ایستگاه خبر

اینترنت آینده، غیرمتمرکزاست

 فناوری بلاک چین به‌سرعت ورای بیت کوین در حال گسترش است. درحالی‌که بسیاری از اجزای بیت کوین بلاک چین را به‌عنوان چیزی بیشتر از رقیبی برای روش‌های پرداخت موجود یا طلا نمی‌بینند، من فکرمی کنم که فناوری بلاک چین پیشگام چیزی است که جهان قبل از این‌چنین چیزی را به خود ندیده است.

در جهانی با بلاک چین‌های بسیار و صدها توکن دیگر که بر روی آن‌ها ساخته‌شده‌اند، تمامی صنایع از طریق نرم‌افزارها خودکار شده‌اند، سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز و بازارهای بورس به‌وسیله آن‌ها احاطه‌شده‌اند، کارآفرینی پربازده شده و شبکه‌ها از طریق ارز دیجیتالی قدرت و اقتدار خود را به دست آورده‌اند. این مرحله بعدی اینترنت است.

تاکنون شرکت‌های بیت کوینی بیش از یک میلیارد دلار بودجه سرمایه‌گذاری دریافت کرده‌اند ـ کل صنعت بر روی شانه‌های VC ها ساخته‌شده است. بااین‌حال،Ethereum، که یک پروتکل بلاک چین است اجازه تعاملات مالی پیچیده اختیاری را که توسط هرکسی رمزگشایی می‌شود و احتمالاً به روش صحیح در شبکه توزیع می‌شود را می‌دهد، کمترین مقدار سرمایه‌گذاری VC را در نظر گرفته است. بااین‌وجود فروش جمعی با مشارکت همگانی از طریق قراردادهای مالی مبتنی بر Ethereum تنها ۲۵۰ میلیون دلار از پشتیبانان خود در سراسر جهان به دست آورده است.

پس چرا پول VC کمتری در Ethereum در جریان است؟ شاید برای این است که بسیار مخاطره‌آمیزاست و شاید هم سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ورشکسته بیت کوینی بهره کمتری دارد، شاید. اما مهم‌تر از آن این مسئله است که کارآفرینان اکنون مسیری جایگزین برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایشان دارند. هم‌اکنون شاهد آن هستیم که کارآفرینان توکن های مبتنی بر بلاک چین خود را برای افزایش پول در شبکه‌هایشان دارند و از جهان انحصاری سنتی سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز فاصله گرفته‌اند. اهمیت چنین چیزی را نمی‌توان نادیده گرفت ــ در جهان جدید شرکتی نخواهد بود فقط پروتکل.

کارآفرینان با استفاده از این روش جدید توکن های مبتنی بر بلاک چین را به وجود آوردند که نشان‌دهنده مالکیت در جهانی است که ساخته‌اند و هم‌چنین به‌عنوان سوخت شبکه‌شان عمل می‌کند. برای یک سرمایه‌گذار سهام شرکت در دسترس نیستند بلکه تنها توکن های بلاک چینی در دسترس‌اند. همان‌طور که فضای بلاک چین گسترش می‌یابد بازده‌های نامتناسب توکن های واقعی به سهام‌داران می‌رسد و نه سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز سنتی که بر اساس شرط‌بندی بر سهام شرکت بود. این توکن های کاربردهای خاصی دارند ــ اصلاً عمومی نیستند ــ واحدهای هدفمند ارزشی هستند مانند بیت کوین. برای مثال، توکن های مبتنی بر Ethereum مانند REP که یک بازار پیش‌بینی غیرمتمرکز است و GNT که یک بازار نظیر به نظیر برای اجاره محاسبات کامپیوتری است.

این توکن های با کاربرد خاص یا نرم‌افزارهای توکن (App-tokens)بر اساس بلاک چین‌هایی با اهداف عمومی فعلی یعنی Ethereum و Bitcoin ساخته‌شده‌اند. برای اولین بار سازندگان پروژه‌های منابع بازمی توانند شبکه منابع باز خود را به پول تبدیل کنند. ازنقطه‌نظر تاریخی پروژه‌های موفق منابع بازمانند پروتکل تورنت یا شبکه Tor مستقیماً در سطح پروتکل به پول تبدیل نشدند. هم‌اکنون بنیان‌گذار فایل شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز می‌تواند از توکن های مبتنی بر بلاک چین استفاده کند که نشان‌دهنده مالکیت در شبکه است.

بااین‌وجود این توکن ها مانند اسناد بورس نیستند که نشان‌دهنده مالکیت هستند ولی هیچ کاربرد واقعی ندارند. نرم‌افزارهای توکن واقعاً در شبکه استفاده‌شده و مشارکت دارند. در نمونه بازار فایل ذخیره‌سازی رسم بر این بود که فایل مالکیت تأیید شود و فضای ذخیره‌سازی خریدوفروش شود. بینیان گذار شبکه ده درصد از توکن ها را برای خودشان و گروه سازنده برمی‌داشت و چنانچه شبکه‌شان محبوب می‌شد تقاضا برای توکن افزایش می‌یافت و ازآنجایی‌که عرضه توکن محدود بود قیمت افزایش می‌یافت. این به آن معناست که سازندگان می‌توانند مستقیماً شبکه‌شان را به‌آسانی از طریق نگهداری توکن هایشان و مثمر ثمر کردن شبکه‌شان به پول تبدیل کنند. اگر آن‌ها برای ادامه سرمایه‌گذاری در پروژه‌شان به نقدینگی احتیاج داشتند به‌راحتی می‌توانند توکن هایشان را در بازار آزاد بفروشند.

