ایستگاه خبر

اینتل نظر منتقدان زنجیره بلوکها را با تصوری نوین از DNA بیتکوین جلب می کند

اینتل نظر منتقدان زنجیره بلوکها را با تصوری نوین از DNA بیت کوین جلب می کند

با میزان زیادی از تحقیقات و توسعه در بخش زنجیره بلوکها، جدا ماندن از چنین بسته ای برای هر تکنولوژی جدیدی مشکل می باشد.

علاوه بر حجم زیاد طراحی برای این گونه های نوین از پایگاه داده های مالی، جداسازی ایده های جالب غالباً نیازمند بازبینی یک همتا، آزمایش و صرف زمان می باشد. هنوز، این فرآیند آشفته تکنولوژی های بزرگ مانند IBM و JP Morgan را در انجام دادن این کار متوقف نکرده است و آن ها از نظر هدف و جاه طلبی با ابزارهای نوین شناخته شده و کد باز مانند بیتکوین و ethereum در حال رقابت می باشند.

اگرچه این میزان از مشارکت جلب توجه می کند، اما از جانب جامعه ایجاد پایگاه کد باز و جامعه کسب و کار به آن توجه زیادی نشده است.

اینتل بر خلاف این رویه عمل نموده است، او حامیان خود را چه برای تکنولوژی های زودگذر و چه در بعضی اوقات برای تکنولوژی های نوین با ارائه تصوری نوین از بیت کوین در فضای کسب و کار، جذب نموده است. یکی از این کارها در این باره تعیین درست بودن زمان سپری شده (PoET)، متغیری در سیستم که بیت کوین برای حصول اطمینان از موافقت کامپیوترها از انتقال وجه ها ارائه می دهد، که در سال های اخیر مطرح گردید. شاید برای رمزنگاران این مساله آشنا به نظر برسد، این ابزار پیشرفته مشکل محاسبه “انتخاب تصادفی رهبر” را حل می کند، یا این انتخاب که چه کسی بلوک بعدی انتقال را ایجاد خواهد کرد.

علی رغم توجه کمی که به آن معطوف داشته شده است، اما برخی تکنولوژیست های مجرب PoET را یکی از روش های نوین و ریشه ای برای رسید به اتفاق نظر در شبکه زنجیره بلوکها می پندارند.

توسعه دهندگان اینتل PoET را برای استفاده در گونه های مختلف کامپیوتر که تولید می شوند، طراحی نموده اند، و آن را محیط مورد اعتماد انجام عملیات (TEE) می خوانند.

از یک سو، توسعه دهندگان استدلال می نمایند که این الگوریتم از نظر محیلی برای کاربر جالب تر از اثبات درستی کار (PoW) بیتکوین می باشد. از سویی دیگر، توسعه دهندگان برنامه های کد باز به استفاده گسترده از آن تردید دارند، چرا که این کار نیازمند جلب اعتماد اینتل می باشد.

کریستوفر آلن، معمار اصلی جریان بلوکها که عضو هایپرلجر می باشد، و یکی از حامیان مالی توسعه بیت کوین می باشد، یکی از باتجربه های این حرفه می باشد که نظر خود را اینگونه بیان می دارد.

آلن به کوین دسک می گوید:

“من زیاد تحت تاثیر هایپر لجر اصلی نیستم، و فکر می کنم ساتوث لیک (Sawtooth Lake) لایق توجه بیشتری می باشد.

ترکیب و تطابق

یکی از دلایلی که آلن نگرشی مثبت به مشارکت اینتل دارد ارائه گزینه های گوناگون و الگوریتم های اجماع می باشد، او بر این باور است که این کار به کاربران اجازه می دهد تکه زنجیره ای خود را بسازند و نیاز های خود را برطرف نمایند.

ساتوث ها به عنوان اثبات مفهوم(proof-of-concept) نشان می دهد که شما می توانید چندین الگوریتم اجماع داشته باشید” آلن می گوید. “هیچ دلیلی مبتنی بر این که ساتوث ها نمی توانند کار PoW یا اثبات دارایی (PoS) را انجام دهند وجود ندارد“.

آلن همچنین ذکر کرد که گروهی مشغول بحث درباره چگونگی ایجاد بهترین معماری برای اجازه دادن به کاربران جهت انتخاب از بین الگوریتم های اجماع مختلف می باشند.

در این جا PoET وارد عمل می شود، یکی از محصولات منحصربفرد زنجیره بلوکها که ساتوث لیک ارائه می دهد. آلن آن را به عنوان شبیه سازی PoW شرح می دهد که می تواند بهترین جایگزین برای زنجیره بلوکها خصوصی باشد.

