آخرین اخبار ارزهای دیجیتالایستگاه خبر

انتقال قدرت به ترامپ, آزمایش اجرای قرارداد هوشمند

 

انتظار می رود وقتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب جمهوری خواه به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده در ماه ژانویه سوگند یاد کند، عصر جدیدی از کاهش تصدی دولت آغاز شود.

ترامپ که با پشتیبانی کنگره جمهوری خواه تقویت شده، سوگند یاد کرده است که حفاظت های مصرف کننده و سرمایه دار را حذف کند که معتقد است مشاغل را در تمام صنایع بزرگ، از خدمات درمانی و تولید انرژی تا امور مالی از بین می برند-که همه آنها هدف نوآوران بلاک چین قرار گرفته اند.

مساله این است که در مراحل اولیه توسعه این بلاک چینها فقط اجرای گسترده نوع خاصی از قوانین خوداجرا، بیشترین قابلیت شکست خوردن در آینده را دارند.

اوایل امسال، سرمایه گذاران بی شماری ساعتها با ناامیدی به هک DAO توجه کردند، سازمان مستقل توزیع شده ای که میلیون ها دلار سرمایه داشت و از چارچوب قوانین فرعی و جریان کاری با قوانین خوداجرا که قراردادهای هوشمند نامیده می شوند، استفاده می کرد. DAO رئیس یا نظارتی نداشت.

وعده بلاک چین که منجر به فروپاشی DAO شد این بود که این عملیات و سایر عملیات های پشت صحنه سازمانی را می توان با استفاده از دفتر کل توزیعی ethereum کدگذاری کرد که به سرمایه گذاران و دیگر طرفین اجازه می دهد بدون دخالت واسطه ها با هم همکاری کنند.

اگرچه شرایط تغییر کرد اما نیاز به نظارت وجود داشت. عملکردها در یک کد به کار رفتند تا DAO میلیون ها دلاری که به وجود آورده بود را خشک کند و تنها راه برای توقف خسارت، این بود که گروه پشت ethereum به هماهنگی تلاش های گسترده برای تنظیم مجدد سیستم ادامه دهد.

حفاظت های رمزنگاری که باعث ایمن شدن این کد می شدند، جلوی تغییر کردن آن را گرفتند.

“کد، قانون است” شعاری بود که توسط برخی از طرفداران افراطی فناوری به کار می رفت، یعنی قبل از اینکه هارد فورک (انشعاب) ethereum، سرمایه داران را با انجام ندادن آنچه قرارداد با فریب ادعای انجام آن را داشت، نجات داد.

اکنون، در دوره منتهی به آغاز ریاست جمهوری رئیس جمهور منتخب، دونالد ترامپ، راه های موجود و عظیم به سمت بخش مالی در حال آزمایش روش های مشابه برای خودکار کردن گروه وسیعی از خدمات با استفاده از قراردادهای هوشمند و کدهای خود اجرای مشابه هستند.

اما همراه با گذر از قدرت، فرایندهای لازم برای نوشتن قراردادهای هوشمند مجددا درنظر گرفته شدند تا تضمین کنند که آشوب مربوط به مورد DAO به هیچ طریقی باعث ساده شدن مسیر آن به سمت مسیر مالی اصل نمی شود.

تحول بلاک چین ها

قبلا رمان هایی نوشته شده اند که به قراردادهای هوشمند پرداخته اند، از جمله موارد مورد توجه R3CEV و Digital Asset Holdings که هدف همه آنها هموار کردن تراکنش های بین بانکی و خدمات پس از تجارت است.

همان طور که شرکت های بلاک چین برای کاهش گسترده تصدی دولت در صنایع آماده می شوند، شرکت ارتباطات سرمایه گذاری ۷.۶ میلیارد دلاری Broadridge (که ۹۵ میلیون دلار صرف دارایی های مربوط به blockchian کرد)، به سختی در حال پیدا کردن راه حلی برای خود بود.

هفته گذشته، رئیس تیم بلاک چین این شرکت با CoinDesk دراین باره صحبت کرد که چطور می توان تضمین کرد که جریان های کاری موجود در قراردادهای هوشمند مبتنی بر blockchain را می توان بعد از شروع آنها، تضمین و ایمن کرد.

رئیس استراتژی جهانی شرکت broadridge و blockchain آن، ویای مایادس به CoinDesk گفت:

اگر قرارداد هوشمندی داشته باشیم که در رژیم حقوقی خاصی معتبر است و دیگر معتبر نباشد، باید یک قرارداد هوشمند جدید ایجاد کنید، مانند نسخه ۲. این نسخه شبیه به نسخه قبلی کار می کند که البته تغییرات جزئی نسبت به نسخه اول دارد.

