آموزش تحلیل بازار و نمودارمقالات بیت کوین

چرا شاخص ارزش بازار بیتکوین فریبنده است؟

در حالی که بحث مقیاس‌پذیری بیت کوین سال‌هاست که در جریان است، اخیرا بسیاری از افراد حدس و گمان‌هایی در رابطه با اینکه به زودی بیتکوین برتری خود را بعنوان بزرگترین کوین از دست خواهد داد زده اند و می گویند که ارزهای دیگری جای آن را خواهند گرفت. در این مقاله می خواهم نشان دهم که شاخص ارزش بازار بیتکوین (Market cap) ذاتا فریبنده است و چرا واقعا با این وجود که بحرانی وجود ندارد بسیاری سعی بر این دارند که ما وجود بحران را بپذیریم.

پیشنهاد مطالعه: مارکت کپ چیست؟ (Market Capitalization) ارزش بازار ارزهای دیجیتال

بحث

شاخص سلطه بر بازار یا سرمایه بازار بیتکوین طی چندین سال نشان از آن دارد که تا چه حد اقتصاد دیجی ارزها به بیتکوین بستگی دارد. اخیرا ارزش بازار بیتکوین کاهش یافته که بسیاری آن را ناشی از بحث های درون جامعه ای مربوط به مقیاس پذیری، سگویت، BU و حواشی آن می دانند.

این بحث ها بدین صورت است که می گویند بیتکوین به دلیل کارمزدهای بالا دیگر کاربردی نیست و به همین خاطر بسیاری از مردم به سراغ جایگزین هایی برای بیتکوین می روند. ارزش و سرمایه از بیتکوین خارج می شود و به سمت سایر ارزها می رود که این موضوع را می توان به وضوح در کمبود سرمایه بیتکوین دید. اگر وضعیت کنونی ادامه پیدا کند، اررزهای دیگری مثل اتریوم جای بیتکوین را خواهند گرفت.

پیشنهاد مطالعه: کارمزد انتقال بیت کوین چقدر است؟ نحوه محاسبه کارمزد تراکنش‌ها در بلاک چین

کاربران می خواهند با بیتکوین کاری را انجام دهند و چون نمی توانند، به سراغ ارز دیگری می روند تا بتوانند آن کار را انجام دهند. این کاری که کاربران می خواهند انجام دهند می تواند خرید قهوه، تولید قرارد هوشمند، داشتن تراکنش های خصوصی تر و موارد دیگری باشد که به ظاهر ارزهای دیگر در آن ها بهتر از بیتکوین عمل می کنند.

تکذیب

دلیل این بحث ها قابل فهم است. مردم از بحث مقیاس پذیری ناامید شده اند، آنها به مناقشه و بحث علاقه ای ندارند و ترجیح می دهند که پیش بروند. اما بیاید به شواهد واقعی نگاهی بیاندازیم.

اول: اینکه بگوییم بیتکوین بدلیل بالا بودن کارمزد دیگر کاربردی و به درد بخور نیست مثل این است که بگوییم هیچ کس بخاطر اینکه “آن” رستوران شلوغ است دیگر به آنجا نمی رود. بیتکوین بسیار کاربردی ست و به همین خاطر است که مردم حاضرند بطور متوسط ۳۱۹۰ تومان (در زمان نوشتن این مقاله) کارمزد پرداخت کنند تا بتوانند از آن استفاده کنند.

این واقعیت که برخی از مردم تمایلی به پرداخت هزینه بالا ندارند به این معنی نیست که همه بیتکوین را ترک خواهند کرد. برخی ممکن است بروند، ولی بازار کارمزد بازاری است که خود را اصلاح می کند. اگر به اندازه کافی مردم از شبکه بیتکوین به دیجی ارزهای دیگز بروند، کارمزدها کاهش پیدا خواهد کرد و باعث جذاب تر شدن تراکنش ها می شود.

دوم: این استدلال که ارزش و سرمایه در حال خارج شدن از بیتکوین و رفتن به سمت سایر ارزها است در صورتی می توانست درست باشد که بیتکوین نزدیک به بالاترین مقدار خود در تاریخ نباشد. بالا رفتن قیمت به این معناست که تقاضای سالمی برای بیتکوین وجود دارد که از میزان موجودی فعلی هم جلو زده است. تنها دلیلی که شکایت هایی وجود دارد این است که بیتکوین به سرعتِ سایر ارزها بالا نمی رود، اما با وجود بیش از ۵۰۰ آلتکوین این موضوع می تواند برای برخی از کوین ها صادق باشد. مثل این می ماند؛ در حالی که قیمت سهام شرکت تویوتا رو به افزایش است بگوییم سرمایه در حال خارج شدن از آن است؛ چرا که سرعت افزایش قیمت سهام پژو بیشتر است. تقاضا برای بیتکوین در سال گذشته بسیار افزایش یافته و نادیده گرفتن این موضوع و مشاجره بر سر آن بخاطر اینکه سرعت رشدش در مقایسه با سایر کوین ها، که جوان تر و بی ثبات تر هستند، کمتر است مضحک به نظر می رسد.

