ایستگاه خبر

سناریوی تقسیم بلاکچین به دو قسمت

اطلاع از آخرین اخبار – تهیه نسخه پشتیبان از کلید خصوصی

در حال حاضر طی دوره ای ۳-۴ماهه، طرح های زیادی برای شبکه بیتکوین وجود خواهد داشت. ما نیز بعضی از اوقات در Bitcoin.com، در مورد  جزییات این مساله به شکل مفصلی بحث می کنیم اما مردم هنوز از اینکه، در صورت دو قسمت شدن بلاکچین چه اتفاقی برای دارندگان بیتکوین خواهد افتاد، سردر گم هستند.

با در نظر داشتن سه ایده مشخص می توان، بیشتر اتفاقات ممکن را پیش بینی کرد. اولین مورد، انشعاب سطحی یا سافت فورک که توسط کاربران صورت می گیرد کهuser activated soft fork، یا به طور خلاصه (UASF) نامیده می شود و یکم آگوست رخ می دهد. دومین مورد، Segwit2x  است که شروع فعالیت آن، از اواسط جولای آغاز شده و تا اکتبر ادامه خواهد داشت و مورد اخیر Bitcoin ABC، یا (UAHF) که احتمالا در آگوست مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با هرکدام از این حالت ها، اتفاقات مختلفی ممکن است رخ دهد اما احتمال جدا شدن زنجیره، بزرگترین خطر در این موضوع است. انشعاب زنجیره به معنی تقسیم شدن زنجیره اصلی به دو زنجیره دیگر است، و این اتفاق زمانی رخ می دهد که هنگام بروزرسانی شدن یا همان upgrade، توافق جمعی صورت نگیرد.

این به آن معنی ست که بخش مشخصی از شبکه ارتباطی بیتکوین، برخلاف برنامه عمل خواهند کرد و قوانین و پروتکل های طرف مقابل را در نظر نخواهد گرفت.

این اتفاق برای اتریوم رخ داده است و در حال حاضر بلاکچین دیگری به نام اتریوم کلاسیک وجود دارد. زنجیره مشابه نجات می یابد، اما اولین و مهمترین نکته ای که هر دارنده بیتکوینی و هر دو طرف زنجیره در صورت نجات، باید از آن مطلع باشد این است که در صورتی که در طول زمان دو تکه شدن بلاکچین، از کلید های خصوصی خود نگهداری به عمل آورید، بعد از این اتفاق، می تواند از توکن های هر دو سوی زنجیره استفاده کند.

احتمال وقوع نوسان زیاد قیمت در طول زمان جدا شدن زنجیره

این مساله نه تنها به معنی دوبرابر شدن ارزش توکن شما نیست، بلکه در صورت عدم قرارگیری توکن شما در زنجیره ای که اثبات کار بیشتری در آن صورت می پذیرد، احتمالا این توکن بی ارزش خواهد شد. قرار گرفتن در زنجیره کوچک تر، با در نظر گرفتن میزان سختی حال حاضر در شبکه، برای استخراج کننده ها مشکل بزرگی خواهد بود و زنجیره حداقل به یک سطح قابل قبولی از پشتیبانی، برای بقا نیاز خواهد داشت. زنجیره جدید یا قدیمی هرکدام شانس طولانی تر شدن نسبت به دیگری را دارند و هر زنجیره میزان مشخصی از قدرت پردازش را در اختیار خواهد گرفت. زمان تقسیم زنجیره، اتفاقاتی مثل نوسان و افزایش قیمت و آشفتگی و سردرگمی به احتمال زیاد، وجود خواهد داشت.

بهترین راه اطمینان از امنیت اموال و دارایی، اطمینان از مالکیت و دسترسی خود بر کلید های خصوصی و اطمینان از داشتن دسترسی کامل به اطلاعات و  گرفتن  نسخه پشتیبان، است. اگر صاحب کلید های این رمز ارز هستید، نیازی نیست کار خاصی انجام دهید و  تنها نیازمند به صبر و  منتظر ماندن جهت روشن شدن وضعیت، خواهید بود.

بخش روشن ماجرا: نگهداری بیتکوین در مراکز داد و ستد باعث تضعیف موقعیت شما خواهد شد

 با قرار دادن بیتکوین خود در صرافی یا نگهداری آن توسط اشخاص واسطه که کلید خصوصی شما را در اختیار خواهند داشت، در خلال یا در پایان این ماجرا، سرنوشت بیتکوین شما وابسته به تصمیم آن ها خواهد بود. مردم زمانی که مسائل را در ارتباط با اتفاقات مربوط به انشعاب زنجیره یاد می گیرند، سوالاتی را در این باره مطرح می کنند. تقریبا به روشنی واضح است که به ناچار تسلیم نحوه کنترل آن ها بر اوضاع خواهید شد. تبادلات و سردرگمی های فراوانی می تواند باعث توقف معاملات شود. در طول این دوره همچنین امکان واریز و برداشت از حساب، در پلتفرم های معاملاتی، بسیار کم خواهد شد. ممکن است برخی از بزرگ ترین سرویس های خدماتی مانند صرافی ها و کارگزاران بیتکوین، آفلاین شده و به این ترتیب دیگر به بیتکوین خود دسترسی نداشته باشید. نکته این است که اگر موجودی خود را نزد آن ها نگه دارید، به ناچار باید طبق قانون و دستورالعمل آن ها رفتار کنید و با این حال ممکن است نتیجه این مساله جالب نباشد.

زمانی را برای امن نمودن کلیدهای خصوصی و نسخه پشتیبان کیف پول خود، اختصاص دهید

مردم در مدت این چند هفته، زمانی را برای کسب اطمینان از  نسخه های پشتیبانی و امکان دسترسی بدون مشکل، به منابع، خواهند داشت. همچنین می توان موجودی را خارج از صرافی نگه داشت. با اینکه نگهداری و کنترل کامل حساب بیتکوین به دست خود اشخاص انتخاب مناسب تری ست، اما بسیاری از مردم  تمایل دارند که کنترل بیتکوین خود را  به اشخاص دیگر بسپارند. صرف نظر از اینکه دو قسمت شدن زنجیره اتفاق بیافتد با نه، دادن اختیار تام به خدمات یا مشاغل دیگر، جهت کنترل حساب بیتکوین همیشه باعث تضعیف موقعیت شما در برابر آنها خواهد شد.

علاوه بر آن، این امکان وجود دارد که مشارکت کنندگان جامعه بیتکوین به یک توافق دست پیدا کنند که در این صورت زنجیره ثابت خواهد ماند. با این حال صرفا برای رعایت جنبه احتیاط، در آخر چند مطلب کوتاه بازگو شده و هر کسی  با رعایت آن از امن بودن کلید خصوصی و نگهداری صحیح نسخه پشتیبان، در چند ماه آینده اطمینان حاصل خواهد کرد.

 نگهداری از کلید خصوصی به شکل امن

– از کیف پول، فایل های مرتبط  با آن و عبارت رمزنگاری شده کیف پول خود، بک آپ بگیرید.

– از به روز بودن نرم افزار یا سیستم عامل کیف پول خود اطمینان حاصل کنید.

– از دسترسی کامل خود به پسورد یا عباراتی که آن را به شما یادآوری می کند، مطمئن شوید و یا آنها را در جایی یادداشت کنید.

– بیتکوین خود را از صرافی ها خارج کرده و به کیف پولی که به صورت کامل در اختیار خودتان است منتقل کنید. سپس مرحله ۱ تا ۳ را مجددا انجام دهید.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source & Image via: news.bitcoin.com

https://coiniran.com/?p=7328
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x