ایستگاه خبر

ایده متحول کننده IOTA، بنیانگذار نسل جدید بلاکچین

ثبت رکوردی تازه در دنیای ارزهای دیجیتالی

۱۵ ژوئن/ مجله Forbes

ارزش بازار مبادلات ارزی IOTA، با عبور از مرز ۱٫۵ میلیارد دلار در طول اولین روز داد و ستد در صرافی Bitfinex، رکورد ارزش کل بازار تمامی تبادلات رمز ارز ها را در این صرافی شکست. بنا به گزارش Forbes، اولین روز مبادلات این رمز ارز سه شنبه ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) بود.

اعضای تیم و مدیران IOTA

این ارز در سه ماهه اول ۲۰۱۷ شکل گرفت. بنیانگذاران اصلی IOTA، شامل Dominik Schiener و David Sønstebø، می شوند که هر دو آلمانی و اهل برلین هستند. افرادی که بعدا به آنها ملحق شدند Sergey Ivancheglo و Sergei Popov نام دارند.

برای شروع نگاه کوتاهی به تکنولوژی مورد استفاده در پلتفرم IOTA، (ارز رمزنگاری شده صنعت اینترنت اشیاء) خواهیم داشت.

فرضیه

طبیعتا این پلتفرم و نتیجه استفاده از آن برای بلاکچین در نقش فناوری تکاملی آینده، به عنوان گام مهم و اساسی به شمار خواهد رفت.

مقدمه و توضیح مشکل موجود در سیستم جاری

شروع به کار و موفقیت بیتکوین در طول ۶ سال اخیر ارزش تکنولوژی بلاکچین را مشخص کرده است. هرچند، این تکنولوژی معایبی نیز دارد که اجازه نمی دهد آن را به عنوان تنها پلتفرم مورد استفاده در ارزهای رمزنگاری شده در نظر گرفت. نکته قابل ذکر در بین این معایب، عدم امکان تراکنش های خرد (micro-payments) است، که اهمیت سرعت بخشیدن به توسعه اینترنت اشیاء را روشن می کند.

خصوصا در سیستم موجود، پرداخت هزینه تراکنش با یک طرف معامله است. این مساله پرداخت مبالغ بسیار کوچک را بی معنی جلوه می دهد، زیرا هزینه این تراکنش عملا خیلی زیاد است. از طرفی انجام پرداخت بدون هزینه هم کار راحتی نیست، چون برای به وجود آورندگان بلاک مشوقی وجود نخواهد داشت. تنوع کارکرد سیستم در ارزهای رمزنگاری شده و قوانین کاملا متفاوت در آنها را نیز باید به موارد فوق اضافه کرد. تمامی این موارد باعث جستجو و ارائه راه کارهایی شده که کاملا متفاوت از نحوه کارکرد بلاکچین است که در مورد بیتکوین و بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر صادق است.

راه کار IOTA اقتصاد مبتنی بر اینترنت اشیاء

با توجه به گسترش اینترنت اشیاء، قابلیت همکاری و استفاده از منابع مشترک تبدیل به یک نیاز ضروری شده است. با استفاده از پتانسیل هر منبع فنی به عنوان یک سرویس تجاری در بازار آزاد، و انجام تبادل در زمان واقعی و بدون هزینه، امکان کشف الگوی جدید یک کسب و کار – با – کسب و کار دیگر فراهم می شود.

دفتر کل دارایی ها

پلتفرم IOTA در این ماشین مستقل و جدید اقتصادی، به منزله مهره اصلی به کار گرفته خواهد شد. دفتر کل قادر به جابجایی تراکنش ها به صورت رایگان و بدون هزینه خواهد بود. بنابراین تمامی تبادلات دقیقا مطابق با نیاز طرفین تبادل، انجام خواهد شد. همچنین اطلاعات حسگرها و دارندگان حساب به صورت امن و قابل تایید در دفتر کل نگهداری خواهد شد.

واژه Tangle به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

مفهوم نوآوری اصلی در پس ایده IOTA، در لغت Tangle نهفته است. لغت Tangle به معنی پیچیده و در هم است و در این جا به  قابلیتی اطلاق می شود که طی آن عناصر پیچیده دفتر کل به شکل مستقیم و شفاف بدون کوچکترین اختلالی توسط سیستم قابل تایید خواهد بود. به طور خلاصه قابلیت جدیدی که در آن، امور مرتبط با دفتر کل توزیع به شکل بی نیاز از تولید بلاک، مقیاس پذیر، سبک و برای اولین بار جابه جایی اموال به صورت رایگان در آن صورت خواهد پذیرفت. توافقات، چیزی جدا از بقیه مسائل نبوده و در واقع بخش مهم و حیاتی سیستم است. نقش توافقات، برای غیرمتمرکز سازی و قانون گذاری مستقل در مبادلات همتا به همتا، باقی خواهد ماند.