سوم: مدرکی دال بر اینکه کاربران برای استفاده از مزایای کوین های دیگر در حال رفتن به سمت آن ها هستند وجود ندارد. چه تعداد از کاربران هستند که اتریوم می خرند تا سوخت لازم برای اجرای یک قرار داد هوشمند را داشته باشند در مقابلِ تعداد کاربرانی که حتی نمی دانند چگونه از یک کیف پول استفاده کنند و فقط برای سود آن را میخرند؟ چه تعداد از کاربران از ویژگی حریم خصوصی Zcash استفاده می کنند؟ (جواب: تعداد نه چندان زیادی)، لایتکوین اخیرا با سگویت و Lightning Network مواجه بود، چه تعداد از مردم حتی سعی در استفاده از آن کرده اند در مقابلِ کسانی که با پیش بینی افراد دیگری که از آن استفاده می کنند خرید می کنند؟ اکثریت تقاضاها برای این کوین ها تفکری است که مربوط به استفاده آن ها در آینده است و تعداد بسیار کمی مربوط به مصرف کنونی است.

تنها مورد استفاده ای که در حال حاضر برای اغلب آنها می توان از آن نام برد ایجاد تراکنش های کوچک است. شاید اندکی سرمایه یا ارزش به سایر ارزها بدلیل کمتر بودن کارمزدشان منتقل شده باشد. اما همانطور که قبلا هم گفته ام، بزرگترین دلیلی که بیتکوین بخش بزرگی از سرمایه بازار را دارد و به همین خاطر برون ریزی قابل توجهی هم نخواهد داشت این است که بیتکوین محلی برای ذخیره “ارزش” است.

پیشنهاد مطالعه: چرا حجم سرمایه الزاما به معنای نقدینگی بالای یک رمزارز نیست؟

قبرستان آلتکوین

گمانه زنی درباره کاربرد در آینده مدل درستی از سرمایه گذاری است، اما بیایید با توجه به کاربردهای فعلی، گمانه زنی اشتباه نکنیم. پیشبینی و گمانه زنی همیشه با ریسک شکست همراه است و اگر بخواهم بی پرده صحبت کنم باید بگویم که بسیاری از این کوین ها ریسک های زیادی دارند، مخصوصا اگر ویژگی هایشان در بازار جا نیافتد.

Auroracoin در سال ۲۰۱۴ سرمایه بازاری معادل ۱میلیارد دلار داشت

برای مثال Auroracoin در سال ۲۰۱۴ ارزش بازاری معادل ۱میلیارد دلار داشت و بنظر می رسید دیجی ارزی باشد که در ایسلند از آن استفاده شود. اما بعد معلوم شد که ارزش بازار دستکاری شده و تنها مقدار کمی نقدینگی وجود دارد. در نتیجه وقتی افراد بیشتری از این موضوع آگاه شدند این کوین سریعا سرنگون شد.

چرا شاخص ارزش بازار بیتکوین فریبنده است؟

یا Namecoin، در یک مقطع زمانی ارزش بازاری آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بود و این طور تصور میشد که Namecoin مشکل متمرکز بودن دامنه ها را حل کرده است. اما پس از مدتی استقبال از آن تا حدی کم شد که امروزه بیشتر کسانی که در حال خرید فروش آن هستند حتی نمیدانند کاربرد آن چیست.

دستکاری سرمایه بازار

ارزش بازار بسیاری از این آلتکوین ها دستکاری شده است. برای مثال ریپل را در نظر بگیرید. آن ها تمام سکه ها را از قبل استخراج کرده اند. این یعنی تمام ریپل ها آماده هستند و آن ها هر بار مقدار کمی از آن را در بازار توزیع می کنند.

مقدار بسیار زیادی ریپل ذخیره هستند تا میزانی که در دست مردم است و با آن داد و ستد می کنند کم باقی بماند. بسیاری از پروژها و کوین‌های “از پیش استخراج شده” همین کار را می کنند تا نه تنها قیمت، بلکه ارزش بازار را نیز دستکاری کنند.