او می گوید، از آن جا که آن را از PoW سبک اجماع ناکاموتو به امانت می گیرد، PoET برخی محاسن نسبت به بیزانتین عملی تحمل خطا (PBFT) دارد، گونه ای از الگوریتم اجماع که توسط هایپر لجر، استالر و دیگران استفاده شده است. به این دلیل که تعداد زیادی از گره ها را در نظر می گیرد و می تواند به هنگام در دسترس نبودن تعداد زیادی از گره ها به کار خود ادامه دهد.

یک حرکت نزولی, قطعیت حل و فصل می باشد: کاربران باید منتظر تعداد خاصی از بلوکها قبل از حصول اطمینان از انجام معامله خود باشند.

اما علی رغم این ویژگی منحصر بفرد، دیدگاه دیگر این می باشد که PoET برای تکه های زنجیره ای خصوصی و عمومی قابل فهم نمی باشد.

” ایجاد لایه های مبهم که در نهایت هیچ کمکی به امنیت مدل مبنا نمی کنند، کار ساده ای می باشد “برایان بی شاپ توسعه دهنده اصلی بیت کوین گفت.

اعتماد به اینتل

انتقاد اصلی وارد به اینتل این است که مشارکت کنندگان باید از سخت افزار SGX اینتل که کد بر روی آن در فضایی محافظت شده و به دور از بازبینی و دست کاری اجرا می شود استفاده نمایند.

بدین گونه می باشد که شما از نظر تئوری “می دانید” که بلوکها عملیات خود را انجام داده اند و در یک بازه خاص منتشر می شوند، و این عملیات ها صحیح می باشند. و شما می دانید که به خاطر رمزنگاری انجام شده نمی توان آن را دست کاری نمود.”

“PoET از قابلیت این پردازنده خاص به جای محاسبات برای تنظیم فرکانس تکه استفاده می کند”، مدیر پروژه ساتوث لیک “دن میدلتون” می گوید، با استفاده از فضای محافظت شده یک تراشه، برنامه به گونه ای که طراحی شده می تواند اجرا شود.

” این چیزی است که ما را قادر می سازد با هر CPU یک رای بدهیم”، وی افزود، این کار انعکاس ایده کاغذ سفید white paper بیتکوین ساتوشی ناکاموتو می باشد. اما در مقایسه با PoW تفاوت های قابل ذکری وجود دارد. در حالیکه PoW یک سیستم بدون اطمینان ایجاد می کند، بی شاپ این رویکرد اینتل را بیشینه سازی اعتماد عنوان نمود.

به این دلیل می باشد که بی شاپ و آلن در مورد استفاده عمومی از الگوریتم های اجماع برای زنجیره بلوکها همانند بیتکوین و ethereum تردید دارند.

“این کار همانند دادن کلید پادشاهی به اینتل می باشد”، بی شاپ گفت.

مشارکت کنندگان می گویند، ما به اینتل اعتماد می نماییم تا سیستم های خود را افزایش ندهد، یا در آن ها مداخله ننماید. و ما بر این باور هستیم که اینتل خودش قبل از دستور دولت مبنی بر ایجاد اختلال سیستم هایی را که از SGX استفاده می کنند را خاموش خواهد کرد، نقل قول از بی شاپ.

موارد امکان پذیر در آینده

اگرچه این احتمالات تضمین کافی برای غیرمتمرکز سازی ارائه نمی دهد ولی این کار، اینتل را از شرکت در کنفرانس ها به عنوان بخشی از سخنرانی باز نمی دارد. در واقع دیگر زمان آن رسیده است که بازار گسترده تری برای ارزیابی چگونگی گسترش این ایده ها، به عنوان مثال استفاده از آن در سایر پردازنده ها ارائه شود.

تا جاییکه آزمایش این پروتکل ها مدنظر می باشد، لزومی به خرید TEE نمی باشد. میدلتون افزود، هر کسی تمایل به آزمایش نحوه کارکرد پروتکل در زنجیره بلوکها در شبکه های توزیعی داشته باشد، می تواند از آن استفاده کند.

آلن ادعا می کند که دلیل عدم جذابیت استفاده از PoET مانند پروتکل های تکامل یافته مانند اطمینان از انجام کار و یا اثبات دارایی، استفاده از TEE می باشد. زیرا هر دوی این پروتکل ها می توانند توسط سخت افزار های خاصی مورد استفاده قرار گیرند.

اما او موافق است که اگر سخت افزارهای دیگری این الگوریتم را پیاده نمایند، امکانات جدیدی ایجاد خواهد شد.”

او گفت “مشاهده یک استاندارد با چندین استفاده کننده مانند کنسرسیوم RISC-V برای PoET می تواند روزی قدرت بیاورد.”

همانند همه ایده ها، بازار تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود. اما هم اکنون، به نظر می رسد اینتل بخش زیادی از مسیر را رفته است، که رفته رفته نیازمند بحث ها و ملاحظات بیشتری می باشد.

 

منبع

https://coiniran.com/?p=3987
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x