“بررسی عملکردهای IOTA، به صورت مجزا”

تراکنش های خرد

برای اولین بار معاملات خرد (micro) و حتی بسیار کوچک تر از آن (Nano) توسط معماری منحصر به فرد IOTA Tangle، امکان پذیر شده است که برای توسعه دهندگان فرصتی به وجود آورده که بتوانند با استفاده از ابزارهای موجود از اپلیکیشن های خود (هم در فضای Web و هم IOTA) پشتیبانی کنند.

انتقال داده ها و رای گیری

ویژگی مهم IOTA، قابلیت انتقال اطلاعات از طریق Tangle است. با استفاده از انتخاب های متنوع، اتصال امن و تایید شده بین کانال های ارتباطی و سخت افزارهای مورد نظر ممکن است. همین طور می توان استفاده از IOTA را برای اینترنت اشیاء، به شکل منحصر به فردی مناسب دانست. قابلیت Tangle، تنوع زیادی در موارد کاربری ایجاد می کند که مستلزم برقراری امنیت هنگام انتقال داده ها (خصوصا در مورد قانون گذاری الکترونیکی) است. مهمترین بخش آن، رای گیری الکترونیکی ست که با کشف این مورد کاربری، هم اکنون چندین شرکت و دانشگاه مشغول پیاده سازی آن هستند.

مخفی کردن پیام ها

اولین بخش قابل گسترش، هسته مرکزی IOTA است که قابلیت تغییر داده توسط نودها را میسر می سازد. این یعنی سخت افزار، قادر به انتقال داده ی با ارزش و حساس شما، با امنیتی در سطح ذرات (کوانتوم) خواهد بود.

 استفاده از هر منبعی به عنوان یک سرویس

در حالی که سراسر دنیا با واژه “توزیع اقتصادی” سازگار شده و در فضایی متشکل از تطابق و همکاری، IOTA امکان انتقال آزاد اطلاعات را توسط هر چیزی به بهترین شکل فراهم خواهد کرد. این منابع شامل: نرم افزار، سخت افزار، ابزارها، حافظه کامپیوترها، قدرت محاسباتی، پهنای باند اینترنت وای-فای و هر چیز دیگری که بتواند اطلاعات را بازیابی کند، خواهد شد.

استفاده از هر موردی که به قابلیت مقیاس پذیری دفتر کل نیاز داشته باشد

در بیشتر موارد، در به کار گیری از قابلیت های دفتر کل توزیع، هنوز حتی فکر خاصی در ابعاد وسیع صورت نگرفته است. در نسل بعدی دفتر کل، IOTA امکان ایجاد راه حل های بیشتری را برای توسعه دهندگان به وجود خواهد آورد.

صرافی های IOTA

در حال حاضر این رمز ارز فقط در وب سایت Bitfinex، قابل داد و ستد است. هرچند از امروز با انجام مقدمات مختصر، این امکان در iotaexchange.com نیز میسر شده است.

کیف پول IOTA

کیف پول دسکتاپ (هر دو نسخه فول نود + لایت)
کیف پول اندروید (نسخه لایت)
کیف پول ios (نسخه لایت Beta)
کیف پول وب (نسخه لایت new)

لطفا توجه کنید که تمام نرم افزارهای مربوط به این رمز ارز جدید، اخیرا شروع به کار کرده و توسط توسعه دهندگان در حال عیب یابی ست و تا کنون هیچ برنامه ای نهایی نشده است. در صورت برخورد با هرگونه مشکلی در ابتدا به سراغ سوالات بقیه کاربران بروید.

پیگیری تراکنش ها

تراکنش های خود را می توانید از طریق tangler.org و iota.tips بررسی و پیگیری کنید.

لینک اجتماعات IOTA

Slack:slack.iota.org
Telegram:telegram.me/iotatangle
Forum:forum.iota.org
Bitcoin Talk:topic=1216479

قیمت IOTA

قیمت افتتاحیه مصادف با ۱۳/ژوئن: ۰٫۶۳۸۵۰۳ دلار
قیمت امروز برابر با ۲/جولای: ۰٫۳۹۰۳۳۰ دلار

منابع اصلی

به منابع اصلی این ارز از طریق وب‌سایت، وبلاگ، صفحه توییتر و خبرنامه دسترسی خواهید داشت.


این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی تهیه و منتشر شده است و  یک پیشنهاد سرمایه گذاری از طرف “کوین ایران” نمی باشد.


دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



 

https://coiniran.com/?p=7158
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x