ایستگاه خبر

مخالفت با Segwit برای سود بیشتر از طریق ASICBOOST

در پستی در لیست ایمیلی توسعه دهندگان بیتکوین، Greg Maxwell که از کمک کنندگان به Bitcoin Core و مدیر بخش فناوری Blockstream است گفته که یکی از تولید کنندگان سخت افزار استخراج بیتکوین که نامی از آن نبرده است، در حال استفاده از نقصی در پیاده سازی گواه اثبات کار است تا بتواند کارایی استخراج کنندگان خود را تا ۳۰درصد افزایش دهد.

این موضوع می تواند توضیح دهد که چرا برخی از استخراج کنندگان با پروتکل Segwit که توسط تیم توسعه دهنده Bitcoin Core پیشنهاد شده مخالف هستند. بسیاری  بر این باورند که این تولید کننده سخت افزار همان Bitmain است.

ASICBOOST

ASICBOOST یک فناوری ثبت شده است که توسط CTO قبلی CoinTerra آقای Timo Hanke و دانشمند ارشد RSK آقای Sergio Damian Lerner توسعه یافته است. این فناوری از چیزی که Maxwell از آن با “آسیب پذیری” در سیستم گواه اثبات کار بیتکوین یاد می کند بهره می برد و از چیزی استفاده می کند که مخترعان ASICBOOST آن را “یک راه مبتکرانه برای پردازش کارها” تعریف می کنند. با ASICBOOST، کارآمدی تراشه های استخراج ASIC می تواند تا سی درصد افزایش یابد.

Maxwell می نویسد که یک دستگاه استخراج ASIC از یکی از شرکت های بزرگ سازنده سخت افزار استخراج، مهندسی معکوس شده و مشخص شده که بصورت مخفیانه از قابلیت های ASICBOOST استفاده می کند. این موضوع می تواند برای گروهی که ۵۰درصد از قدرت hashrate شبکه را در اختیار دارند باعث افزایش درآمد تا ۱۰۰میلیون دلار در سال بشود.

علاوه بر این سود بسیار زیاد، تکنیک ASICBOOST می تواند باعث اثرات مخربی در اکوسیستم استخراج بیتکوین بشود. او در ادامه توضیح می دهد:« این امر می تواند به شدت بر روی مرکزیت و متمرکر شدن تاثیرگذار باشد چرا که باعث می شود استخراج برای سایر مشارکت کنندگان کم سود بشود. همچنین درآمد حاصله از این بهینه سازیِ مخفیانه می تواند در راه تحریف اکوسیستم بیتکوین جهت حفظ این مزیت استفاده شود.»

Bitman

Maxwell در ایمیل خود به اسم این تولیدکننده سخت افزار اشاره ای نکرده، اما یک منبع معتبر تایید کرده است که Bitmain همان شرکت مزبور است. البته با وجود تعداد انگشت شماری از تولیدکنندگان ASIC در بازار، حدس زدن آن هم کار سختی نیست.

مهمترین نکته این است که ASICBOOST با Segwit سازگار نیست. طبق گفته Maxwell، روش مخفیانه ی استخراج با استفاده از ASICBOOST در صورت فعال شدنِ Segwit در شبکه بیتکوین، دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

طی شش ماه گذشته Bitmain یکی از معدود مخالفان سرسخت Segwit در شبکه بیتکوین بوده است.

Maxwell می نویسد:« این ناسازگاری می توانست رفتار غیر قابل توجیه برخی از گروه ها در اکوسیستم استخراج را توضیح دهد.»

استفاده از ASICBOOST می تواند این موضوع را نیز توجیه کند که چرا استخر استخراج Bitman یعنی AntPool، طی ماه فوریه بلاک هایی ۱۰۰کیلوبایت کوچتر از سایر استخرهای دیگر استخراج کرده بود.

یک منبع که با این موضوع آشنایی دارد و نامش ذکر نشده گفته که اجرای این تکنیک، زمانی که بلاک های خالی یا نیمه خالی استخراج شوند آسان تر می شود.

علاوه بر این، Maxwell در متن خود مدعی شده که تنها راه پیاده سازی مخفیانه ASICBOOST استفاده از روش های افزایش اندازه بلاک می باشد و اگر به هر روش دیگری ظرفیت بلاک ها تغییر کند، این امکان میسر نخواهد بود. اخیرا Jihan Wu در توییتی پشتیبانی خود را از افزایش اندازه بلاک که دقیقا مربوط به همین روش مخفیانه است اعلام داشته است. همچنین عضو سابق BTCC COO آقای Samson Mow گفته است که Bitmain بر روی پروپوزال افزایش اندازه بلاک ها سرمایه گذاری نیز کرده است. که البته آقای Wu این موضوع را رد کرده است.

Jihan Wu به CCN می گوید:« Bitmain از ASICBOOST تنها در تست نت استفاده کرده و هرگز از آن در شبکه اصلی استفاده نکرده است. ما همچنین بر این باوریم که کسانی که ما را متهم به استفاده از ASICBOOST بصورت مخفیانه می کنند باید شواهد لازم را نشان دهند. ASICBOOST پیاده سازی شده است و البته بصورت عمومی مورد استفاده قرار نگرفته است و این بدان معنا نیست که از آن در راه های عجیب مخفیانه ای استفاده شده باشد.»

راه حل ها

قبلا در مورد ASICBOOST در گروه ایمیلی توسعه دهندگان بیتکوین بحث شده بود. با توجه به اینکه پتنت ها در محدوده ایالت معتبر هستند، برخی از توسعه دهندگان بیتکوین مثل توسعه دهنده Bitcoin Core آقای Peter Todd نگران هستند که این موضوع باعث انحراف رقابت به سمت روش های غیر مرسوم در بازار بشود. هرچند برخی دیگر بر این باورند که بهینه سازی در سخت افزار نباید با تغییر پروتکل مورد سرزنش واقع شود و در این نقطه بود که به هیچ توافقی بر روی یک راه حل مشخص نرسیدند.

Maxwell دو راه حل را برای جواب به حداقل این استفاده ی مخفیانه پیشنهاد می کند. اول، فعالسازی Segwit با فعالسازی پرچم: استخراج کنندگان می توانند “مجبور” به ارسال سیگنال پشتیبانی از Segwit شوند و این کار از طریق UASF یا همان سافت فورک فعال شده توسط کاربر که در یک نقطه زمانی مشخص شروع می شود انجام شود. گزینه دوم که از آن با تعهد WTXID یاد می شود؛ که باعث می شود روش مخفیانه ASICBOOST حتی بدون فعالسازی Segwit غیر ممکن شود.




دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source via bitcoinmagazine , cryptocoinsnews

Image via bitcoinmagazine

https://coiniran.com/?p=5350
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x