علاوه براین که سازندگان پاداش خود را دریافت می‌کردند این نرم‌افزارهای توکن به شرکت‌کنندگان در شبکه نیز این امکان را می‌دهد که درواقع مالک یک بخش از شبکه باشند. این مالکیت سهام شبکه بی‌سابقه است. شبکه‌های اینترنتی را که کاربران غربی مدرن اینترنت استفاده می‌کنند در نظر بگیرید ـــ فیس‌بوک، LinkedIn، تویتر، اوبر،Airbnb، eBay،Etsy، Tumblr ـــ و غیره. در هریک از این موارد ارزش شبکه توسط کاربر تعیین می‌شود. اما ارزشی که هر کاربر تولید می‌کند به جیب مالکان شبکه می‌رود. در این مدل جدید مبتنی بر بلاک چین، آن ارزش واقعاً به کاربر شبکه بسته به میزان مشارکتشان برگردانده می‌شود.

این بدان معناست که آنچه درنهایت بسیاری از خدمات وب‌سایتی را در چند دهه اخیر مختل می‌کند پروتکل‌های نظیر به نظیراست و نه شرکت‌ها. این شبیه به تأثیری است که پروتکل تورنت بر شرکت‌های رسانه‌های گروهی دارد، اما در مقیاس بسیار بزرگ‌تر. نتیجه پروتکل تویتر بدون شرکت Twitter، فیس‌بوک بدون Facebook، اوبر بدون Uber است.

و به‌عنوان سرمایه‌گذار برای اولین بار احتمال خرید بخشی از این شبکه‌ها وجود دارد که زیرساخت‌های آینده اینترنت را تحکیم خواهد کرد. سرمایه‌گذاری مستقیم در TCP/IP(بسته‌ها)،SMTP(ایمیل)، HTTPS(رمزگذاری) یا هر پروتکل سطح پایین اینترنتی دیگر در اوایل دهه ۱۹۹۰ امروزه بی‌نهایت ارزشمند خواهد بود.

اگر به نظرتان پیچیده می‌آید به این دلیل است که درواقع امر نیز چنین است. برای اطمینان فضای بلاک چین هنوز هم در مرحله آزمایش است اما انتشار اولین نرم‌افزارها هیجان‌انگیز خواهد بود چراکه کاربران را ازنظر مالی تشویق به مشارکت در شبکه خواهد کرد. تصور کنید زمانی که از شبکه‌هایی که استفاده می‌کنید بتوانید پول دربیاورید.

بازار بیت کوین در سال‌های اخیر افت کرده است ولی به نظر من بیت کوین در آینده پیشرفت خواهد کرد چراکه پیشرفت سریع در سایر قسمت‌های اکوسیستم بلاک چین قریب‌الوقوع است.

کل سرمایه‌گذاری بازار دارایی‌های مبتنی بر بلاک چین امروزه ۱۶ میلیارد دلار است. یک اشتباه محرز زمانی که در قیاس باارزش فعلی سیستم که فناوری بلاک چین بالقوه بتواند از آن محروم شود در نظر گرفته شود. زمانی که پروتکل‌های بلاک چینی غیرمتمرکز جایگزین خدمات متمرکز که سیستم اینترنتی فعلی را در دست دارند بشوند ما فرمانروایی اینترنتی واقعی را خواهیم دید. اینترنت آینده غیرمتمرکز خواهد بود.

آیا شما نیز فکر میکنید  اینترنت آینده غیرمتمرکز خواهد بود؟ لطفاً ما را از نظرات خود در قسمت زیر آگاه کنید.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.


FEATURED IMAGE: DR0NG/ISTOCK/GETTY IMAGES Techcrunch
https://coiniran.com/?p=4396
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا هوشمند
علیرضا هوشمند
7 سال قبل

سلام وقت بخیر
من از مطالب بسار خوب وب سایتتون ممنون هستم بسیار عالی از این مطالب در وب سایت پرداخت برتر هم استفاده می کنیم ما رساانه پرداخت و بانکداری الکترونیک هستیم فقط برخی از مطالب اسم نویسنده نداره که اگر ذداشته باشه خیلی خوب میشه

بابک
بابک
7 سال قبل

درود جناب هوشمند و سپاس از توجه شما. تمامی مطالب سایت همراه با نام نویسنده است, اما یکی از دوستان از نام مستعار استفاده میکند که با نام “کریپتو باز” مطلب پست میکند. بطور مشخص همین مطلب فوق حاصل زحمت ایشون است. شما میتوانید از نام مستعار ایشون به همراه نام “کوین ایران” استفاده کنید.
موفق باشید.

دکمه بازگشت به بالا
2
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x