برای توسعه دهندگانی که درس هایی را از فروپاشی DAO یاد گرفته اند، گذر بین این دو نسخه نباید خطرناک تر از گذر خود رژیم های قانونگذاری باشد. این نظر محقق قراردادهای هوشمند و استاد دانشگاه کورنل، امین گون سیرر است.

اما برای توسعه دهندگانی که به صورت کامل درس های DAO را یاد نگرفته اند،سیرر هشدار جدی درباره آنچه انتظار می رود، می فرستد.

قراردادهای هوشمند بدون روزنه های گریز، مانند برنامه هایی بدون بررسی ایمنی هستند که با قراردادهایی بدون بندهای داوری ترکیب شده اند. وی به CoinDesk گفت: کد شما اشتباه خواهد شد، سازمان شما با روشهایی اداره می شود که نمی شناسید، پول شما را از دست می دهد و قطعا هیچ راه چاره ای نخواهید داشت.

منطق تجاری ترامپ

راه دیگر برای فکر کردن به این قراردادهای هوشمند، درنظر گرفتن آنها به صورت منطق تجاری کدگذاری شده پشت جریان های کاری است.

وقتی این قراردادهای هوشمند شروع شدند، منطق تجاری آنها باعث تبادل داده می شود و سوابق را در بلاک چین مشترک و تغییرناپذیر ثبت می کند، درست مانند هر معامله دیگر.

طی تغییر رژیم قانونگذاری، ترکیب آن منطق باید تغییر کند تا تقاضاهای متغیر را نشان دهد که اطلاعات برای آن باید جمع آوری و ذخیره شوند و اطلاعاتی که می توانند به صورت دیجیتال وارد نشوند و ثبت نشده باقی بمانند.

اما براساس ماهیت بلاک چین، سوابق موجود که تحت منطق تجاری قبلی ثبت شده اند، بدون تغییر می مانند.

مایادا می گوید: این داده ها در آن محیط ایجاد شده اند و این تغییرناپذیر است. آنچه اتفاق می افتد این است که منطق تجاری متفاوتی وجود دارد که این داده ها را تولید می کند.

تاکنون، موضع دونالد ترامپ درباره توسعه بلاک چین نامشخص بوده است. اما منطق تجاری که توسعه دهندگان قرارداد هوشمند را تنظیم می کند، باید با اطمینان بیشتری آن را کدگذاری کند.

براساس گزارش وال استریت ژورنال در ابتدا، گفتگوی خشن ترامپ درباره صنعت بانکداری منجر به انتخاب وی شد و به شرکت بانکداران پشتیبان کاندیدای دموکرات ریاست جمهوری یعنی هیلاری کلینتون کمک کرد. اما از زمان انتخابات، این بانکداران به طرفداران رئیس جمهور منتخب پیوسته اند.

از بین طرح های ترامپ برای کاهش تصدی دولت، وی وعده داده است تا بیشتر قانون داد-فرانک (Dodd-Frank) را از بین ببرد که هزینه مالی آن ۳۶ میلیارد دلار طی شش سال است.

روزنه های گریز

اما انجام ندادن تعهدات قانونی در جهان قراردادهای هوشمند به سادگی حذف کردن الزامات قدیمی و اضافه کردن الزامات جدید نیست.

امروزه، Broadridge جزئیات مربوط به کار را محرمانه نگه داشته است تا ارتباطات سرمایه گذار را ساده کند اما استاد سیرر معتقد است که انعطاف پذیری اصلی قانونی باید مربوط به فناوری باشد که به نام روزنه گریز (Escape hatches) شناخته می شود.

اگر Broadridge یا موسسه قانونی دیگر به دنبال شروع قرارداد هوشمند قبل از شروع به کار ترامپ باشد، روزنه های گریز رمزگذاری شده در بلوک تکوین(Genesis block) به جلوگیری از خارج شدن قرارداد از کنترل کمک می کند، مانند موردی که در DAO روی داد.

سیرر این روزنه های گریز کدگذاری شده را به دو گروه تقسیم می کند. اولین مورد، روزنه گریز مرکزی است که وی معتقد است سیستم توزیع شده را با قراردادن کنترل نهایی در دستان یک شخص یا سازمان از ارزش خود محروم می کند.

اما در اوایل این سال وی مشخصات مربوط به روزنه گریز نامتمرکز (DEH) را منتشر کرد که به نهادهای قانونی اجازه می داد تا با تقاضاهای متغیر مطابقت کنند، بدون اینکه ویژگی های مطلوب blockchain را تحت تاثیر قرار دهد. سیرر این اجرا را اینگونه توضیح می دهد:

باید انتظار داشته باشید که تقاضاهای قرارداد هوشمند با گذشت زمان به روزرسانی می شوند، مخصوصا در سیستمی مانند این که قرار است همه چیز در آینده تغییر کند. وقتی متوجه شدید که این اتفاق روی داده است، ایجاد روزنه گریز لازم، فقط هزینه انجام تجارت است.

