ایستگاه خبر

با توجه به هدف گذاری گوگل و IBM برای کامپیوترهای کوانتومی، آیا بیتکوین در خطر است؟

برای کسانی که با بیتکوین سر و کار دارند دو دلیل عمده وجود دارد که در مورد اینکه کامپیوترها و محاسبات کوانتومی تهدیدی برای فناوری بلاکچین باشد تردید داشته باشند. مردم در رابطه با فناوری های جدید مشکوک، نامطمئن و در هراس هستند. آن ها فکر می کنند که فناوری های جدید باعث به وجود آمدن نوعی از آخرالزمان شده و همه چیز را بهم می ریزد و پیشگویی هایی که می کنند همه از روی عدم آگاهی و اغراق آمیز است.

اول آنکه رمزنگاری بیتکوین به طور کامل نسبت به محاسبات کوانتومی آسیب پذیر نیست. ساتوشی ناکوموتو احتمال می داد که قدرت های کامپیوتری قوی تر، توان آن را داشته باشند که به رمزنگاری نفوذ کنند؛ به همین خاطر بود که وی پروتکلی قوی برای مقاومت در برابر حملات ساخت.

دوم آنکه حتی اگر یک سازمان دولتی یا سازمان های دیگر امکان شکستن بیتکوین را داشته باشند، به احتمال زیاد از این فرصت خود استفاده نخواهند کرد.

محاسبات کوانتومی در مقابل محاسبات سنتی

قبل از شکافتن بیشتر این موضوع، دانستن نحوه کار کامپیوترهای کوانتومی و تفاوت آن ها با ماشین های سنتی اهمیت دارد.

کامپیوترهای کوانتومی از پردازنده هایی ساخته شده اند که حاوی واحدهایی به نام qubit (کیوبیت) که از آن ها با نام quantum bit (بیت های کوانتومی) هم یاد می شود، هستند. این واحدها از مزایای فیزیک کوانتومی که در خارج از قلمرو نیوتون می تواند کار کند استفاده می کنند. به عبارت دیگر، آن ها به قوانینی که بر جهان بصری و چیزهایی که با چشم دیده می شوند محدود نیستند. آن ها با توجه به قوانین درون اتمی رفتار می کنند.

به جای درگیر شدن با عملکردهای باینری “۰” و “۱” برای مدل های معمول “خاموش” و “روشن” و تبدیل داده ها به این دو عدد، کامپیوترهای کوانتومی ۰ و ۱ را ترکیب و غیر قابل تمیز دادن و به هم پیوسته می کنند.

این ویژگی متناقض به کامپیوترهای کوانتومی امکان محاسبات فوق العاده بزرگی را می دهد. برای مثال، جهت درک بهتر تفاوت توانایی محاسباتی بین یک لپتاپ و یک کامپیوتر کوانتومی، به تفاوت های بین یک ارابه ای که توسط اسب کشیده می شود و فضاپیمای Dragon از شرکت Space-X فکر کنید. این قیاس می تواند نشان دهد که چه میزان ماشین های کوانتومی نسبت به کامپیوترهای عهد دایناسور مزیت دارند.

در علم فیزیک کوانتوم به مبحث ترکیب شدن ۰ و ۱ “superposition” یا “چند حالتی” می گویند. برای مثال، این موضوع که نور می تواند هم ذره و هم موج باشد به خوبی شناخته شده است. این پدیده دو گانگی موجی ذره ای نام دارد.

علاوه بر این، ذرات می توانند ادغام شوند. طبق فیزیک کوانتوم، آن ها طی یک خلسه ارتعاشی به هم متصل می شوند. به این رفتار عجیب entanglement گفته می شود و این موضوع در حوزه چیپ های کامپیوتری هم اتفاق میافتد، همانطور که در کل جهان اتفاق میافتد.

زمانی که با کامپیوترهای کوانتومی سر و کار داریم، کنترل این حالات در مقیاس بسیار کوچک با پردازنده های فراسرد دشوار است. به همین دلیل است که کامپیوترهای کوانتومی هنوز برای اینکه بصورت تجاری در دسترس باشند آماده نیستند.

در حال حاضر کامپیوترهای کوانتومی در مراحل اولیه توسعه هستند. آن ها تنها برای برخی پروژه ها یا مقاصد خاص استفاده شده اند و موارد استفاده عملی کمی برای آن ها وجود دارد. هرچند در مقاله ای که در ماه آوریل در Newsweek منتشر شد، نوشته شده که آن ها دیر یا زود اجرایی خواهند شد و از بسیاری از سوپر کامپیوترهای ما قوی تر خواهند بود.

این مقاله می نویسد:« Jerry Chow یکی از اعضای دپارتمان محاسبات کوانتومی IBM می گوید که در نهایت محاسبات کوانتومی می تواند از سریع ترین سوپرکامپیوترهای دنیا و همچنین ترکیب تمام کامپیوترهایی که تا به حال ساخته شده بهتر عمل کند. ما هنوز به آنجا نرسیده ایم، اما محاسبات کوانتومی به نقطه ای خواهد رسید که توان حل مشکلاتی که کامپیوترهای امروزی قادر به حل آن نیستند را داشته باشد. او در ادامه می گوید که IBM می خواهد یک سیستم ۵۰کیوبیتی را تا چند سال دیگر بسازد.

