیمت کرده است و تمامی آن ها به ما مراجعه کرده اند. در این صورت است که بین همکاران ما رقابت ایجاد شده و گاهی آن ها به خاطر حفظ مشتری؛ تبادل را عملا بدون سود و با قیمت پایین انجام می دهند. در این حالت نیز بازار به هم ریخته و قیمت ها غیر واقعی می شوند. متاسفانه تعداد این اتفاقات رو به افزایش است. یکی از دلایل هم این است که اکثر همکارهای جدید، از مشتریان قدیمی ما هستند.

گاهی قیمت های پایین ما که البته واقعی است، باعث درد سر ما می شود. چون با این کار بازار خرده فروش ها خراب شده و حاشیه سودشان پایین می آید. بعضا کم لطفی می شود و اهانت هایی را به ما روانه می کنند.

در مواردی کاربران به ما می گویند که مبالغ فروش خود را بعضا با تاخیر یک هفته ای دریافت کرده اند. دلیل این امر چیست؟

گاهی اتهاماتی به تبادل کننده ها زده می شود که البته قابل تامل است. برخی از همکاران ما، دیجی ارزها را از کاربران دریافت می کنند و فقط درصورت فروش آن ها به غیر؛ مبالغ فروش را به حساب کاربران واریز می کنند. این فرایند ممکن است تا چندین روز به طول بیانجامد و کاربران را به شدت ناراضی کرده است. پس لزوما پیشنهاد قیمت خرید بالاتر، همیشه بهتر نیست.

تفاوت های تبادل کننده های کریپتو با صرافی های عادی در چیست؟

درحقیقت فرق اساسی وجود ندارد.

پس چرا بانک مرکزی به صرافی های مجازی، مخصوصا آن هایی که در حوزه سرویس تبدیل دیجی ارزها فعالیت دارند؛ مجوز نمی دهد؟

دلیل اصلی این است که بانک مرکزی این ارزها را به رسمیت نمی شناسد. نظر من این است که این نوع ارز برای دور زدن سیستم بانکی ایجاد شده و یا برای کسانی مناسب است که مستقیما نمی توانند درگاه پرداخت با ارزهای رسمی داشته باشند. به عنوان مثال، بسیاری از سایت های کازینو نمی توانند درگاه دریافت دلار یا ریال داشته باشند. پس به سمت استفاده از این نوع ارزها می روند. از طرفی برای دریافت محصول و یا خدمات خارجی، برای ایرانیان راحت تر است تا پرداخت های خود را با دیجی ارز ها و یا حتی وب مانی انجام دهد؛ این درحالی است که امکان استفاده از شبکه ویزا و مستر برای آن ها وجود ندارد.

حالا اگر به بیت کوین به عنوان یک کالا نگاه کنیم، چرا مجوز رسمی خرید و فروش آن صادر نمی شود؟ فروش بیت کوین با مجوز و یا بدون مجوز قابل انجام است. اگر سایت ها مجوز وجود داشته باشند؛ کاربران می توانند با اطمینان بیشتری خرید کنند، اینطور نیست؟

کاربرها متوجه هستند که هیچ سایتی در ایران نمی تواند مجوز فروش بیت کوین را داشته باشد؛ لذا اعتماد آن ها را می شود از راه هایی که گفتم، جلب کرد. از طرفی، مثلا برای فروش وب مانی این سوال پیش می آید که چطور می توانیم به این اطمینان برسیم که سایت شما در قبال دریافت ریال، وب مانی را به حساب ما واریز می کند؟ که البته در این خصوص، ما کاربر را به سایت خود وب مانی راهنمایی کرده تا خود Personal ID ما و یا Business Level را مشاهده کند.

Personal ID وب مانی چیست؟

یعنی من به صورت حضوری به دفتر وب مانی مراجعه کرده و به سوال های آن ها پاسخ داده و فرم های مربوطه را پر کرده ام. آن ها هم بعد از طی مراحلی، به من مجوز داده اند.

حالا این جا Business Level چه تاثیری در اعتماد دارد؟

تقریبا هر کسی می تواند Personal ID داشته باشد. اما رتبه Business Level هرچه بیشتر باشد، اعتماد کاربران به سایت بیشتر است. به عنوان مثال Business Level باید بیش از ۴۰۰ باشد. درحقیقت هرچه Business Level بالاتر باشد، نشان گر این موضوع است که اکانت اشاره شده تراکنش های بیشتری داشته و به طور کلی، پول بیشتری با آن جابجا شده است. هم اکنونBusiness Level ما بالای ۱۰۰۰ قرار دارد. درمورد پرفکت مانی هم همین امر صدق می کند. اما درخصوص بیت کوین، همچین قابلیتی وجود نداشته و فقط بحث اعتماد کاربران است.

متشکرم که وقت خودتون رو در اختیار ما قرار دادید و ما هم امیدواریم که توانسته باشیم به قسمتی از سوالات کاربران در این موضوع، پاسخ داده باشیم.

نظرات و پیشنهادات خودتان را درباره سرویس تبدیل دیجی ارزها با ما درمیان بگذارید.

Image Via TheMerkle

https://coiniran.com/?p=4084
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید حقیر
حمید حقیر
6 سال قبل

ممنون مصاحبه خیلی مختصر بود در این زمینه جای هست که مشاوره کرفت

دکمه بازگشت به بالا
1
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x