البته این موضوع جدیدی نیست و در بازار سهام، سهام هایی که این بازی را انجام می دهند به اهداف خوبی برای فروشندگان کوتاه مدت تبدیل می شوند.

اگر این به اندازه کافی گیج کننده نیست، این را هم در نظر بگیرید که بسیاری از این آلتکوین ها در واقع زیرسکه هایی از اتریوم هستند و قسمتی از ارزش بازار ممکن است دوبار حساب شده باشد.

آزمایش فکری

اگر این قسمت آخر کمی گیج کننده بود این آزمایش فکری را در نظر بگیرید.

فرض کنید من فردا کوینی جدید به نام Foolcoin بسازم و کل آن را “از پیش استخراج” کنم (یعنی ۱۰۰میلیون کوین) و تنها ۱۰ کوین را موجود بگذارم. فرض کنید یک کمپین بازاریابی هم راه بیاندازم و مردم را به این کوین علاقمند کنم. حالا من تنها یک کوین را با قیمت ۱۰دلار می فروشم. پس Foolcoin ارزش بازاری  معادل با ۱میلیارد دلار خواهد داشت. کوین بعدی را با قیمت ۱۱دلار برای فروش می گذارم. حالا ارزش بازار Foolcoin به ۱٫۱میلیارد دلار می رسد. اگر به اندازه کافی تقاضا وجود داشته باشد می توانم نهایتا ۸ سکه بعدی را با قیمت ۲۰ دلار بفروشم و ارزش بازار FoolCoin به ۲میلیارد برسد.

پس من توانستم ۲میلیارد دلار به ارزش بازار دیجی ارزها اضافه کنم و ارزش بازار بیتکوین را چند درصدی کاهش دهم. اما آیا واقعا من سرمایه ای از بیتکوین خارج کرده ام؟

نتیجه گیری

چرا شاخص سرمایه بازار بیتکوین, فریبنده ست؟

اول، بیتکوین بسیار سالم است. سالم تر از همیشه، از لحاظ قیمت، سرمایه بازار، استفاده، مقاومت در برابر سانسور و تقریبا تمام مشخصات دیگر. اگر طور دیگری بگوییم یعنی نشانه های بازار را نادیده گرفته ایم.

دوم، سرمایه گذاری های زیادی در بسیاری از آلتکوین ها انجام می شود اما این بدان معنا نیست که مردم آن ها را برای موارد استفاده فعلی استفاده می کنند. در واقع بسیاری از افزایش قیمت ها در آلتکوین ها به نظر می رسد که پیشبینی برای استفاده از امکانات بلاکچین در آینده است نه در حال حاضر.

سوم، سرمایه بازار بسیاری از آلتکوین ها بصورت جدی دستکاری شده است. بسیاری از آن ها علیرغم داشتن ارزش بازار بالا مقدار کمی نقدینگی دارند و پول زیادی در آن ها سرمایه گذاری نشده است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که آن ها با افزایش قیمت خود در حال بیرون کشیدن سرمایه ای از بیتکوین نیستند.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط بهCoiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Images via coinmarketcap.com & Digiarz.com

source: medium

https://coiniran.com/?p=6065
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پارسا
پارسا
6 سال قبل

با تشکر از شما
چند روز قبل یه مقاله به زبان انگلیسی در ارتباط با بیت کوین خوندم
که در آن به نظر فردی که پیش بینی کرده بود که قیمت هر بیت کوین از چند صد دلار به بیش از ۲۰۰۰ دلار خواهد رسید
حالا پیش بینی کرده که قیمت هر بیت کوین تا ده سال آینده با رشد صعودی به بیش از۱۰۰۰۰۰ دلار خواهد رسید

سیامک
سیامک
6 سال قبل

مقاله بدی نبود کمی اغراق توش بود شبیه سناریوهای هندی

بهنام
بهنام
6 سال قبل

بسیار خوب و عالی
من همیشه دنبال میکنم
و به شما خسته نباشید میگم
لطف کنین درمورد ریپل و استلار و التکوینای دیگه زیاد مطلب بنویسین
ممنون ازتون

deepdown
deepdown
6 سال قبل

مقاله خیلی مفیدی بود ممنون

حسین
حسین
6 سال قبل

مقاله جالبی بود.
لطفا درباره اینده ریپل هم بنویسید…

دکمه بازگشت به بالا
5
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x