گوگل نیز می خواهد ساخت یک سیستم ۴۹کیوبیتی را تا پایان ۲۰۱۷ به اتمام برساند.»

بیتکوین به طور طبیعی در برابر محاسبات کوانتومی مقاوم است

هرچقدر هم که این کامپیوترها قدرتمند باشند، پروتکل رمزنگاری بیتکوین به احتمال زیاد امن خواهد ماند.

پروتکل زیرساختی بیتکوین یعنی SHA-256، در برابر حملات بسیار مقاوم است؛ آنقدر که احتمالا در برابر یورش خشن ترین کامپیوترهای کوانتومی هم دوام بیاورد. مقاله ای در bitcoinnotbombs.com در رابطه با این موضوع می گوید که SHA-256 به اندازه کافی برای مقابله با حملات قوی است. این مقاله می نویسد:« در بیتکوین کلید عمومی شما در ابتدا عمومی نمی شود. زمانی که شما آدرس بیتکوینی خود را برای کسی می فرستید، این آدرس یک هش از کلید عمومی شماست و نه خود کلید عمومی. تابع هش یک تابع رمزنگاری یکطرفه است که ورودی را گرفته و خروجی هش شده به شما تحویل می دهد. منظور از یکطرفه این است که از خروجی نمیتوان به ورودی رسید.»

این مقاله در ادامه می نویسد:« اگر فردی با یک کامپیوتر کوانتومی بتواند کلید خصوصی را از طریق کلید عمومی بدست بیاورد، نمی تواند کلید عمومی را از آدرس بیتکوینی بدست بیاورد چرا که کلید عمومی از چندین تابع هش یکطرفه عبور کرده است.»

انگیزه دولت ها برای از بین بردن رمزنگاری بیتکوین

یکی دیگر از دلایلی که گفته می شود سازمان ها و ارگان ها به بیتکوین حمله نخواهند کرد کمتر روشن است. ممکن است عجیب و احمقانه بنظر برسد، چرا که شکستن رمزنگاری بیتکوین می تواند به دولت ها جهت حفظ انحصار مالیشان در مقابل رشد سریع و غیرمتمرکز بیتکوین کمک کند. ولی برای این حرف که گفته می شود آن ها بیتکوین را نخواهند شکست دلایل خوبی وجود دارد.

اگر آن ها تصمیم به شکستن پروتکل بگیرند، توانایی های کوانتومی خود را در معرض دید دشمنان خود می گذارند و آن ها نیز به سراغ راهی برای مقابله با این فناوری خواهند رفت. Andreas Antonopoulos فردی حرفه ای در امنیت بیتکوین می گوید:« بیتکوین آخرین چیزی ست که از کامپیوترهای کوانتومی برای آن استفاده خواهند کرد. چرا که به محض اینکه شما آن را برای بیتکوین استفاده کنید به دنیا اعلام خواهید کرد که یک رمزنگار کوانتومی دارید و بعد دشمنان اتمی (انرژی اتمی) شما رمزنگاری های خود را با الگوریتم های رمزنگاری ضد کوانتومی بروزرسانی خواهند کرد. در نهایت شما تمام تحقیقات و پیشرفت های خود در این فناوری را برای مبارزه با یک ارز کوچک به هدر داده اید.»

البته بحث هایی در رابطه با این موضوع وجود دارد. ممکن است افرادی در این سازمان ها باشند که بصورت انفرادی اقدام به شکستن پروتکل کنند. مسلما هرکسی با داشتن دانش و فناوری لازم برای از بین بردن رمزنگاری بیتکوین می تواند در هر زمانی این کار را انجام دهد و چیزی که ترسناک به نظر می رسد این است که هیچ کس هم نخواهد فهمید که دقیقا چه کسی این کار را انجام داده است. البته هنوز هیچ کس به چنین قدرتی دست نیافته است.

با این حال برخی از متخصصان امنیت نگرانی هایی دارند و می گویند که پروتکل بیتکوین باید از SHA-256 به SHA-384 که مدل پیشرفته تری از رمزنگاری است تغییر کند و این کار صرفا برای جلوگیری از خطر و امنیت بیشتر انجام شود. شاید این دلیلی ست که ساتوشی ماکوموتو الگوریتم را طوری طراحی کرده تا بتوان آن را براحتی بروزرسانی کرد. او می دانسته که فناوری بالاخره تکامل می یابد و خواسته تا سیستم همتا-به-همتا و متن بازش نیز بتواند پا به پای فناوری تکامل یابد.

در نهایت اگر افراد بد بخواهند برای بیتکوین مشکل ساز شوند، افراد خوب توانایی مقابله با آن ها را خواهند داشت.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source via news.bitcoin.com

Image via singularityhub

https://coiniran.com/?p=6191
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید طوسی نژاد
حمید طوسی نژاد
6 سال قبل

مقاله زیبا و ترجمه دلنشینی بود.
ممنون

دکمه بازگشت به بالا
1
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x