کوین ایران

تفاوت بزرگی بین پول الکترونیکی و دیجی ارز وجود دارد

با وجود انواع مختلف پول دیجیتال که امروزه وجود دارند و حساب هایی که به طور الکترونیک ارائه می شوند، برای اغلب مردم سوال است که تفاوت پول الکترونیکی سنتی که توسط بانک ها صادر می شود با پول های مجازی بدون مجوز مانند بیتکوین چیست.

فشاری عظیم برای یک جامعه بدون پرداخت نقدی

در چند سال گذشته، بحث های زیادی در رابطه با پیشرفت جهان به سوی یک جامعه بدون پرداخت نقدی موجود بوده است. علاوه براین، ماموران اداری و مقامات حکومتی در سراسر جهان با حذف گردش پول نقد توسط غیر نقدی کردن ذخایر، کمک به تقویت بیشتر این ایده کرده اند. قبل از دهه هفتاد، پول نقد شکل رایج پول بود، اما از آن زمان به بعد اکثر مردم بصورت روزانه با پول محلی خود بصورت الکترونیک داد و ستد می کنند.
برای مثال فقط ۸ درصد از پول جهان توسط اسکناس های فیزیکی ارئه می شود و مابقی به شیوه پول دیجیتال است. کشورها در همه جای جهان به آرامی در حال پیشرفت به سوی یک جامعه بدون پرداخت نقدی هستند. در ایالات متحده اعمال سپرده های الکترونیک به حساب های بانکی در سال ۱۹۷۵ معروف شد و یک دهه بعد، مردم با کارت عابر بانک از موجودی های خود استفاده می کردند.
هم اکنون در چند کشور، اسکناس های درشت مانند صد دلاری، پانصد دلاری و ۱۰۰۰ دلاری در حال کمیاب تر شدن هستند زیرا که حکومت ها در حال حذف آن ها از گردش های مالی هستند. کشوری مانند هندوستان به طور خاص از بحران نقدینگی رنج می برد زیرا رهبران از سال گذشته شروع به فرآیند خارج سازی پول نقد از چرخه کرده اند. استفاده از پول نقد در هندوستان کمتر مشاهده می شود زیرا مقامات هندی به سختی در حال تلاش برای ایجاد یک جامعه بدون پرداخت پول نقد هستند و این کار را با جایگزین کردن پول نقد با پول کلاسیک دیجیتال انجام می دهند.

تفاوت برجسته بین پول کلاسیک الکترونیک و دیجی ارزها

تفاوت های برجسته ای بین پول دیجیتال سنتی موجود در حساب بانکی فرد و پول های مجازی مانند بیتکوین وجود دارد. یکی از بزرگترین تقابل ها بین این دو، خاصیت ضد تورمی بیتکوین است که توسط سرمایه بازار ۲۱ میلیونی پشتیبانی می شود. بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که این مزیت بزرگی است، زیرا عموم مردم می دانند که فقط این تعداد بیتکوین موجود خواهد بود و این سبب می شود که مردم پس انداز کنند و قدرت خرید معمولا بالا می رود.

در زمینه اندوخته های پول کلاسیک دیجیتال سنتی، نمی توان گفت که چه مقدار پول در حال گردش است و هیچ کس نمی داند که آیا بانک های مرکزی پول را به خاطر منافع خودشان چاپ می کنند یا نه. اقتصاد دان هایی که در مقابل این نوع اقدامات پولی هستند بر این باورند که شهروندان در جهان در حال تجربه یک سرقت بی صدا به نام تورم هستند که علت آن برنامه ریزانی مرکزی هستند که مقادیر عظیمی از اندوخته های پول کلاسیک را چاپ می کنند. گاهی اوقات بانک های مرکزی مانند Federal Reserve ، پول بیشتری را تحت عناوینی مانند تسهیل کمی و طرح های نجات بانکی ایجاد کرده و به عموم اعلام می نمایند.
دلیل دیگری که پول های کلاسیک سنتی خوب نیستند این است که فرم الکترونیک این پول ها نیز برای نظارت بر ثروت عامه به کار می رود. پیگیری پول نقد سخت تر است و حکومت ها می توانند نظاره گر وجوهی باشند که در پایگاه داده الکترونیکی آن ها در حال تبادل است. علاوه براین، آژانس های حکومتی دیگری مانند GCHQ در بریتانیا، NSA ، FBI و CIA  نسبت جاسوسی و نظاره بر شهروندان و فعالیت های بانکی جهانی شناخته شده اند.
مقامات مرکزی با در دست داشتن این قدرت می توانند امتیازات مردم برای انتقال پول به شیوه ای مناسب را سانسور و حذف کنند. مثال های واضحی از بانک ها، شرکت های کارت اعتباری و وجوه معلق حساب پی پال افراد یا عملیات های تعلیق به دلایلی که آنها به طور خاصی با آن موافقت نمی کنند موجود است.

مقاومت در برابر سانسور و مالیات

با بیتکوین افراد می توانند ثروت خود را به شیوه ای بدون مجوز و با استفاده از سلطه شخصی خود انتقال دهند. کاربران بیتکوین می توانند از پول غیر مرکزی برای اقداماتی که معمولا توسط نیروهای شخص ثالث مغضوب هستند، استفاده کنند. دیجی ارزها می توانند همچنین برای اجتناب از تحمیل مالیات به کار روند زیرا تصمیم گزارش مالیات به مقامات رسمی را در اختیار کاربرقرار می دهد.
Edward Snowden افشاگر با این موافق است و به دنبال کنندگان خود در تویتر در ۱۳ نوامبر چنین می گوید:« تصادفا فناوری های جدید احتمال اعتراض های بی وقفه مالیاتی را افزایش می دهد.»

به دلیل اینکه مردم بیتکوین و پول های بدون مجوز مبتنی بر بلاکچین را می پذیرند، مقامات در سراسر جهان سعی می کنند که در این فناوری همکاری به عمل آورند. برنامه ریزان پولی بر این باورند که اضافه کردن کلمه بلاکچین به پایگاه داده های رایج امروزی نباید نادیده گرفته شود زیرا این امر افراد بیشتری را به سوی یک جامعه بدون پول نقد می برد. این چیزی است که هنوز هم می تواند نظارت شود، با سانسور کنترل شود و حتی برای آنهایی که سعی در محو کردن رفتار کلاهبردارانه خود دارند، قابل ویرایش باشد.
تفاوت برجسته ای بین پول الکترونیک که امروزه توسط بانکها به کار می رود و بیتکوین وجود دارد، این در حالی است که دومی برای افرادی که مشتاق آزادی هستند بسیار والاتر است.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source & Image via news.bitcoin.com

https://coiniran.com/?p=6134
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x