ایستگاه خبر

بیت کوین یا طلا؟ کدامیک بر دلار چیره خواهد شد؟

همه می‌دانیم که دلار آمریکا از مدتها پیش تا اکنون ذخیره جهانی است اما نه برای همیشه. به دلیل سیاست‌های اقتصادی یک جانبه و خطی مشی اقتصادی و خارجی ریاکارانه، موقعیت اقتصادی کنونی برای دلار مناسب به نظر نمی‌رسد. به خاطر نفوذ فزاینده چین و روسیه در یک محور، آنها در حال ایجاد ذخایر طلای خود هستند و تجارت خارجی را با پول‌های ملی تشویق می‌کنند. یوآن چین یک مدعی قوی برای جایگزین شدن با دلار رو به موت است. روبل روسیه نیز پشت سر آن قرار دارد.

آمریکا با کشورهایی که با وی همکاری نمی‌کنند سختگیرانه و پرخاشگرانه رفتار کرده است. این بازی پایان‌ناپذیر تحریم‌های اقتصادی و حملات نظامی کشورهای مورد هدف را مجبور کرده است تا راهی برای کاهش وابستگی به دلار بیابند. یوآن و دیگر پول‌ها برای این کشورها یک راه برون رفت هستند.

علاوه بر این، تاسیس بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی (Asian Infrastructure Investment Bank-AIIB) به پیشگامی چین، مورد حمایت بیش از بیست کشور قرار گرفته است و این نشانه آشکاری است بر اینکه اقتصاد جهانی می خواهد از زیر سلطه دلار بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بیرون آید و اقتصاد‌های جدید بوجود آید. کشورهایی عضو AIIB شامل آلمان، ایتالیا، فرانسه و حتی انگلستان نیز می‌شود. بانک توسعه جدیدBRICS ( برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) را نیز به فهرست این نهادهای مالی که در پی ایجاد وزنه‌ای علیه نفوذ دلار هستند، اضافه کنید.

در این موقعیت کنونی، فروپاشی دلار قریب‌الوقوع است. وقتی دلار فروبپاشد، قبل از اینکه اقتصاد جهان بتواند خود را دوباره به یک ثبات جدید برساند، واکنش‌های گسترده‌ای را در سراسر جهان به دنبال خواهد داشت. برخلاف روزهای پیشین، زمانی که طلا پایه شاخص‌های اقتصادی بود و اقتصاد جهانی را می‌ساخت، اکنون اقتصاد جهانی وابسته به پول‌های اعتباری است.

به خاطر شکست مدل اقتصادی کینزی، پول پایه تمامی ملت‌ها با مدل اقتصادی مبتنی بر پول اعتباری در حال افزایش است. آنها قصد دارند که پول بیشتری چاپ کنند تا اقتصاد را شناور نگاه دارند و سرانجام روزی این اقتصاد منفجر خواهد شد. اقتصاد فروپاشیده شده به افزایش مالیات منجر شده و سپس کشور مجبور است دارایی‌های خصوصی را بدست گیرد، از جمله طلا تا از بحران بیرون آید. اگر نمی‌دانستید بدانید که حکومت می‌تواند پول‌ها و دارایی‌هایی که به بانک واریز کرده‌اید را در اختیار بگیرد. بنابراین پول اعتباری برای یک اقتصاد با ثبات پاسخ مناسبی نخواهد بود. وقتی دلار از کار بیافتد، پول‌های دیگر جای آنرا خواهند گرفت.

در اینجا دو جایگزین وجود دارد، که ارزش هر دو جایگزین به پول‌های دیگر برای جایگزینی دلار وابسته نیست. یکی بیت کوین و دیگری طلاست. ارزش آنها به فلز دیگر یا پول اعتباری دیگری وابسته نیست.

بیت کوین نسبتا جدید است و با کوله باری از امتیازات جلو آمده است. اساسا به خاطر عدم اطلاعات نسبت به بیت کوین و فن‌آوری پشت آن، یا فقط به خاطر این واقعیت که موجودیت فیزیکی ندارد، بیت کوین از همه جهت مورد نقد قرار گرفته است. با وجود این نقد و شک و تردید پیرامون آن،  اساسا به خاطر تقاضای بازار، مهندسی پروتوکل برتر آن، سرمایه گذاری فزاینده روی آن، اعتماد شرکت‌ها و تاثیر شبکه‌ها، از بیت کوین همچنان حمایت می‌شود.

به همین نحو، طلا یک استاندارد در اقتصاد ایجاد کرده است و قصد دارد در آینده آنرا حفظ کند. با گذشت زمان، ارزش طلا افزایش خواهد یافت. با وجود این، طلا برای نهادهای مالی و حکومت‌ها مفیدتر است تا افراد. در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید یک سکه طلا را برای پرداخت به بقالی یا برای خرید یک پاکت سیگار استفاده کنید. همچنین، با طلا نمی توان در آمازون و eBay چیزی خرید.

وقتی طلا و بیت کوین را با هم مقایسه می‌کنیم، به نظر می‌رسد که آنها از نظر امتیاز با هم برابری می‌کنند. بیت کوین برای نقل و انتقالات روزمره مناسب است و با مقدار کمی از آن در گردش، مانند هر پول دیگری می تواند پایه ای برای عرضه و تقاضا باشد. برای بیت کوین، مفهوم تورم و تقلیل قیمت‌ها معنایی ندارد. همچنین نامرئی بودن بیت کوین آنرا برای مبادلات روزمره مفید می‌سازد همانطور که ساتوشی ناکاموتو، مبدع بیت کوین، مد نظر داشت. طلا اساسا مهم باقی می‌ماند، زیرا همیشه ارزش را بازنمایی می‌کند و کلیدی در بازسازی اقتصادی است و همیشه راهی برای نقد کردن آن وجود دارد.

اگر شما نسبت به نوسانات بیت‌ کوین نگران هستید. پس بهتر است درباره طلا بشنوید. قیمت طلا سال گذشته بالا نرفته است. این باید شما را متقاعد کند که بیت کوین در نهایت گزینه بدی نیست. قیمت طلا بین ۱۹۰۰ و ۱۱۰۰ دلار در نوسان بوده است. بیت کوین از زمان شروع آن در پنج سال گذشته، یک انفجار قیمت را تنها در یک فصل از ۲۰۱۳ و بخشی از سال ۲۰۱۴ تجربه کرده است اما از آنزمان قیمت‌اش پایین آمده است.

آرژانتین، قبرس، یونان و ونزوئلا از جمله کشورهایی هستند که برای تقویت اقتصاد در حال فروپاشی،از بیت کوین و طلا حمایت می کنند. آرژانتین، با وجود رویارویی با یک رکود اقتصادی یک بازار فعال برای بیت کوین و نرم‌افزارهای مبتنی بر بیت کوین هستند. این کشور سرمایه‌های زیادی را در این بخش به خود جذب کرده است.

کدامیک، بیت کوین یا طلا، بالا خواهد آمد؟ همه ما می‌توانیم تا زمانی که موقعیت نتیجه را نشان دهد، منتظر بمانیم.

منبع

https://coiniran.com/?p=2296
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x