پولی که باید خرج کرد

اخیرا، Broadridge در اولین روزهای توسعه قرارداد هوشمند خود است. مایادس می گوید که تیم ۳۰ نفره وی روی بلاک چین اتریوم تشکیل شده است و آزمایشات دیگری با استفاده از زبان مدلسازی دارایی دیجیتال (DAML) توسط شرکت دارایی دیجیتال انجام شده است (که شرکت وی سرمایه گذار آن است) و کنسرسیوم Hyperledger که شرکت Broadrige عضو آن است.

اما با داشتن درآمد ۲.۹ میلیارد دلاری در سال گذشته از خدمات اصلی و ۸۵ درصد سهم بازار در امریکا، Braodridge می تواند از blockchain برای کمک به سرمایه گذاران جهانی استفاده کند تا به روشهای بسیار پیچیده با هم ارتباط برقرار کنند.

این دقیقا توانایی است که سیرر فکر می کند علت صرف هزینه ۹۵ میلیون دلاری است.

در حالی که مایداس به جزئیات مربوط به این مساله نمی پردازد که سرمایه گذاری چطور برای ساخت برنامه های کاربردی blockchain به کار می رود، توانایی چابک ماندن در مواجهه با تقاضاهای متغیر و تامین منافع دفتر کل مشترک و تغییرناپذیر، اهمیت زیادی برای سرمایه گذاری شرکت دارد.

گزارش سالانه ای که به تازگی منتشر شده است، دارایی های به دست آمده از سکوی ارتباطات سهامداران Inveshare را توضیح می دهد که ساختار پویا به Broadrige می دهد که به توسعه سریع دفتر کل توزیع شده و مناسب طی چند سال آینده کمک می کند.

سیستم های برقرار شده

خوشبختانه، بیشتر جریان کاری که موسسات مالی مانند Broadridge انجام می دهند، تا حد زیادی برقرار شده است که برخلاف DAO است.

این جریان های کاری برقرار شده به این معناست که اگرچه ترامپ به دنبال تعیین اعضای کابینه خود و تعیین چارچوبی برای کاهش تصدی دولت است، از جمله تعیین رئیس جدید کمیسیون ارز و اوراق بهادار، کارهای زیادی باید انجام شوند. براساس نظر رئیس گروه Tabb در تحقیقات FinTeh و رئیس قبلی و مدیر عملیات در شرکت NYSE، تری روچ، مقادیر عظیم تکرارهای جریان کاری باعث شده است تبدیل به کدهای خوداجرای مکتوب و کامل تبدیل شوند.

راه حل این است که تضمین کنیم این کد مکتوب به دقت، خود جریان کاری را منعکس می کند.

روچ گفت:

باید عزم جدی وجود داشته باشد، مجموعه ابزارهای نسل بعدی که باید برای قراردادهای هوشمند در این محیط به کار روند تا مشخص شود که تاثیرات این مبانی کد چه هستند و من به صورت مهمتری فکر می کنم که درک پیامدهای ناخواسته، از این مبنای کد بیرون می آید.

قراردادهای هوشمند(تر)

در تلاش برای تشکیل قراردادهای هوشمند با روزنه های گریز و شاید سایر روش های اجتناب از سرنوشت DAO، و در حالی که روی وعده های خود سرمایه گذاری می کنند، یک مطلب مشخص است: در حال که قوانین کمتر به معنای کار کمتر برای بانکداران و قانونگذاران است، فرایند تغییر ضرورتا فرایند کمتر وقت گیری نسبت به کدگذارها نیست.

مایداس اعتقاد دارد که شرکت وی از رویکرد انتظار و نگاه کردن استفاده می کند تا ببیند مدیر جدید چطور به محیط قانونی فعلی نگاه می کند اما وی نشانه ای ارائه نمی کند که کار انجام شده توسط تیم وی باعث توقف یا کندی کار می شود.

سیرر از این ایده پشتیبانی می کند که دلیلی برای انتظار وجود ندارد، تا زمانی که توسعه دهندگان در حال ساخت روزنه های گریز هستند تا از گیر افتادن در دام رمزنگاری در ساختاری مقرراتی قدیمی جلوگیری کنند.

سیرر نتیجه می گیرد:

ساخت باید با سرعت فعلی خود به این دلیل ساده ادامه می یابد که قانونگذاران، تماس بسیار اندکی در لحظه دارند و دلیلی برای شناخت قانونگذارانی که وارد این فضا می شوند وجود ندارد. من فکر نمی کنم این مساله در این لحظه روی دهد و فکر نمی کنم در چهار سال آینده نیز روی دهد.

 

https://coiniran.com/?p=4010
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x